Sveriges Pompeji - Sandby borgs öde

Kimselius, Kim M

| 2015

Theo och Ramona är med vid utgrävningen av Sandby borg på Öland. Här hittar de både skatter och mänskliga skelett. Genom fynden förstår de att borgens invånare har mött ett hemskt öde. Ett silverspänne fångar Ramonas intresse och gör att hon vill veta mer. Med hjälp av Månstenen reser de till borgen på 400-talet. De vill försöka förhindra händelsen som blir invånarnas undergång. Ondskefulla krafter har redan satt allt i rullning och slår till direkt vännerna anländer till det förflutna. "Kimselius lyckas med denna historia uppmärksamma det tragiska öde som drabbade denna öländska borg och som upptäcktes först 2010 vid arkeologiska utgrävningar. Språket flyter lätt och styrkan i berättelsen finns i skildringarna av den mix av spänning och rädsla som Theo och Ramona upplever. Boken passar bra som bredvidläsning till historieämnet och i slutet finns en utförlig faktadel om borgen och dess tid....

Sandra Petojevic

2015-10-20

Sveriges Pompeji - Sandby borgs öde av Kim M. Kimselius en medryckande bladvändare där man får följa Theo och Ramona på en arkeologisk utgrävning på Öland av Sandby borg. När de bestämmer sig för att med hjälp av Månstenen resa i tiden för att besöka borgen vid tiden för dess undergång på 400-talet, slår den kaxiga Amanda följe med dem. Med tanke på att Amanda ser borgen som en korsning mellan ett museum och ett nöjesfält så skulle rätt dråpliga kulturkrockar ha uppstått, men hon blir mycket snart brudrövad. Amandas roliga äventyr förvandlas till någonting riktigt otäckt när hon hamnar i klorna på Gorm som är helt fascinerad av hennes eldröda hårsvall. Och under tiden är hövdingens lille son Agnar på väg att drunkna, eftersom ingen i borgen kan simma. Medan vi biter på naglarna får vi uppleva hur det är att leva i en borg under folkvandringstiden, och det är extra intressant när man är medveten om att denna borg faktiskt existerat i verkligheten.

Det är en rafflande ungdomsbok om ett forntida Sverige med en hel del historiskt riktiga fakta som levereras med en stor dos berättarglädje, ett spännande och fartfyllt äventyr i järnåldern där vänskapen spelar en oerhört stor roll. Dessutom får man ännu mer intressanta fakta i slutet av boken. Men jag undrar varför Ramona får gråta ut när Theo är skadad men inte tvärtom, det står ordagrant: "Inom sig grät Theo, utan att det syntes ett spår av hans smärta utanpå." Och eftersom denna mening står oemotsagd, ringer klichévarningsklockan för starka, tysta pojkar, men det kan också bero på att jag ännu inte har läst de tidigare böckerna i denna serie, vilket gör att jag även antar att Theo alltid vill visa sig stark och stå upp för den svage, och att han därför inte tillåter sig att gråta. Sammantaget får boken i alla fall fyra fina silverbjällror av fem.

Alexandra Rimby

2015-09-26

Detta är den tredje boken i Kim M Kimselius bokserie Theo- och Ramonaäventyr där de båda ungdomarna reser i tiden med hjälp av den magiska Månstenen. Boken utkom 2015 av bokförlaget Roslagstext. Det är en fristående serie så du behöver inte ha läst någon av de tidigare böckerna.

Boken är skriven i tredjeperson och är en fantasy med inslag av historia och spännande fakta.

Den här gången är Theo och Ramona på en utgrävning på Öland där de letar fynd från 400-talet. Ett silverspänne fångar Ramonas uppmärksamhet, men arkeologen Bodil tar det snabbt ifrån henne. Som vanligt tar Ramonas nyfikenhet över och tillsammans med deras nya vän, studenten Amanda, lyckas hon övertala den något tveksamma Theo att resa tillbaka till vikingatidens Öland för att ta reda på borgens mystiska öde.

Väl där på Sandby borg verkar hövdingen misstänksam, men trots det blir de väl behandlade. Ingen kan ana vad som ska komma att hända och hur det kommer att påverka de tre ungdomarna.

