Svikaren

Det rör sig helt klart om hämnd. För att fotbollsspelaren Sebastian Lilja vänt sin egen klubb ryggen och skrivit på för konkurrenten. Omdömena är både hårda och hotfulla: Jävla Bajenfitta! Du ska dö! Du pissade på oss! Sebastian Lilja får sitt sista år i livet förstört av anonyma hot. Och en dag hittas han i sin egen lägenhet i en stor blodpöl. Det ser ut att vara ett ganska enkelt fall att lösa förkriminalinspektör Charlotta Lugn. Det är naturligtvis en urspårad supporter som huggit kniven i Liljas kropp över sjuttio gånger. Och målsägarbiträdet Shirin Sundin, som kallas in för att företräda Liljas mor och far, får förklara för dem hur sport kan få människor att känna ett sådant...

2019-02-18

Ett aktuellt och intressant ämne men boken tar inte riktigt tag i mig. Charlotta Lugn och Shirin Sundin är nya som huvudkaraktärer i Wennstams bok. De har förekommit som bikaraktärer i tidigare böcker och tidigare huvudkaraktärer har i denna bok fått en mer undanskymd roll. Trots att vi följer Shirin och Charlotta i både yrkeslivet och det tilltrasslade privatlivet så känns det oengagerat från Wennstams sida. Det finns intressanta drag i dessa karaktärer som jag hoppas utvecklas i nästa bok. Den här kändes som ren förströelse och gav inte mer än viss avkoppling för stunden.

Henrik Johansson

2017-12-19

Vill kalla den för en normdeckare. Bra och spännande kring samhällets normer även om själva krimhistorien är sådär.

J LJ

2017-10-27

Lite spoilers:

Tyvärr lägger jag ifrån mig boken besviken. Först och främst omslaget...en fotbollspublik med en huligan (?) som skriker. Som intresserad av fotboll och fotbollskultur blev jag lockad. Omslaget ska ju säga något om boken, men när jag läst ut den inser jag att det inte alls var vad den handlade om (förutom några sidor i början). Klart vilseledande.

Sen grips det en person, som även erkänner, strax efter bokens mitt och som van deckarläsare förväntar man sig givetvis att det inte är han som gjort det. Men så visar det sig att det faktiskt ÄR han (ok, det kanske var en fint av författaren som fick mig i så fall), vilket lämnar mig med ett "jaha". var det inte mer? Och resten av boken handlar knappt om fallet, utan om byråkrati, åklagarpolitik, yrkesvendettor och relationsproblem. Jag tittade då på omslaget igen...fotbollspublik? Nää...

Det som irriterade mig mest var bristen på fotbollsresearch från författaren. Hon skriver på ett ställe "...AIK:s svartgulrandiga tröjor." AIK har aldrig spelat i svartgulrandiga tröjor. De är kända för svartgula färger ja, men laget som faktiskt spelat i svartgulrandiga tröjor är Hammarby.
Vid ett annat tillfälle har Djurgården träning på Stadion och då beskrivs en spelare som att han har på sig en blårandig tröja med nummer nio på ryggen. Kan någon visa mig ett lag som har träning i sina matchtröjor?

Nej sorry, det här funkade inte alls.

Malin Sundman

2016-05-01

Lite tunn story men bra språk, bra flyt.

Teresia Kjellgren

2016-01-05

Bladvändare. Ett alltid lika aktuellt och brännande ämne. Jag gillar karaktärerna och vill läsa mer.

Rasmusmatte .

2014-11-29

Hon skriver sååå bra om mycket angelägna och viktiga ämnen

Monica Magnusson

2014-01-01

Den började bra. Men sen urartade den och blev så extremt tråkig och ointressant. Blev besviken då Katarina Wennstam har skrivit så bra böcker tidigare.

Solveig Lindkvist

2013-07-06

Otroligt välskriven och angelägen. En av mina favoritförfattare.

h4l h4rtl3y

2013-06-24

Wennstam brukar engagera, så även den här gången. Att hon i stort följer samma koncept bok efter bok (högt tempo i ngn form av brottfall - mellanperiod med mer relationer, utredning - avslutning med kritiska inblickar i ett juridiskt system) gör väl eg. ingenting: ser ofta fram emot den avslutande samhällskritiska delen ...

christina lindholm

2013-06-11

Ser fram emot nästa bok i serien. Wennstam är oerhört träffsäker i sina skildringar av maktmissbruk och hat. Svikaren är mycket läsvärd.

