Svinajakten

Bovaller, Anna

| 2009

Petra Wester är advokat i Stockholm, där hon bor med sin 16-åriga dotter Martina. Petra har ett sommarhus på Österlen dit hon söker sig för att komma undan stress och yrkesliv. En sommar blir Petra kontaktad av affärsmannen Sten Backman, en bekant från studietiden, som just ärvt den pampiga österlenska gården Hamra efter att hans far plötsligt gått bort. Stens nya planer för Hamra och den traditionsenliga jakten där ses inte med blida ögon i trakten. Samtidigt genomför miljöaktivister en rad protestaktioner på båda sidor av sundet. En plötslig och tragisk dödsolycka sätter i gång polisens utredning. Under ytan i det vackra österlenska landskapet styrs händelserna av kärlek, svek och avund, vilket sätter i gång en spiral av våldsamma gärningar. Petras efterforskningar på Stens uppdrag blir nu allt farligare och hennes upptäckter gör att hon motvilligt dras in i polisutredningen.

Glada Gunvor

2014-01-12

Mycket spännande och välskriven deckare. En riktig mysrysare!. Jag är däremot inte lika föga imponerad av uppläsaren som låter som en militär när hon pratar. Men boken är riktigt bra, så nu fortsätter jag med tvåan. Ska bli väldigt intressant att få fortsätta att följa advokat Petra Wester.

2013-06-08

Dussindeckare man snabbt glömmer bort. Ändå helt ok enligt mig.

Carina B

2012-06-14

Rörig bok i början med alla namn, nya namn efter varje kapitel..Men boken artade sig och blev bättre och bättre! I slutet mycket spännande och får därmed en 3,5 pga det!! Kände hjärtat slå!

Maria Johnson

2011-02-14

En tämligen tunn historia om advokaten Petra Wester.

Kristina Simar

2011-01-20

Recension av Anna Bovallers bok Svinajakten

Boken är utgiven på Nordstedts och innehåller 377 sidor.

Anna Bovaller är född 1963 i Trollhättan och jobbar som chefsjurist på LFV. Svinajakten är hennes debutroman. Där introducerar hon en ny spännande karaktär: Petra Wester som är advokat. Svinajakten är den första boken i en serie om Petra Wester.

Handling: Petra Wester är advokat i Stockholm, där hon bor med sin 16-åriga dotter Martina. Petra har även ett sommarhus på Österlen, dit hon gärna åker för att ta det lugnt när det varit alltför stressigt på jobbet.

En sommar blir Petra Wester kontaktad via telefonen av en gammal skolkamrat, Sten Backman. En rik affärsman vars far precis dött och han har ärvt det stora och österländska gården Hamra. Han vill att Petra ska komma ner till Österlen och att de ska träffas, men varför vill han inte svara på.

Sten sätter igång med nya planer för Hamra och den traditionsenliga jakten som sker varje år. Jakten ses inte med samma blida ögon av alla. Samtidigt som jakten sker samlas miljöaktivister på båda sidorna sundet och har en rad protestaktioner.

Sten blir vådaskjuten till döds under jaken och det är nu Petra Wester dras med i det hela. Hela Hamra och dess närområden blir involverade av händelsen. Alla känner sig otrygga och det händer flera dödsfall och försvinnande. Är det mord eller inte…

Efter att läst Anna Bovallers andra del Svärmaren som jag gav full pott, hade jag stora förhoppningar på denna. Men tyvärr blev jag otroligt besviken. Första halvan av boken handlade i stort sett bara om släktförvecklingar och jag tappade nästan läslusten. Sedan hände precis allt under de sista hundra sidorna. Då blev det lite för mycket av det goda. Den var långtråkigt skriven och innehöll alldeles för många småkaraktärer att hålla kontroll på. Tur så vet jag att Anna Bovaller kan bättre och då behöver jag inte sluta läsa hennes böcker efter denna, som jag säkert gjort om jag inte läst Svärmaren först.

Betyg 2/5 Kristina Simar 2011-01-18 (03) www.kristinasimarlektor.se

Felicia Dahlqvist

2010-07-28

Faktiskt bättre än förväntat. I början är den jätterörig och det kommer nya personer i varje kapitel. Men den tar sig och det är något i hennes sätt att skriva som jag gillar. Spännande, även om det hela tiden är lite rörigt. Nyfiken på Bovaller!

Anchi L

2010-07-23

Välskriven och spännande enligt texten på bokens baksida, jag fann det varken välskriven eller spännande utan mest bara tråkig och rörig.

2010-07-11

Jag har hört så många som har tyckt att Anna Bovallers andra bok "Svärmaren" är jättebra. Och jag vill ju då också förstås läsa den, men tänkte att jag skulle läsa hennes första bok "Svinajakten" först.

"Svinajakten" var bra, men kanske inte jättebra. Men eftersom det är en debutbok, så hoppas jag på att "Svärmaren" kommer att vara ännu bättre.

Men "Svinajakten" var inte på något sätt alls dålig, utan jag kan helt klart rekommendera den. Det var en högst ordinär svensk kriminalroman. Ganska spännande, bra personporträtt, och välskriven.

Martina Bergman

2010-06-03

Pinsamt dåligt! Både språket och det stereotypa persongalleriet för tankarna till Carolyn Keenes Kitty-böcker. Frågan är bara om inte de erbjöd större nöje än detta.

Anna Hallqvist

2010-01-14

Första boken om ensamstående advokaten Petra Wester som bor i Stockholm med sin tonårsdotter Martina, samt har ett sommarhus på Österlen. Det är där hon blir indragen i en härva som rör sig runt ett mord på en gammal studiekamrat som kommit upp sig i livet, samt några miljöaktivister och en hel del markköp och polisutredningar.
En helt okej debut. Men för mig är inte detta en deckare. Eller möjligen en nybörjardeckare. Inte skriven av en nybörjare, utan skriven för nybörjare.
Den är absolut inte dålig, men heller inte extremt spännande eller jättebra. Den känns lite halvljummen och lagom. Men den lockar i allafall mig att boka nästa bok i serien om Petra Wester som utkommer i mars, Svärmaren.

Spänningen kommer först på slutet när Petra själv, efter att ha lagt sig i, rest till Danmark, hittat hemliga dokument osv blir indragen och hotad - men det känns aldrig nervöst. Man vet att det slutar bra. Kopplingen till polisen Glenn blir en del i boken jag inte gillar. Glenn, stor och stark, fåordig efter fruns sjukdom och död - alltid redo, kommer till räddning. Och där blir kopplingen en Harlequin-roman. Ska vi tro på att Glenn och Petra får ihop det i Svärmaren tro??? Jag ville ju att Petra skulle vara stark i sig själv! Så jag hoppas innerligt att jag har fel.
En lättläst, snabbläst nybörjardeckare m a o.

Hedvig K

2010-01-10

Meningslös att läsa och häpnadsväckande lik Åsa Larsson.

Maiken Karlsson

2009-12-22

en något annorlunda deckare, verkligen i min smak

Elisabeth Karlberg

2009-11-07

Till att börja med var boken ganska rörig. Fanns egentligen inget som gjorde att jag ville läsa vidare. En ganska så medioker bok om ni frågar mig.

Anna Ljungdahl

2009-09-08

Helt okej deckare. Välskriven, men kanske kunde den ha varit lite mer spännande. Något jag saknar i många deckare är den där speciella stämningen som gör att historien hugger tag i läsaren så att man riktigt känner kårarna utefter ryggraden...