Sveriges landskap: En resa från Skåne till Lappland

Höglund, Björn

En rolig kunskapskälla om Sverige!En bok fylld till bredden med intressant och rolig fakta om Sveriges 25 landskap. Här kan du upptäcka allt från landskapens djur och blommor till historiska händelser, sevärdheter, kändisar, byggnader, älvar och mycket annat som är värt att känna till.Det finns roliga matteklur och gåtor att lösa med anknytning till landskapen. Sveriges tre största städer presenteras och i slutet av boken finns ett quiz.Boken är mycket rikt illustrerad med foton, teckningar och kartor, som även illustrerar landskapens höjdpunkter, som kulturarv, nationalparker, djur och byggnader.Björn Höglund är kulturjournalist och författare. Han har skrivit över 10 000 frågor till SVT:s Vem vet mest? samt har arbetat med På spåret och Vi i femman.

Gullis lästips

2020-01-11

Faktaboken Sveriges landskap - En resa från Småland till Lappland” är en underhållande och intressant faktabok fylld till bredden med intressant och rolig fakta om Sveriges 25 landskap!

Det här är en faktabok som är en intressant och modernare kunskapskälla som kommer älskas av alla SO-lärare!

I boken vi lära oss intressant fakta om vårt avlånga land där vi till varje kapitel får lära oss massa underhållande och intressant fakta från respektive landskap, här får vi lära oss mer en bara om landskapsdjuret och blomman, vi får även ta del av historiska händel­ser, sevärdheter, landskaps höjdpunkter, kändisar, lokala recept, byggnader, älvar, landskapens kulturarv, naturreservat och mycket annat som är värt att känna till.

Faktaboken är mycket rikt illustrerad och innehåller korta stycken med information och kartor och fotografier tillsammans med de roliga mattekluringar, gåtor och quiz som finns att lösa med anknytning till landskapen. Det här är verkligen en faktabok som bör finnas som klassuppsättning på alla skolor i hela Sverige från längst ner i Skåne till längst upp i Lappland.

Informativ, lättfattlig och rolig!

Dagens boktips! Jag har läst Sveriges Landskap En resa från Skåne till Lappland av Björn Höglund som är utgiven på Ordalaget Bokförlag 2018. I den här fina boken får vi lära oss om Sveriges alla landskap genom geografisk fakta, historiska fakta, landskapsdjur, landskapsblommor, fakta om kändisar som kommer från landskapet och så finns det lite kluringar. Boken riktar sig främst till barn i ålderskategorin 9-12 år och det tycker jag är en bra riktlinje, men den passar nog både yngre och äldre läsare. Det här är en bok väcker lust att lära och som jag tycker skulle finnas i varje klassrum i år 2-6! Jag kommer att sätta Sveriges Landskap En resa från Skåne till Lappland i händerna på mina pojkar som är åtta och tio år och som älskar faktaböcker!