Svenska Folkbibeln

Okänd

| 1998

Flag from sv

1088


OBS! Bibeln har samma utförande som den äldre versionen, men denna upplaga har även guldsnitt! Detta är den klassiska utformningen av Folkbibeln och innehåller den utökade uppslagsdelen på 92 sidor. Bland annat innehåller den; översättning av bibliska namn, namn på Kristus, bibelläsningsplan och många färgkartor! Våren 1996 publicerades Svenska Folkbibelns översättning av NT och till advent 1998 presenterades hela Bibeln. Målet för arbetet har varit att översättningen ska låta Bibeln vara det den själv utger sig för att vara ? Guds ord till människan. Härvid har översättare och referenter lagt yttersta vikt vid att tolka grundtexten rätt, men också vid att ge översättningen en modern, tilltalande språkdräkt.

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Elisabet Berg

2019-02-27

Betyg

Detta är min lilla "ta med"-bibel och den är jättefin och bra till det. Som "standard" har jag en större Bibel. Kan i alla fall gott rekommendera denna.

Vad det gäller innehållet så måste man ha en nyckel för att låsa upp och få hjälp med texterna, och den nyckeln får man på ett andligt plan och den är nödvändig för att förstå Bibeln.

Om du vill ha nyckeln så behöver du ta emot Jesus kristus som Herre och Frälsare. Om du är osäker på om du vill det, googla på vittnesbörd om Jesus. Och om du vill det, googla på "överlåtelsebön Jesus". Om du med ett uppriktigt hjärta ber en sådan bön, så kommer Jesus att höra dig och frågar du också om hjälp att förstå Bibeln, så kommer han att öppna upp den till dig. Hur häftigt som helst.

Gud välsigne och lycka till.

Mariann Winge

2016-02-12

Betyg

Hör till allmänbildningen

C

Calle Kjell

2015-04-11

Betyg

Det är ju inte bara en bok utan 66! Och en del är ju jättespännande, medan annat är lite segt (som långa laglistor i GT). Men man bör ju ha läst den med tanke på hur mycket av vår kultur påverkats av den. Åtminstone i förkortad version. En barnbibel kanske? :-)

K

Karl-Mikael Syding

2012-07-11

Betyg

Svagt språk, total avsaknad av dramaturgisk känsla, motsägelsefull. Kanske det sämsta jag har läst

Betyg

Till tider lite tungläst, och vissa passager är svåra att över huvud taget finna meningen i.
Emellertid full med tankestof !
Det här är ninte en bok som man läser och sedan blir färdig med. Det är en bok som man läser bitvis igen, och igen utan att någonsin få en slutgiltig och full förståelse för den.
Beroende på hur, och i vilket syfte man läser boken ( eller rättarte sagt böckerna) får man olika saker ut av läsandet.

Som en del av en kulur vars historia, och värdegrundlag i långa stycken vilar på olika tolkningar av just bibeln, är det givetvis ofrånkolmligt att tillägna sig en viss kännedom om bokens innehåll.
I långa stycken bjuder läsningen på både underhållande och tankvärd läsning underhållande.
De flesta har väl säkert en bible där hemma. men jag är inte övertygad om att lika många l¨´aser i den.
Gör det ! Det är kul !

Betyg

Jag har tänkt i många år att det hade varit kul och intressant att läsa Bibeln en gång. När dottern konfirmerades fick hon en Bibel och jag gjorde slag i saken. Det har varit 8 dryga men intressanta månader. Jag kommer inte ihåg hälften av vad jag har läst men jag fick många tankeställare och många aha-upplevelser. Det som fascinerar mig mest är att det faktiskt finns människor som tror på allt som står där. Jag menar hur många gånger har det inte blivit översatt mellan olika språk och under hur många år har det berättats från mun till mun? Dessutom har ju Bibeln skrivits om och bearbetats några gånger. Då blir det ju alltid lite tillägg och bortplock och en och annan omskrivning.

Hur som helst så har jag fått ett annat perspektiv till kristendomen och judendomen, som ju är väldigt nära släkt. Jag är glad och stolt över mig själv att jag tog mig igenom den. Har du funderat på att läsa den så gör det nu, det är inget att vänta på.

Maria Jönsson

2011-12-11

Betyg

Kan denna bok betygsättas egentligen?

Mattias Lönnebo

2011-11-04

Betyg

Bibelns böcker är en kulturskatt och inspirationskälla för miljarder människor under tusentals år. Bibel 2000 är en oerhört god översättning av GT, förmodligen en av de bästa som någonsin gjorts. Kompetensen hos översättarna är den bästa man kunnat uppbringa. Översättningen av NT är korrekt, men kanske lite torr på vissa punkter. "Vår fader"-bönen har man varit tvungen att nyöversätta ännu en gång för att den ska fungera bättre som läst bön. Den blev lite väl tungvrickande i det första försöket.  Utan bibeln förstår man inte vår kultur, religion och övrig litteratur. Oskattbart.

