Svarthuset

May, Peter

| 2013

Vinnare av The Barry Award fr rets bsta kriminalroman 2013! Mycket skickligt . En illusionsls men nd inlevelsefull blick p mnniskans mrkare sidor. | SVD Ett msterverk. | L'HUMANIT, FRANKRIKE P Isle of Lewis, en liten i de Yttre Hebriderna, har mnniskorna sedan urminnes tider frt en ojmn kamp mot elementens raseri; den outtrttliga vinden, det piskande regnet, havets skummande vrede. Det r en hrd vrld dr tron p en allsmktig Gud kommit att bli den enda ledstngen genom tillvarons mnga prvningar. Nr n skakas av ett brutalt mord skickas kriminalkommissare Fin Macleod till platsen fr att underska om brottet mjligen kan ha koppling till ett liknande mordfall i Edinburgh. Fr Fin, som sjlv r fdd och uppvuxen p n, innebr utredningen en resa tillbaka till ett frflutet som han under arton rs tid gjort allt fr att lgga bakom sig. Han stlls...

Kerstin Kolm

2023-12-17

En hrlig bok som ger mersmak. Miljn!

2023-10-14

Vlskrivet med fina milj och karaktrsbeskrivningar.

Therese stman

2020-11-24

Bra miljbeskrivningar. Bra skrivet men inte s spnnande och den var lite rrig. Betyg: 3

Michael Jansson

2020-01-26

Mycket bra!

Lars B.

2019-09-15

May tar mig in i en vrld jag bara vill stanna kvar i. Den underbara beskrivningen av ungdomlig krlek, den vindpinade landskapet, mnniskorna... Att ett brott ska f sin lsning r helt sekundrt i denna fina roman med ett stnk av crime.

Jan Banan

2018-09-14

Besviken p den hr. Den lovar stort om spnning och utredning av det brutala mordet som nyss intrffat, men istllet fr man en historisk tillbakablick i poliskommissariens barndom. r evinnerligt trtt p bcker som lovar en sak, men visar sig vara ngot helt annat. Detta bedrgeri ger jag drfr betyget 3. Skulle vilja stta en 2:a, men boken r fr vlskriven fr ett snt lgt betyg.

senior reporter

2018-03-18

Denna boken var jttebra. Och spnnande. Lite otck ibland.

Karin Johansson

2018-02-27

Nr jag har berttat, tex i bokaffren att jag inte var s frtjust i boken tittar de p mig som jag vore galen.. men alla lskar ju den. Inte jag, lite vl tung.

Lena L

2016-12-19

Mycket bra historia som behandlar bde dtid och nutid.

Lotta Lettenstrm

2016-10-07

h vilken bra o spnnande bok! Fast s mycket polisarbete hankar det inte om mer polismannens frflutna. Levande beskrivningar av landskapet man kan riktigt knna den ra blsten. Mycket bra.

Eva Jacobson

2016-07-27

Stark 3:a

Gunnel Lindstrm

2016-02-15

Seglst bok. Mrker nd att den lmnat avtryck. Kommer ibland att tnka p hndelser och personer frn boken.

Joakim Roos

2015-09-23

Mrk, karg och vldigt bra. Jag ser fram emot att lsa de tv andra delarna i trilogin.

Kim M. Kimselius

2015-09-17

Jag har ftt en ny frfattarfavorit

Svarthuset av Peter May

r frsta boken i en deckartrilogi. r glad att jag lade ut en bild p bokomslaget nr jag skulle brja lyssna p Lewispjserna, fr det visade sig vara den sista boken i serien. Genast laddade jag ned frsta boken istllet och brjade lyssna. Nu r jag redan inne p tredje boken. Det gr bara inte att sluta lyssna nr jag vl har brjat.

Boken str som deckare hos ntbutikerna, men jag vet inte om det r en deckare, egentligen. Fr mig r det en spnnande, nstan thrilleraktig sknlitterr bok, dr personer rkar d. Det r nmligen inte morden/dden som r det viktigaste i boken, det r allt det andra, livet, miljerna, mnniskorna, de som blev kvar.

Svarthuset innehller ett helt livsde, ja flera stycken. Det gr inte att lta bli att engagera sig i berttelsen, eller personernas den. Jag r dr, jag kmpar med dem mot vdrets makter, jag andas den saltmttade luften tillsammans med dem, jag r i boken!

En sak r sker, ven om jag har ftt en ny frfattarfavorit tnker jag absolut inte resa till de Yttre Hebriderna. Det verkar inte gra annat n storma och vara dligt vder dr. Ngot som lmpar sig vldigt bra i just den hr boken.

Om du vill ha ngot mer n en bloddrypande deckare/thriller, d r den hr boken fr dig, fr den innehller allt, frutom att det inte r lskiga detaljskildringar av mord och blod. Ls den!!!

Tyckte du den hr lt spnnande? Kika d in p min blogg lrdag-sndag, d kommer recensioner av de andra tv bckerna i serien.

Kerstin Hellgren

2015-09-17

I brjan var boken ganska lngtrkig men sista fjrdedelen mycket spnnande. Man ska inte ge upp!

Lotta Strandberg

2015-09-06

Spnnande lnad historia p ar lngt utanfr Skottland. Otcka skeenden, ett mycket bra slut! Sugen p nsta direkt!

se Bandling

2015-05-02

Vldigt bra, 4,5 fr den av mig. Ser fram emot nsta!!!

Anna Lindstrm

2015-03-31

hh, vad jag blir sugen p att resa till Yttre Hebriderna nu.