Boken är väldigt spännande och en riktig sidvändare. Jag älskar hur Kimselius får allt att kännas så levande med sina miljö- och personbeskrivningar. Hon har ett vackert språk och är fantastiskt bra på att väva in fakta. Att läsa hennes böcker är ett roligt och spännande sätt att både förbättra sin läsning och sin historiekunskap.

Jag rekommenderar varmt den här boken till alla som vill läsa något annorlunda och jag tycker att den passar för alla åldrar, men lite extra för mellan- och högstadieåldern.

Alexandra Rimby 23 september 2015

Denna fantastiska boken, “Sveriges Pompeji Sandby borgs öde”, är skriven av Kim M. Kimselius.
Den utkom i år, 2015, och utgavs av förlaget Roslagtext.

Bokens genre är en blandning av fantasy och historisk fakta.

Denna gång drar Kim oss med ut på ett spännande äventyr till dåtida Öland, på 400-talet, till Sandby borg, för att få veta borgens öde.

Theo och Ramona deltar i utgrävningen vid Sandby borg på Öland. Här hittar de många spännande fynd, och Ramona som alltid är nyfiken av sig,
vill veta vad för hemskt öde invånarna mötte. Ramona lockar med sig Theo på en tidsresa och tillsammans reser de,
med hjälp av Månstenen, till det förflutna Sandby borg och dess invånare. Men när de anländer är händelsernas förlopp redan igång och inget går att ändra.
Hövdingen verkar misstänksam, men de verkar ändå omtyckta. Är det en fälla? Ingen vet, förutom ödet.

Ramona är en väldigt snäll person, som vill hjälpa allt och alla. Men hon kan också lätt bli arg eller svartsjuk,
speciellt när någon flörtar med Theo. Hon är envis och handlar innan hon tänker, konsekvenserna blir att
hon alltid får onödiga problem. Ramona har en tendens till att alltid hamna på fel plats, vid fel tidpunkt,
vilket skapar problem för henne.
Ramona har mörkt, långt, lockigt hår och klara blåa ögon, som glimrar, som om det vore diamanter.

Theo kommer ursprungligen från dåtida Italien, men hade turen att träffa Ramona på hennes första tidsresa.
Han bodde i Pompeji, innan vulkanen Vesuvius förintade staden. Ramona tog med Theo hem, till Sverige och tryggheten, trodde de.
För vännerna har varit på många spännande och fantastiska äventyr tillsammans, men även skrämmande.
Theo tar livet som det kommer och vill hjälpa så många som möjligt. Han har alltid ett leende på läpparna och
hans bruna, varma ögon lyser alltid, han har mörkbrunt hår. Theo är bra på att hålla huvudet kallt, även i de svåraste situationer.

“Du är den ende som får mig att drömma, den enda som anar vad tårarna gömma, min längtan är bara du.
Du är den enda jag aldrig kan glömma, din mun, dina ögon, din lugnande stämma och därför ber jag dig nu,
bara du, ger mig ett enda litet ord, så att jag vet att du finns.” sid 62

Jag valde detta citatet för att det förklarar HELA boken i ett stycke.

Jag tycker att språket är perfekt för denna boken. Ordvalen passar väldigt bra till den.
Det är inte för svårt och inte för lätt. Boken är skriven i tredje person, och det finns passande många dialoger.
Kim gör en fantastisk bra beskrivning av både miljön och personer.

Jag rekommenderar boken för alla åldrar, för att den är skriven på ett sådant sätt att alla borde förstå det.

Det är en av de bästa böckerna jag har läst. Jag tycker att det är en av de böcker alla borde skriva på deras “must read-list”.
Att läsa Kims böcker är ett roligt sätt att lära sig på. Man verkligen känner samma känslor som personerna
i boken. Det är väldigt svårt att inte tycka om dem.

“Att beröva livet vänskapen är som att beröva jorden solen”
Marcus Tullius Cicero (avslutande citat i boken)

Elin-Sofie Lassen Wandahl 2/9-15