Svensk maffia

Wierup, Lasse

| 2007

Kriminaliteten i Sverige har förändrats. Utpressning, beställningsmord, uppgörelser på öppen gata, tystade vittnen och mutor är inslag i en ny våg av brott som drabbat både storstäder och mindre orter. Bakom utvecklingen står de kriminella gängen. Grupperingar som Hells Angels, Bandidos, Original Gangsters, Brödraskapet Wolfpack, Naserligan och många fler har gjort hot och fruktan till sin affärsidé. På ett decennium har gängen vuxit i antal från en handfull till drygt ett femtiotal. Hur blev det så här? Varför just nu? I jakt på svar har journalisterna Lasse Wierup och Matti Larsson kartlagt gärningsmännen och deras brott. De har träffat gängledare och avhoppare, intervjuat poliser och åklagare, mött brottsoffer och pratat med källor som aldrig tidigare har låtit sig intervjuas. Deras berättelser ger en unik och skrämmande inblick i en värld där pengar, vapen, våld och droger i allt högre...

Andreas Cossi

2014-07-20

Inte mycket som inte tidningarna redan har skildrat. Populistisk bok som är dåligt beskrivande.

Linda Berntsson

2014-02-23

Skrämmande läsning. Mycket saker som beskrivs är sådant som man läst i tidningar. Obehagligt att tänka på att detta utspelar sig i sin närhet.

O

Olle pung

2013-09-04

Mycket bra bok. Välskriven som en faktabok och tyvärr lika ensidig. Klart värd att läsa om man har eller haft med denna sfär att göra.

Lars Martinsson

2013-08-03

Om du behöver mer än en vecka för att tillägna dig detta skakande samtidsdokument - sök hjälp. En sociologisk läsfest för fin- och fulsmakare.

Emma Claesson

2012-06-21

Intressant läsning. Jag hade ingen aning om att det såg ut så i Sverige. Lite jobbig att sträckläsa, ändå svår att lägga ifrån sig.
Passar inte alla, men läs den.

Jesper Åström

2012-03-01

Intressant och utförlig. Mycket spännande på sina håll och för min del så slår det här vilken thriller som helst eftersom det är på riktigt. Hade gärna sett mer intervjuer med de kriminella men det är förstårligt att det inte har varit möjligt då de säkert inte har velat medverka.

Mattias Renström

2011-07-26

För att ge en faktabok högre betyg vill jag att den ska fånga mig och vilja få mig att fortsätta. För att få lägre betyg ska den vara sämre skriven. Den är helt klart läsvärd för den som är intresserad, men inte direkt en bladvändare.

Emma Martincic

2011-07-16

Intressanta fakta, men det tog väldigt lång tid för mig att läsa boken. Väldigt segt emellanåt!

Lars Andersson

2011-05-22

Så långt jag orkade läsa, så fann jag denna sjaskigt skriven.

Catharina Hall

2011-04-07

Småseg men intressant.

Ibland kändes det som när man satt hemma och pluggade till ett prov. Man har många namn att lägga på minnet för att hänga med och flera gäng länkar samman på ett eller annat vis. Det är ju menat att vara en faktabok och därför inte så lätt att läsa från pärm till pärm. Jag som gillar maffia tyckte den var intressant men det är svårt att ta sig igenom sidorna och ibland kan det dröja länge innan det blir lite action. Svensk maffia: en kartläggning av de kriminella gängen är bra men inget man läser mer än en gång.

www.bokig.blogg.se

Johan Kronborg

2011-01-13

Intressant om du inte har någat annat att läsa

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Min man sträckläste boken och älskade den och han är ingen bokmal! Jag ville ge den en chans och började bläddra i den och upptäckte ganska snabbt att jag inte heller kunde lägga den ifrån mig. Spännande och stundtals kuslig läsning.

Mylar .

2010-06-17

Som en svensk, fast mycket bättre, version av Gomorra.
Överskådligt och intressant skrivet, trots att det är mycket fakta som presenteras.

jan dalgren

2010-05-13

man hade ju hoppas att det inte vore så illa. ett tips -titta in på motorgängens hemsidor. ambivalensen mellan att inte synas och önskan att synas och få visa upp sin makt.

