Alvtegen, Karin

| 2003

CD-bok Uppläsare Karin Alvtegen Innehåller: 7 CD Speltid: cirka 7 timmar Eva och Henrik har levt tillsammans i femton år och har sonen Axel ihop. Deras äktenskap har sedan länge gått i stå och plötsligt inser Eva att Henrik har en annan kvinna. När han förnekar sin otrohet upplever Eva hans lögner som ett oförlåtligt svek och i vrede och desperation bestämmer hon sig för att hämnas. Samtidigt vakar en ung man vid en sjukhusbädd. I över två år har hans flickvän legat i koma efter en olycka. Alla dessa dagar har Jonas skött och älskat henne som om ingenting har hänt, men nu börjar hans tärande längtan efter närhet bli alltmer plågsam. Och han börjar bli besviken på Anna som vägrar vakna. Som inte rör vid honom. Som sviker honom ännu en gång. Svek handlar om hur förödande det kan vara att bli sviken. Om hur våra destruktiva handlingar skapar konsekvenser långt utanför...

Hyfsad.

Hanna Melin

2020-10-21

Jonas perversa oidipala fixering vid kvinnor som liknar hans mamma är författarens bästa (och enda) krok att hänga upp den här romanen på. Och självklart missar Alvtegen det totalt, vilket gör detta blott till en enfaldig men stundtals lagom spännande thriller.

Glada Gunvor

2015-08-28

Lättlyssnad och småspännande. Slutet var dock inte det bästa. Skaplig uppläsning av författaren själv.

Marc Moore

2015-07-21

Den är väldigt mörk och deprimerande om människor helt utan självinsikt.

Tobbe Fransson

2015-04-07

Lite overklig men intressant tema.

2014-11-26

Spännande och välskriven psykologisk thriller. Bitvis ganska så ruggig. Dock kan jag inte låta bli att reta mig något på hur författaren beskriver OCD. Har en väninna vars son lidit av det till och från i många år, och enbart för att man lider av något form av tvångsmässigt beteende- så är man inte psykiskt sjuk för det! Men om man bortser från det så tycker jag boken var bra!

E H

2014-10-01

Hatten av för Alvtegen! Vilken kvinna att skriva!

Sara Eriksson

2014-06-06

Sträckläste den! Sjukt obehaglig bok!!

Ally Regins

2013-09-23

Tycker verkligen om Alvtegens böcker. Läste om den här och den fungerade lika bra andra gången

Ronja Nilsson

2013-04-13

Dåligt språk; klichéer, och försök till att vara filosofisk. Var väldigt spännande någonstans i mitten, men slutet mest konstigt och urspårat.

Merja A

2013-02-25

Karin Alvtegen gör mig aldrig besviken. I början är handlingen ganska allmängiltig, säkert något som många kan känna igen sig i. Sedan vävs spänningen in och det blir riktigt obehagligt. Strålande!

margaretha grön

2012-12-20

Jättebra super

Maria Mobiny

2012-08-22

Väldigt bra men vill läsa hela tiden för man vill veta slutet

Caroline Karlsson

2012-01-08

Jag säger bara: WOW!

Carina B

2011-10-23

Spännande bok! Alvtegen är sååå bra! Vilket slut, kunde inte släppa boken i slutet! Kanske alvtegens bästa!

Konstantin Krakow

2011-10-11

Alvtegens bästa tycker jag. Obehaglig.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Häftig!

Ida

2011-03-24

Bra deckare. Jag kunde inte sluta läsa, den sög tag i mig. Den var väldigt äcklig och okontrollbar på något sätt. Jag mådde riktigt dåligt när jag hade läst klart den och hade ett väldigt stort behov av att prata om den.

Karin Eriksson

2011-01-18

Karin Alvtegen är enligt min mening en av Sveriges absolut bästa thrillerförfattare! Täta personbeskrivningar, bra dialoger, fantastiskt bra språk och intriger som överträffar varandra. Hoppas på en ny bok av henne snart!

Linda Davidson

2010-12-01

Spännande, välskriven men fy så obehaglig!

Anna Petersson

2010-09-18

Underbar, mörk och kuslig. Mycket svår att släppa, både när man läser den och i tanken efteråt.

Karl Eklund

2010-09-07

Obehaglig, men en verklig pageturner.

2010-07-28

Oj, så bra. Alvtegen är alltid bra!

Emma Johansson

2010-05-31

obehagligt bra bok...

Anki Sandelin

2010-05-05

En bok jag inte hade några som alls förväntningar på men som med sin häftiga, ihopflätande story gjorde att jag knappt kunde sätta ifrån mej boken. Dessutom genomsyrades storyn av en obehagskänsla och slutet blev inte som jag hade trott att det skulle bli..

Mia Enell

2010-03-24

Om jag skulle sammanfatta min upplevelse av denna bok med ett ord skulle det bli; Obehagligt.
Det finns mycket i den här berättelsen som jag kan känna igen; ilskan, sårbarheten, tvivlet och villrådigheten.
(Jag skulle inte kalla detta för en deckare.)

2010-01-18

Det kan kanske tyckas märkligt att sätta en 5:a på en thriller. Men Karin Alvtegen lyckas med något som andra författare i samma genre ofta försöker sig på, men sällan uppnår. Att beskriva människor, med alla de nyanser som en människa faktiskt har. Ja, det blir samma kommentar på samtliga böcker jag har läst av Alvtegen :) Spännande, tänkvärt, obehagligt och mycket läsvärt. Har bara läst boken på svenska, övriga språk kommer "av sig självt"...

Jonna Österlund

2009-12-03

Detta är en av de absolut bästa böcker jag läst! Känslan, obehaget...läste den för 6 år sedan men har inte kunnat släppa den än. Jag säger bara; kalla kårar!

M W

2009-12-01

harriet karlsson

2009-11-05

Den har jag läst, lättläst bra

Anna Hallqvist

2009-10-13

Riktiga bra deckare med jobbiga undertoner.
Vad lätt det är att stjälpa liv med bara ett litet felaktigt beslut. Och ändå kan jag känna igen ilskan och sårbarheten och äcklet hos personerna. Undrar om man själv skulle vara kapabel till det. Antagligen...

Karin Karlsson

2009-07-10

Begrep mig inte på denna.

Kristina Sund

2009-07-09

Spännande men tyvärr lite seg i mitten. Detta uppvägdes dock av ett oväntat slut. Stark trea.