Maria Larsson

2015-02-21

Peter Mays "Svarthuset" r frst vldigt seg. Det r mycket ltande ver det frflutna. Det sega frsvinner nr jag under lsandets gng inser att det r det frflutna som har huvudrollen. Efter dryga hundra sidor r det svrt att lgga boken ifrn sig.

n Isle of Lewis drabbas av ett brutalt mord. Till n skickas kriminalkommissarie Fin Macleod fr att underska om brottet kan ha ngon koppling till ett liknade mordfall i Edinburgh. Macleod r sjlv fdd och uppvuxen p n men har inte varit tillbaka p arton r. Han blir motvilligt tvingad att mta sitt frflutna som han under ren frskt lgga bakom sig.

"Svarthuset" r ofrutsgbar, annorlunda och fylld med mnga verraskningar. Och gldjen som jag knner nr jag upptcker att det hr r den frsta boken i en triologi. Jag lngtar efter del tv fr det hr r riktigt, riktigt bra. Bara miljbeskrivningarna av de skotska arna gr boken lsvrd.

Det r nstan magiskt.

Maria Larsson

2015-02-21

Betyget r 4,5. Fr det r nstan magiskt.
Ofrutsgbar och mnga verraskningar. Jag ser fram emot de andra tv delarna i triologin.

Katarina Nord

2015-01-12

Det tog tid fr mig att komma in i boken, upplsaren lser lngsamt och suggestivt vilket har ftt mig att somna mnga kvllar i rad. Men sedan jag kommit ver ca en tredjedel blir den fantastiskt, sprket och beskrivningarna r underbara. Och hur ska det g fr Finn?

Anna Jensen

2014-11-25

Velade mellan tv och tre stjrnor. En ganska trkig bok om man r van vid action... Men, bra skriven nd. Jag kommer dock inte lsa ngot mer av denna frfattare.

Denna bok brjade med ett brutalt mord och det r en bra inledning p en deckare. Sedan gick berttelse tillbaka i tiden d Fin var liten och den stannade kvar dr vldigt lnge. S gick det tillbaka till nutid en vldigt kort stund, fr att sedan tervnda jttelnge i dtid och vad som hnde nr Fin var liten och trffade Marsaili, hans frsta krlek. rligt talat tyckte jag den var lite smtrkig och ngon rafflande deckare r det inte. Men p ngot stt vxte boken och nu vill jag grna hugga tnderna i fortsttningen. Upplsare r bra men ibland blir det lite svande

2014-10-21

Mrk och desmttad, vad r det som dljs p den karga n. Pendlade mellan 4 och 5 men detta r en bok som till skillnad mot mnga andra "deckare" kommer att stanna kvar i minnet. S 5 fick det bli.

2014-08-20

Mycket bra! Deckare eller dramaroman? Bde och, och bda delarna lika bra. May vver ihop dtid och nutid sllsynt skickligt, bde sprkligt och handlingsmssigt. Jag ser fram emot del tv, Lewismannen. Kommer i november p mitt bibliotek.

2014-07-24

Betyg: 4,5 av 5.

(Den hr boken var en av dom tolv bcker som jag lste under mina tv semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdmen p dessa bcker, mot vad jag brukar gra p dom recensionsbckerna som jag lser.)

Det hr var en mycket, mycket bra bok. Vldigt vlskriven och ordentligt spnnande.

Kapitlen vxlar mellan nutid och dtid. Och det r helt fantastiska personskildringar men framfrallt miljskildringar.

Nr jag lste boken s kndes det verkligen som jag var ute p den karga n med sina gamla seder.

Rekommenderas absolut!

2014-06-09

Mycket bra. Vackert sprk och fantastiska miljskildringar. "Det som hnder p n stannar p n". En by individer fostrad i samma hrda anda och ingen som trs ifrgastta.

Marc Moore

2014-06-03

Bra slut men annars en ganska trist uppvxtskildring, ibland glmmer jag till och med av att det r en deckare. Lite smbitter....

Samuel Karlsson

2014-05-14

Det r ngot speciellt men deckare frn norra Skottlands vrld. Jag har tidigare lst Anne Cleeves bcker frn Shetlandsarna med mycket god behllning. Nu har jag avnjutit "Svarthuset" som utspelar sig pYttre hebriderna. Det ngar frn torvbrasorna och stormen ryter frn Atlanten. Det r isolerat och mentalt instngt. En intressant vrld som mlas i svarta nyanser. Ingen lttsam bok direkt men mycket vlskriven. Passar vl in under epitetet "Feel bad" bcker.

Samuel Karlsson

2014-05-14

2014-02-08

Ett tag versvmmades bokbloggosfren av positiva inlgg om den hr boken. Eftersom jag r ordentligt svag fr karga och dsliga miljer s kunde jag ju inte st emot. Trots att en och annan faktiskt inte gillade den, p grund av att mordgtan hamnade i skymundan. Ngot som inte alltid gr hem hos mig. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/02/svarthuset-av-peter-may.html

Carin Sderstrm

2014-01-29

Hller nstan hela vgen.

Carolina E

2014-01-27

Sprket r bra, om n lite detaljerat fr min smak, och historien snarare en ren roman n en kriminalroman. Jag har vldigt svrt fr samtliga karaktrer vilket gr att historien inte griper tag i mig s som den hade kunnat gra. Jag gillar dock miljn som den utspelar sig i och jag reser grna tillbaka till Isle of Lewis, i litteraturens vrld.

sa Hiort af Orns

2013-12-18

Spnnande men lite fr lng.