Sveriges historia - från stenyxa till smartphone

Höglund, Björn

"Lättillgängligt... En stor mängd intressanta illustrationer... läsaren får en känsla för historiens gång som borde väcka intresse för ämnet. Betyg 4 av 5"Anne-Marie Karlsson, Bibliotekstjänst "Fullspäckad historiebok med de mest kända händelserna i fokus... genomtänkt layout och många roliga gåtor"Lotta Olsson. DN Sveriges historia - från stenyxa till smartphoneVikingar, kungar och drottningar, uppfin­ningar och händelser följ med på en resa genom Sveriges historia - från det att inlandsisen försvann och de första människorna kom till vårt land. Läs om stenålder, vikingatid och digerdödens härjningar på medeltiden, om Gustav Vasas makt och den krigiska stormaktstiden. Lär dig mer om den stora utvandringen till Amerika på 1800-talet och om viktiga händelser under 1900-talet som leder fram till vår egen tid.Allt rikt illustrerat med fotografier, målningar,...

Gustav 9 år:
Vi har läst Sveriges historia från stenyxa till smartphone.
Det är en fin bok med många bra bilder och texten är det lagom mycket av. Man får lära sig en massa saker från början fram till nu. Man får lära sig om olika uppfinningar, om olika maträtter mat åt och om olika saker som hänt olika år. Man kan också se vad Sverige har för världsarv och så finns det ett quiz i boken. Det är roligt. Jag gillar boken.

Philip 7 år:
Jag tyckte också boken är bra men jag vill inte läsa hela boken på en gång. Man kan variera denna bok med en annan bok. Det är roligt att få veta saker om hur allt började och vad som har hänt när min farmor och farfar och mormor och morfar föddes. Man åt sötsaker redan på 1500 talet. Det visste jag inte.

AC (mamma):
Detta är en riktigt fin faktabok för barn. Både för det intresserade barnet och den som kanske inte tycker att historia är så kul. Jag gillar uppdelningarna i boken, bilderna och att det inte är så faktatung text utan snarare en inbjudande text så man vill googla mycket av det man precis läst om. Vi varierade vårt läsande med denna bok och det fungerade bra för oss men Gustav satt också emellanåt och läste själv ur boken. Han verkar fascinerad av uppfinningarna och ville veta mer om dem och de personerna.

Dagens boktips! Sveriges historia - från stenyxa till smartphone av Björn Höglund, utgiven av Ordalaget Bokförlag 2019. En intressant och spännande bok om Sveriges historia. Boken har korta faktadelar om olika tider och händelser kombinerat med fina illustrationer som förstärker och förgyller texten. Mycket trevlig att läsa och den väcker lust att lära mer. Min nioåring som fick boken i julklapp hade svårt att slita sig från boken trots att kvällen var sen. Riktar dig till ålderskategorin 9-12 år och det tycker jag är en bra riktlinje. En fin presentbok till historieintresserade barn!

Här är en bok som överskådligt presenterar Sveriges historia i ett format för barn. Vi får bekanta oss med allt möjligt såsom vikingar, Bo Jonsson grip, Stormaktstiden, Gustav III, uppfinningar på 1800-talet osv ända fram till idag.
Björn Höglund som skrivit boken är tidigare lärare men arbetar idag som författare och journalist. Han har t.ex skrivit material till Vem vet mest?, På spåret och Vi i femman.

I boken känns det som att man försökt lyfta fram kvinnor i historian. T.ex mer kända kvinnor som drottning Kristina men även t.ex Eva Ekeblad med som var första kvinnan som blev invald i vetenskapsrådet. Men det är en majoritet av män i boken.

En hel del uppslag handlar inte om enstaka personer utan historiska perioder och händelser och dess påverkan på Sverige.
De olika uppslagen är sin tur kategoriserade i olika kapitel med de olika historiska tidsepokerna såsom Bronsåldern, Medeltiden, Vasaorden, Stormaktstiden osv. Varje kapitel avslutas sedan med ett uppslag ”Klurigheter”.
Det är olika matematiska kluriga frågor med historisk anknytning.
Ett roligt inslag som säkert kan fungera som brygga mellan matematik och historia för de barn som gillar ett av de två ämnen.

Boken känns lättläst och är indelade i mindre faktarutor som man kan avverka en efter en istället för att bli bortskrämd av tät text sida upp och sida ner. Det finns många bilder i boken med allt från kartor, regentporträtt till olika kända tavlor som skildrar historiska händelser. Det finns även en översiktlig tidslinje i bokens början.

En riktigt fin, genomtänkt och läsvänlig bok som presenterar vårt lands historia.
Ett måste till skolbiblioteken där boken säkert kan vara en uppskattad resurs både för lärare men också för lässugna barn. Vi gillar!

Lärorik, lättläst & rolig!