Svensk maffia

Wierup, Lasse

| 2007

Kriminaliteten i Sverige har frndrats. Utpressning, bestllningsmord, uppgrelser p ppen gata, tystade vittnen och mutor r inslag i en ny vg av brott som drabbat bde storstder och mindre orter. Bakom utvecklingen str de kriminella gngen. Grupperingar som Hells Angels, Bandidos, Original Gangsters, Brdraskapet Wolfpack, Naserligan och mnga fler har gjort hot och fruktan till sin affrsid. P ett decennium har gngen vuxit i antal frn en handfull till drygt ett femtiotal. Hur blev det s hr? Varfr just nu? I jakt p svar har journalisterna Lasse Wierup och Matti Larsson kartlagt grningsmnnen och deras brott. De har trffat gngledare och avhoppare, intervjuat poliser och klagare, mtt brottsoffer och pratat med kllor som aldrig tidigare har ltit sig intervjuas. Deras berttelser ger en unik och skrmmande inblick i en vrld dr pengar, vapen, vld och droger i allt hgre...

Andreas Cossi

2014-07-20

Inte mycket som inte tidningarna redan har skildrat. Populistisk bok som r dligt beskrivande.

Linda Berntsson

2014-02-23

Skrmmande lsning. Mycket saker som beskrivs r sdant som man lst i tidningar. Obehagligt att tnka p att detta utspelar sig i sin nrhet.

O

Olle pung

2013-09-04

Mycket bra bok. Vlskriven som en faktabok och tyvrr lika ensidig. Klart vrd att lsa om man har eller haft med denna sfr att gra.

Lars Martinsson

2013-08-03

Om du behver mer n en vecka fr att tillgna dig detta skakande samtidsdokument - sk hjlp. En sociologisk lsfest fr fin- och fulsmakare.

Emma Claesson

2012-06-21

Intressant lsning. Jag hade ingen aning om att det sg ut s i Sverige. Lite jobbig att strcklsa, nd svr att lgga ifrn sig.
Passar inte alla, men ls den.

Jesper strm

2012-03-01

Intressant och utfrlig. Mycket spnnande p sina hll och fr min del s slr det hr vilken thriller som helst eftersom det r p riktigt. Hade grna sett mer intervjuer med de kriminella men det r frstrligt att det inte har varit mjligt d de skert inte har velat medverka.

Mattias Renstrm

2011-07-26

Fr att ge en faktabok hgre betyg vill jag att den ska fnga mig och vilja f mig att fortstta. Fr att f lgre betyg ska den vara smre skriven. Den r helt klart lsvrd fr den som r intresserad, men inte direkt en bladvndare.

Emma Martincic

2011-07-16

Intressanta fakta, men det tog vldigt lng tid fr mig att lsa boken. Vldigt segt emellant!

Lars Andersson

2011-05-22

S lngt jag orkade lsa, s fann jag denna sjaskigt skriven.

Catharina Hall

2011-04-07

Smseg men intressant.

Ibland kndes det som nr man satt hemma och pluggade till ett prov. Man har mnga namn att lgga p minnet fr att hnga med och flera gng lnkar samman p ett eller annat vis. Det r ju menat att vara en faktabok och drfr inte s ltt att lsa frn prm till prm. Jag som gillar maffia tyckte den var intressant men det r svrt att ta sig igenom sidorna och ibland kan det drja lnge innan det blir lite action. Svensk maffia: en kartlggning av de kriminella gngen r bra men inget man lser mer n en gng.

www.bokig.blogg.se

Johan Kronborg

2011-01-13

Intressant om du inte har ngat annat att lsa

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Min man strcklste boken och lskade den och han r ingen bokmal! Jag ville ge den en chans och brjade blddra i den och upptckte ganska snabbt att jag inte heller kunde lgga den ifrn mig. Spnnande och stundtals kuslig lsning.

Mylar .

2010-06-17

Som en svensk, fast mycket bttre, version av Gomorra.
verskdligt och intressant skrivet, trots att det r mycket fakta som presenteras.

jan dalgren

2010-05-13

man hade ju hoppas att det inte vore s illa. ett tips -titta in p motorgngens hemsidor. ambivalensen mellan att inte synas och nskan att synas och f visa upp sin makt.