Kristina Simar

2013-02-09

Sebastian Lilja ? en fotbollsspelare fostrad i AIK har börjat spela för Bajen. Det ses inte med blida ögon av fotbollssupportrar. När hans kropp hittas massakrerad till döds i sin port i Norra Hammarbyhamnen är polisen säker på att det rör sig om ett hatbrott för att han bytt klubb. Kriminalinspektör Charlotte Lugn får ta hand om fallet och advokat Shirin Sundin blir utsedd till Sebastian Liljas familjs målsägandebiträde. Snart kommer det fram att Sebastian Lilja var homosexuell och polisen får byta tankesätt och leta efter nya spår.
Som alltid skriver Katarina Wennstam och viktiga aktuella ämnen och på ett riktigt härligt och medryckande språk. Bra gestaltning av karaktärer och miljöer som jag gillar, och jag tycker det är bra att hon går ut och skriver om homosexualitet inom sport och denna gång var det fotboll som gällde. Däremot tyckte jag att boken kändes mer som en relationsroman än spänningsroman, den var väldigt förutsägbar och innan författaren avslöjat hur saker låg till hade jag redan räknat ut det. Något jag annars brukar vara dålig på när det gäller spänningsromaner.

Helena Rasmusson

2013-02-05

Trist att läsa om den dåliga förståelsen och toleransen hos idrottsmän(även ledare och folk runtom idrotten) angående homosexuella! Tror tyvärr att det är en bild av hur det faktiskt ser ut idag! Tyckte att boken blev lite i segaste laget! Känner mig lite lurad på slutet, hur gick det till egentligen?!

Lars Sederlin

2012-09-29

riktigt ok

Åh, hon skriver så bra, Katarina Wennstam! Ser så fram emot hennes nästa bok!

Eyez Only

2012-07-21

Jag brukar tjata om att det behövs fler homosexuella bok-karaktärer, så det är kul när det kommer en deckare som innehåller både bögar och flator. :) Och alldeles oavsett detta så är det här en mycket bra och spännande bok, men jag retar mig jävligt på Shirin Sundin, en självupptagen, otacksam människa som är en riktig bitch mot sin man...

Ulrika Svensson

2012-07-01

Wennstam är en av mina absoluta favoritförfattare. Gång på gång skriver hon böcker som trots sin brutalitet lämnar efter sig en skön feelgoodkänsla bara för att hon skriver så himla bra!

Erica B

2012-06-01

Har gillat alla K W:s böcker, men nu kommer ett bottennapp. Den här storyn fångar mig inte alls .

Misan Lindqvist

2012-05-28

Blev så besviken på denna! Dålig handling o konstiga karaktärer!

Maria Johnson

2012-05-13

Helt ok bok, lite för mkt fotboll för min smak;)

Rasmusmatte .

2012-05-05

Mycket spännande. Jag sträcklyssnade

Marina Larsson

2012-04-01

Mycket läsvärd!

Katarina tar upp ett intressant ämne, nämligen våldet inom idrotten och sedan i andra delen fördomarna mot homosexualitet.
Boken är lättlyssnad och intressant men på något sätt känns det som hon vill för mycket. Polisen Charlotta Lugn lever som öppet homosexuell och Shirin har persisk bakgrund. Jag tappade lite av läslusten, men hoppas det blir bättre i kommande böcker. För detta var första boken i en triologi

Jennifer Tydén

2012-03-13

Gillar verkligen hennes böcker!

2012-03-09

Jag har alltid älskat alla Katarina Wennstams böcker. Både dom två dokumentära böckerna, “Flickan och skulden” och “En riktig våldtäktsman”. Och dom tre spänningsromanerna i trilogin om mäns våld mot kvinnor, “Smuts”, “Dödergök”, och “Alfahannen”. Här är en länk till min recension av Katarinas senaste bok, “Alfahannen”, där det också finns länkar till recensioner av tidigare böcker.

Nu har jag läst ut Katarinas nya bok, “Svikaren”, som är den första boken i en ny triologi spänningsromaner, som handlar om en kvinnlig kriminalinspektör och en kvinnlig advokat, i en värld präglad av manliga karriärer och manligt våld.

Och jag är alldeles tagen av boken… För den var så otroligt bra… Och även om det är en fiktiv spänningsroman, så känns den mycket dokumentär.

Den handlar om mycket aktuella ämnen. Och den är absolut inte förutsägbar. Mycket välskriven, väldigt spännande, och otroligt gripande. Jag hade svårt att lägga boken ifrån mig, samtidigt som jag inte ville att den skulle ta slut.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla. En mycket viktig bok, som alla Katarina Wennstams böcker är. Handlar mycket om våra fördomar…