Sveriges 100 märkligaste sevärdheter

Kullberg, Fredrik

| 2010

I vårt avlånga land ryms fler udda platser än man kanske anar vissa omskrivna, andra mer okända. Låt dig här guidas till 100 märkliga sevärdheter, allt från ufo-monument, trädgårdstomtar, kinesiska drakar och märkliga konstinstallationer till udda boende i träd, flygplan, under vatten och i gruva. Författaren har också tagit sig an den digra uppgiften att rangordna alla konstigheter och utse en vinnare.

Oskar Henriksson

2014-01-24

Kul idé som kunde blivit riktigt bra. Tyvärr är den ganska oinspirerande. Trist layout och extremt lite fakta om varje plats. Dessutom känns en del av sevärdheterna rätt krystade, lite som att de är där bara för att fylla upp till just siffran 100.

Merja A

2013-08-11

En trevlig liten bok att ta till hjälp när man ska semestra i hemlandet. Det finns många udda sevärdheter att besöka.
En Thailändsk Paviljong utsmyckad med bladguld låter en aning udda två mil öster om Hammarstrand. Bonniers konsthall däremot mindte exotiskt likaså Operabaren i Stockholm. Det finns nog något för alla smaker i den här lilla inspirationsboken.

2010-10-06

Rolig bokidé! De trista layouten gjorde att betyget sänktes. En av mina favoritplatser, Kutens bensin, fanns med :) Jag hittade även två nya platser att åka till :)

Kenneth Olausson

2010-06-03

Spännande bok för att kunna göra resor/utflykter i vårt avlånga land och se det mesta mellan badbryggan i Bjärred och Kvarntorpshögen utanför Örebro. Rekommenderas varmt.