Svenska gummistövlar

Mankell, Henning

| 2015

Fristående fortsättning på Italienska skor, en av Henning Mankells största internationella framgångar. En höstnatt vaknar den pensionerade läkaren Fredrik Welin av att det brinner våldsamt. Han hinner precis ta sig ut innan det är för sent. Allt han lyckas få med sig är två vänstergummistövlar. Morgonen därpå finns endast aska kvar av hans älskade skärgårdshus. För Fredrik blir den pyrande ruinen också en symbol över ett förspillt liv som går mot sitt slut. Då träder hans dotter Louise och journalisten Lisa Modin in i handlingen och skakar om hans tillvaro i grunden. På nyårsnatten brinner ännu ett hus i den östgötska skärgården, och höstens alla händelser leder till en upplösning Fredrik Welin aldrig hade kunnat föreställa sig Svenska gummistövlar är en roman om kärlek, svek och att åldras. Det är en fristående fortsättning på Italienska skor.

2016-05-17

Den pensionerade läkaren Fredrik Welin är i min egen ålder. Han är en trist typ som jag inte vill följa någon längre sträcka.

Kerstin Johansson

2016-03-04

Lätt att läsa och lätt att känna igen hur mycket man undrar över

Harriet Axelsson

2015-11-27

Undvik den hör boken. Läs däremot Kvicksand en helt underbar läsupplevelse att ha som slutpunkt på Mankells författande

Torbjörn Nilsson

2015-11-20

En härlig seglats i "Intighetens ocean". Segla i frid och glädje Henning!

Catarina Rutström

2015-09-24

Om åldrande, sjukdom och död. Boken började ganska svagt men tog sig och blev något av en bladvändare.

Eva Jacobson

2015-09-22

Stark trea. Lättläst och jag ville verkligen läsa vidare.

Lotta Lettenström

2015-09-02

Välskriven men kanske en aning händelsefattig. Det slutet var en överraskning.