Camilla Forssén

2010-04-10

En mycket intressant och informativ bok. Benade upp och presenterade fakta på ett ändå lättläst sätt.
Skrämmande i all sin saklighet.

Sofia Åkerberg

2010-03-06

Äntligen färdig! Vet inte om man ska skylla detta faktum på författarna, ämnet eller mig själv men av någon anledning fann jag mig hela tiden under läsningen tänka på helt andra saker. Trots att ämnet egentligen var intressant fick jag konstant tvinga mig själv att följa tråden. Möjligen kan det bero på att det är ganska många olika trådar att följa, boken hade nästa lika gärna kunna vara uppbyggd kronologiskt eller utifrån personer istället för som nu, utifrån de olika gängen. Då hade väl å andra sidan lite av poängen med titeln "Svensk maffia" som författarna gör något av en poäng av i inledningen.

En styrka är dock att man inte bara skissat en bild av kriminella gängs utveckling i Sverige utan också försökt att åtminstone skrapa på ytan av vad som föranleder personer att ägna sig åt dessa aktiviteter -- vad är det som är så lockande med kriminella gäng? Dock kan jag föreställa mig att denna bok har sina främsta styrkor genom att vara så specifikt svensk, det bör inte minst finnas mer inträngande och kompletta böcker kring motorcykelgängen, då främst Hells Angels.

Så, för att sammanfatta, ett bra försök som bryter lovvärd mark men som inte når ända fram.

Fakta bok om Sveriges olika slags gäng. De som man ofta läser och hör om i media. Intressant!

Anette L

2010-01-28

Intressant läsning, men den blev stundvis lite tungläst.

Magnus Stjernström

2009-09-03

Intressant och intängande reportage, välskriven och klart läsvärd!

Samuel Karlsson

2009-08-24

En introduktion till tung kriminallitet för alla ungar på driv. Glorifierar våldskulturen på ett skrämmande sätt.

Robert Larsson

2009-08-10

Imponerande research, synd att de slarvar bort den genom att bara stapla fakta. Eller så snålade förlaget in på redaktör eftersom man trodde att erfarna journalister kunde skriva.

Bear Edgefield

2009-07-27

Perfekt toabok. Korta kapitel och massor av info som många gånger känns spekulativt.

Försöker kommentera Svensk maffia, men någon i den undre världen sätter internetkäppar i hjulen...

Martin Åkerblom

2009-07-01

Får en att vilja lämna jackan hemma om man mot förmodan någon gång skulle gå ut på Stureplan. Garderobsavgiften går rakt in i den organiserade brottsligheten ffs!

Karin D

2009-04-26

Jag känner igen många av skildringarna från tidningsrubriker och nyhetsinslag; t ex när värdetransportbilar sprängdes och bilar stacks i brand i en Stockholmsförort, eller när en cafébesökare mördades mitt på dagen på Södergatan i Malmö. Författarna är seriösa och underbygger sina slutsatser med mycket fakta. De har fått många nyckelpersoner, både inom gängen och bland dem som motverkar kriminalitet, att uttala sig.

Reportagen är skrämmande och häpnadsväckande - många aktörer verkar helt galna och brutaliteten är otrolig. Det är intressant hur olika strukturerna inom de kriminella gängen är - i t ex Hells Angels har man en väl definierad hierarki, medan vissa gäng är betydligt mer informella. Polisen, rättssystemet och kriminalvården verkar inte alltid agera som man skulle önska, men enskilda individer har förstås anledning att vara försiktiga, och även inom brottsbekämpande myndigheter finns svaga länkar som kan köpas för pengar eller hotas till lydnad.

Det som ändå känns "lugnande" är att det är sällan som vanliga medborgare drabbas av våldet, även om man förstås kan råka vara på fel plats vid fel tillfälle.

Det finns många bilder - mitt i boken några uppslag färgbilder - och även porträttbilder här och var. Det är spännande att få ett ansikte på buset - i vanliga fall måste man läsa skräptidningar som Aftonbladet för att få veta hur de kriminella typerna ser ut.

Språkpolisen tycker: Boken är dåligt korrekturläst. Rad- och sidbrytningarna är slarviga, t ex Uppsalam-affian, Södertörn-spolisen, liksom kommateringen. Det stör mig.