Svenskämnets roll - Om didaktik, demokrati och critical literacy

Molloy, Gunilla

| 2017

Flag from sv

0


Varje lärare i svenska skolan har två uppdrag ? kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget ? som i enlighet med läroplanen ska integreras i undervisningen: det s.k. dubbla uppdraget. Den här boken ger en tydlig bild av hur ett genomtänkt didaktiskt val, som integrerar kunskapsuppdraget med demokratiuppdraget, varken är omständligt eller krångligt utan tvärtom kan vara både kreativt och intellektuellt utmanande ? för både lärare och elever. Genom konkreta lektionsexempel och didaktiska resonemang får läsaren följa hur elever arbetar med det dubbla uppdraget inom ramen för ett kritiskt textarbete. Med utgångspunkt i forskning om literacy och critical literacy beskriver Gunilla Molloy hur ett kritiskt textarbete kan synliggöra olika maktrelationer, klart uttalade eller dolda, i de litterära texter och läromedel som eleverna möter. Men inte minst resonerar hon kring hur maktrelationer i elevernas...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Bli först med att recensera denna bok