Sveriges fantastiska historia - Vikingatiden

Följ med till den spännande vikingatiden och en värld av farliga resor, storslagna fester, mystiska gudar, blänkande svärd och trollkunniga spåkvinnor. Hur gestaltade sig egentligen livet för en vanlig svensk familj för lite mer än tusen år sedan? I den här boken får vi lära känna Åshed, Egil och deras föräldrar och syskon, och deras liv på en vikingatida bondgård. Vi följer dem i arbetet med djuren och åkrarna, ser hur de fiskade, lagade mat, sydde kläder och mycket mer. Men vardagens lunk bryts på den stora julfesten, när hövdingen Knut samlar ihop ett vikingatåg i öster. Egil, pappa Ragnar och sköldmön Hervor drar iväg på en resa över havet. Där väntar svåra strider, oväntade skatter och en lång resa till den stora staden Könugård. Vikingatiden är andra delen i den nya bokserien om Sveriges fantastiska historia av Fabian Göranson. En rikt illustrerad och faktaspäckad bok med serieavsnitt,...

AC (mamma):
Boken handlar om vikingatiden och är en faktabok full av fina illustrationer som får en att se allt framför sig. Texten är pedagogisk och berättande samtidigt som den är full av fakta och på flera sidor är det lite mindre text samt seriebubblor med större text. En bok man både kan läsa högt ur och läsa själv.

En perfekt bok på lågstadiet eller hemma. Passar vuxna lika bra som barn. Rekommenderar den varmt.

Detta är andra delen och den är fristående. I kommande del kommer det att handla om medeltiden.

Philip 10 år:
I boken om Vikingatiden får vi veta hur en familj hade det på vikingatiden. Man hade djur och levde lite som en bonde. Alla var tvungna att hjälpa till.
Man gjorde allt själv också. Tog ull från fåren och gjorde sitt eget tyg och kläder. Man gjorde sin egen korv, offrade mat till gudar, skrev med konstiga bokstäver,spelade spel, slogs, byggde båtar. De åkte med båtarna runt hela jorden.

Det är en bra bok med många bilder. Man lär sig mycket och man behöver inte läsa allt. Sist i boken finns en tidslinje.