Sveket (Första boken i Promise Falls-trilogin)

Barclay, Linwood

FÖRSTA BOKEN I PROMISE FALLS-TRILOGINDavid Harwood är journalist och lever med sin nioårige son i Boston. Hans fru dog för ett par år sedan och när David förlorar jobbet ser han ingen annan utväg än att återvända till sitt föräldrahem i Promise Falls. En dag åker han hem till sin kusin Marla och blir förvånad över att hon har ett litet barn hos sig. Ett barn som Marla säger att en ängel lämnat hos henne. När David samma dag får höra att en ung kvinna hittats mördad i sitt hem och att hennes lilla barn saknas får han onda aningar. Samtidigt börjar andra underliga saker hända på orten.Sveket är första delen i en trilogi kretsande kring den lilla staden Promise Falls, där någon beslutat att alla ska få sona för det förflutnas synder. Linwood Barclay är en amerikansk - född deckarförfattare bosatt i Kanada, vars böcker har publicerats i 40 länder och sålt över 6 miljoner...

Elisabeth Berglöf

2020-06-26

En spännande bok som är välskriven med en tät och ganska så oförutsägbar story.
Den är oerhört lättläst men ett bra driv så gott som genom hela boken. Dessutom bjuds vi på en del humor och ett antal härliga tvister och cliffhangers.
Promise Falls är ett ställe där det finns en hel del märkliga personer allt från en trött polis till barnkidnappare och över allt svävar och vakar den tidigare borgmästaren. Och som är det som är besatt av nummer 23, och varför?
Linwood Barclays sätt att skriva tilltalar mig och jag ser fram emot att läsa de två återstående böckerna i trilogin.

Karaktärerna är många, kanske rent av lite för många det gör att jag tappar bort mig ibland. Trots detta var jag såld från start och jag kan varmt rekommendera den här boken.
En bok som är tempofylld, suggestiv och spännande.

Boken var läsvärd, med tyvärr inte lika fenomenal som hans andra böcker.

Tomas Karlsson

2019-07-21

Från inledning och nästan till slutet är historien briljant, intrigen är udda och fängslar från första sidan, spänning och en del humor, verkligen min kopp te. Mot slutet känns det dock lite stressat. Men den här trilogin bör man fullfölja.

2019-06-07

Riktigt klurig och bitvis charmig deckare trots grymma dåd. Intrigen imponerar men riktigt slutförda blir inte alla trådar. Eller missade jag något? Cliffhangern kanske omfattar en hel del.

Spännande, fängslande & välskriven!

A Bookaholic Swede

2018-06-18

David is on his way to visits his cousin that lost her daughter a couple of months before at childbirth. But he finds her with a child when he gets to her house. A child she claims her hers...

Linwood Barclay knows how to keep the readers in suspense throughout the whole book by not only creating an interesting story but by having very short chapters with no unnecessary chitchat. Don't take me wrong I love books with lots of descriptions and when it takes time for events to happen and long chapters too. But now and then I just love to read a book when every chapter is short and crammed with action. Like this book. It was really hard to stop reading when I started to read the book. Just one more chapter...

One thing I really like about this book was that it has connections to Too Close to Home, it's the same town and some characters from that book are in this one as well. By the way, this is the first book in a series. And, of course, this book ended with a cliffhanger. Now I have a very strong need to read the next book in the series.

I have previously compared Linwood Barclay's books to Harlan Coben and I will do so again. Both authors know how to write a really good suspenseful story that takes you on a wild ride. I really liked the story in this book, yes there were some things I suspected that came true, but it still had some surprises up its sleeves.

4.5 stars

Melasbokhylla

2018-05-29

Mycket spännande thriller!

2018-05-28

David är journalist och lever ensam med sin nioåriga son Ethan i Boston. Hans fru dog för ett par år sen och när han förlorar jobbet ser han ingen annan utväg än att flytta hem till sitt föräldrahem i Promise Falls. 🐴
Linwood Barclay är en författare som jag gillar mycket, har läst flera stycken tidigare utav honom. Gillar hans förmåga att få till oväntade vändningar och spännande intriger som håller en fast. Blev väldigt glad när jag såg att en ny bok nu äntligen översatts till svenska. Sveket är den första delen i Promise Falls- trilogin. David som flyttar hem till föräldrahemmet med sonen Ethan, upptäcker plötsligt att kusinen Maria har ett litet barn hos sig. Ett barn som Maria säger blivit lämnad av en vit ängel. Gamla väl undangömda hemligheter kommer upp till ytan och inte ens de som står en riktigt nära kan man lita på. Det är spännande läsning från pärm till pärm, jag slukade hela boken i ett svep i fredags natt och vilken cliffhanger till slut sen som författaren bjuder på. Kan knappt bärga mig tills nästa del kommer och överväger t.o.m om jag ska ge mig på den på engelska för att få veta vad som händer sen. Linwood Barclay är proffs på att skriva medryckande pulshöjare med mersmak!

2018-04-15

Det här är den sjätte boken som jag läser av Linwood Barclay, och jag har tyckt mycket om alla dom fem tidigare. Här är länkar till mina recensioner av dom fem tidigare böckerna, i kronologisk ordning. Jag tror att det är alla böcker av författaren som finns översatta till svenska. Utan ett ord, Alltför nära, Morgonen hon försvann, Vilseledd, och Tro dina ögon.

Det är fem år sedan som en av Linwood Barclays böcker kom ut i Sverige, men nu så kom boken Sveket ut, som är den första boken i Promise Falls-trilogin.

Jag tycker mycket om Linwood Barclays sätt att skriva. Om man ska jämföra honom med någon annan, (vilket man väl egentligen inte ska), så tycker jag att hans böcker påminner lite om böcker av Harlan Coben och Dean Koontz.

Boken är spännande, välskriven, lättläst, har härlig humor i sig, och en hel del cliffhangers i kapitelsluten.

Det enda som är lite negativt med boken, det är att boken har en cliffhanger även i slutet av boken, och jag antar att det kommer att vara så även i bok två, eftersom det är en boktrilogi.

Men jag rekommenderar absolut boken, precis som jag gör med författarens tidigare böcker.

Och jag längtar redan efter att läsa dom två återstående böckerna i trilogin, så jag får veta hur det kommer att gå.

Marc Moore

2018-04-14

Som att läsa en NETFLIX-serie. En småstad med hemligheter och mysterier
Fullt av olika personer med olika dolda motiv, vars liv går in i var annat. Skrivsättet är lättsamt och rätt neutral med en stämning som jag gillar.