Mattias Lönnebo

2011-11-04

Betyg

Bibeln är en boksamling på mellan 66 och 77 böcker beroende på hur man räknar. Här finns en mängd olika litteratursorter tillkomna under lång tid i olika kulturer: Poesi, historier, brevtexter. Det är alltså inte EN bok.

M

Mats Henricson

2010-11-07

Betyg

BIBELN ! Detta fantastiska och innehållsrika epos som innehåller allt från våld, blod och död till kärlek , fred och trosvisshet ! Jag har, ännu, inte lyckats läsa ut den, men läser den då och då och den inspirerar ! Många fantastiska citat: "Och de voro båda nakna, men de blygdes icke för varandra" (Första Mosebok); "Kvinnan tige i församlingen !" (u r Höga Visan);.....

Ketutar Jensen

2010-06-23

Betyg

Den är verkligen ingen läsebok :-D

Ann-Lis Engbom

2010-06-13

Betyg

Jag håller med om att det är svårt att sätta betyg på en bok med sådan tyngd. Min uppfattning är att denna bok har något för livets alla förhållanden, vill man inte tro så är det ändå skön litteratur, vill man tro så är den en gåva!

Malinelle ...

2010-04-22

Betyg

Även jag håller med Brita. Att ha koll på bibeln hör väl till allmänbildningen och hu många ordspråk/uttryckssätt kommer inte därifrån? Det är intressant att se hur mycket spår från bibeln man kan känna igen ännu idag, i vårat sekulariserade samhälle.

Historierna liksom språket är ömsom underhållande/intressant/vackert och rent skräp.

Kan också tillägga att jag inte är kristen utan läser utifrån en agnostikers synvinkel.

Mitt betyg avser inte just den här översättningen, min bibel trycktes 1982 med äldre översättningar av Svenska bibelsällskapet (GT) 1917 och Bibelkommissionen (NT) 1981.

Gunvi Lundqvist

2010-04-02

Håller med Brita, känns lite konstigt med betygsättandet av denhär enorma boken, men här finns faktiskt ALLT, vet inte vad som skulle vara bortlämnat, sen är det upp till var och en som läser att tycka/tolka.

Lennart Carlsson

2009-06-23

Betyg

Bibeln läser jag igenom helt och hållet varje år enligt av mig uppgjord bibelläsningsplan.Det är sedan den kom ut, Svenska Folkbibeln, jag läser.

L

Lallamen

2009-06-15

Betyg

Den översättning jag helst läser idag

S

Stefan Andersson

2009-05-11

Betyg

Tyvärr är den alldeles för stilistiskt ojämn. Det finns strålande delar, som Johannes uppenbarelse. Sedan finns det, speciellt i de första delarna, det som är alldeles för mycket gore och vältrande i våld och krig. T ex Domarboken bör inte läsas av känsliga personer. Sedan ställer den stora krav på läsarens beeredvillighet att acceptera innehållet som sanning. Det kan vara svårt då den ofta motsäger sig själv. T ex berättelsen om jordens skapelse. Men så ibland får författaren till det och når höjder av skönhet och poesi. Kanske en hårdare redigering skulle hjälpa?

Cristian Jonsson

2009-05-06

Carina Rydberg

2009-05-06

...och nu är det alltså inte Bibeln som sådan jag sågar, utan den helt för jävliga översättningen. Hade detta varit Biblen för barn, hade man kunnat leva med det, men denna våldtäkt på Den Heliga Skrift kan jag bara inte leva med.
Att exempelvis behöva läsa att guden Baal inte visar sig eftersom han är "ute i ett ärende", får det att vända sig i magen. Och detta sagt av en person som inte ens är troende... Hur kan den mer religiöst inriktade människan godta den här smörjan?

Carina Rydberg

2009-04-24

Alltså: Det är inte texten som sådan jag kritiserar, utan den fullkomligt värdelösa översättningen. Pinsamheterna haglar i denna version av Den heliga skrift, och Bibelkommissionen tycks inte ha skytt några medel vad gäller att våldföra sig på tidigare översättningar.
Om man dock vill läsa en modern bibelöversättning som håller hög kvalitet, så rekommenderar min vän som är verksam inom Svenska Kyrkan, den nya engelska översättningen. Den lär vara mycket bra.

Jessica Johansson

2009-04-24

Betyg

Även om man som jag inte tror på gud innehåller Bibeln många intressanta berättelser med tänkvärda allegorier. Speciellt Gamla Testamentet gillar jag.

Atreyu wtf

2009-04-23

Jesus dör på sidan 681.

Gunnar Nirstedt

2009-03-05

Betyg

Ojämn.