Svenska koncentrationsläger i tredje rikets skugga

Sennerteg, Niclas

| 2008

Under andra världskriget drev Socialstyrelsen en rad svenska koncentrationsläger där tusentals ?opålitliga? utlänningar spärrades in. Bara ett fåtal av dessa läger var kända för allmänheten. Alla läger bevakades av beväpnade vakter. Under de första krigsåren internerades enbart flyktingar som var aktiva Hitlermotståndare. De frihetsberövades på obestämd tid och utan möjlighet till rättslig prövning. De svenska koncentrationslägren är en hittills föga belyst sida av den svenska anpassningspolitiken mot Hitlertyskland under kriget. Bilden av Sverige som en trygg fristad för flyktingar undan Tredje riket får sig en ny törn genom denna bok som baseras på helt ny och omfattande forskning i tidigare hemligstämplat arkivmaterial. Boken innehåller ett unikt bildmaterial på interner, lägerchefer och vakter. Dessutom ingår ritningar och kartor. Tobias Berglund är historiker vid...

Holger Wästlund

2014-08-17

Vi har ofta lätt att kritisera det sätt på vilket andra länder hanterar fångar, både ur rättssynpunkt och rent humanitärt. I denna bok lyfter författarna Tobias Berglund och Niclas Sennerteg fram en hantering av fångar i Sverige under den tid som Tage Erlander var statssekreterare som vi i dag anser vara fullständigt oacceptabel. Oskyldiga personer sattes utan rättegång i läger som i vissa fall kunde jämföras med koncentrationsläger. Författarna baserar sin skildring på gedigna efterforskningar i olika arkiv som startade med att Tobias Berglund letade efter ett ämne för sin magisteruppsats på historiska institutionen på Uppsala universitet. Att de sedan har haft förmågan att skildra detta sorgliga skede för Sverige i en lättsam ton gör boken så mycket bättre. Kapitlen har namn som t.ex. ”Den inspärrade korvgubben”, ”Motorcykeln som inte fanns” osv. Läs den – det går inte att lämna den efter sig och förbli oberörd.

Kribba Ericsson

2011-10-04

Viktigt att historien kommer fram. Men mycket upprepningar som nämts tidigare. Borde gå att skriva och illustrera mycket bättre.

Karl Nordström

2010-07-21

viktigt budskap som tyvärr drunknar i den populistiska och dåligt skrivna texten. det är så mycket repetitioner att jag kunde storkna redan för hälften