Camilla Forssn

2010-04-10

En mycket intressant och informativ bok. Benade upp och presenterade fakta p ett nd lttlst stt.
Skrmmande i all sin saklighet.

Sofia kerberg

2010-03-06

ntligen frdig! Vet inte om man ska skylla detta faktum p frfattarna, mnet eller mig sjlv men av ngon anledning fann jag mig hela tiden under lsningen tnka p helt andra saker. Trots att mnet egentligen var intressant fick jag konstant tvinga mig sjlv att flja trden. Mjligen kan det bero p att det r ganska mnga olika trdar att flja, boken hade nsta lika grna kunna vara uppbyggd kronologiskt eller utifrn personer istllet fr som nu, utifrn de olika gngen. D hade vl andra sidan lite av pongen med titeln "Svensk maffia" som frfattarna gr ngot av en pong av i inledningen.

En styrka r dock att man inte bara skissat en bild av kriminella gngs utveckling i Sverige utan ocks frskt att tminstone skrapa p ytan av vad som franleder personer att gna sig t dessa aktiviteter -- vad r det som r s lockande med kriminella gng? Dock kan jag frestlla mig att denna bok har sina frmsta styrkor genom att vara s specifikt svensk, det br inte minst finnas mer intrngande och kompletta bcker kring motorcykelgngen, d frmst Hells Angels.

S, fr att sammanfatta, ett bra frsk som bryter lovvrd mark men som inte nr nda fram.

Fakta bok om Sveriges olika slags gng. De som man ofta lser och hr om i media. Intressant!

Anette L

2010-01-28

Intressant lsning, men den blev stundvis lite tunglst.

Magnus Stjernstrm

2009-09-03

Intressant och intngande reportage, vlskriven och klart lsvrd!

Samuel Karlsson

2009-08-24

En introduktion till tung kriminallitet fr alla ungar p driv. Glorifierar vldskulturen p ett skrmmande stt.

Robert Larsson

2009-08-10

Imponerande research, synd att de slarvar bort den genom att bara stapla fakta. Eller s snlade frlaget in p redaktr eftersom man trodde att erfarna journalister kunde skriva.

Bear Edgefield

2009-07-27

Perfekt toabok. Korta kapitel och massor av info som mnga gnger knns spekulativt.

Frsker kommentera Svensk maffia, men ngon i den undre vrlden stter internetkppar i hjulen...

Martin kerblom

2009-07-01

Fr en att vilja lmna jackan hemma om man mot frmodan ngon gng skulle g ut p Stureplan. Garderobsavgiften gr rakt in i den organiserade brottsligheten ffs!

Karin D

2009-04-26

Jag knner igen mnga av skildringarna frn tidningsrubriker och nyhetsinslag; t ex nr vrdetransportbilar sprngdes och bilar stacks i brand i en Stockholmsfrort, eller nr en cafbeskare mrdades mitt p dagen p Sdergatan i Malm. Frfattarna r serisa och underbygger sina slutsatser med mycket fakta. De har ftt mnga nyckelpersoner, bde inom gngen och bland dem som motverkar kriminalitet, att uttala sig.

Reportagen r skrmmande och hpnadsvckande - mnga aktrer verkar helt galna och brutaliteten r otrolig. Det r intressant hur olika strukturerna inom de kriminella gngen r - i t ex Hells Angels har man en vl definierad hierarki, medan vissa gng r betydligt mer informella. Polisen, rttssystemet och kriminalvrden verkar inte alltid agera som man skulle nska, men enskilda individer har frsts anledning att vara frsiktiga, och ven inom brottsbekmpande myndigheter finns svaga lnkar som kan kpas fr pengar eller hotas till lydnad.

Det som nd knns "lugnande" r att det r sllan som vanliga medborgare drabbas av vldet, ven om man frsts kan rka vara p fel plats vid fel tillflle.

Det finns mnga bilder - mitt i boken ngra uppslag frgbilder - och ven portrttbilder hr och var. Det r spnnande att f ett ansikte p buset - i vanliga fall mste man lsa skrptidningar som Aftonbladet fr att f veta hur de kriminella typerna ser ut.

Sprkpolisen tycker: Boken r dligt korrekturlst. Rad- och sidbrytningarna r slarviga, t ex Uppsalam-affian, Sdertrn-spolisen, liksom kommateringen. Det str mig.