Sveriges historia - från stenyxa till smartphone

Höglund, Björn

"Lättillgängligt... En stor mängd intressanta illustrationer... läsaren får en känsla för historiens gång som borde väcka intresse för ämnet. Betyg 4 av 5"Anne-Marie Karlsson, Bibliotekstjänst Sveriges historia - från stenyxa till smartphoneVikingar, kungar och drottningar, uppfin­ningar och händelser följ med på en resa genom Sveriges historia - från det att inlandsisen försvann och de första människorna kom till vårt land. Läs om stenålder, vikingatid och digerdödens härjningar på medeltiden, om Gustav Vasas makt och den krigiska stormaktstiden. Lär dig mer om den stora utvandringen till Amerika på 1800-talet och om viktiga händelser under 1900-talet som leder fram till vår egen tid.Allt rikt illustrerat med fotografier, målningar, kartor och en mängd intressanta och roliga faktarutor. Björn Höglund är med sin bakgrund som historielärare och journalist suverän...

Här är en bok som överskådligt presenterar Sveriges historia i ett format för barn. Vi får bekanta oss med allt möjligt såsom vikingar, Bo Jonsson grip, Stormaktstiden, Gustav III, uppfinningar på 1800-talet osv ända fram till idag.
Björn Höglund som skrivit boken är tidigare lärare men arbetar idag som författare och journalist. Han har t.ex skrivit material till Vem vet mest?, På spåret och Vi i femman.

I boken känns det som att man försökt lyfta fram kvinnor i historian. T.ex mer kända kvinnor som drottning Kristina men även t.ex Eva Ekeblad med som var första kvinnan som blev invald i vetenskapsrådet. Men det är en majoritet av män i boken.

En hel del uppslag handlar inte om enstaka personer utan historiska perioder och händelser och dess påverkan på Sverige.
De olika uppslagen är sin tur kategoriserade i olika kapitel med de olika historiska tidsepokerna såsom Bronsåldern, Medeltiden, Vasaorden, Stormaktstiden osv. Varje kapitel avslutas sedan med ett uppslag ”Klurigheter”.
Det är olika matematiska kluriga frågor med historisk anknytning.
Ett roligt inslag som säkert kan fungera som brygga mellan matematik och historia för de barn som gillar ett av de två ämnen.

Boken känns lättläst och är indelade i mindre faktarutor som man kan avverka en efter en istället för att bli bortskrämd av tät text sida upp och sida ner. Det finns många bilder i boken med allt från kartor, regentporträtt till olika kända tavlor som skildrar historiska händelser. Det finns även en översiktlig tidslinje i bokens början.

En riktigt fin, genomtänkt och läsvänlig bok som presenterar vårt lands historia.
Ett måste till skolbiblioteken där boken säkert kan vara en uppskattad resurs både för lärare men också för lässugna barn. Vi gillar!

Lärorik, lättläst & rolig!