Svartfågel

Skybäck, Frida

| 2022

"Skybäcks första polisroman är en imponerande debut." Bengt Eriksson, Smålandsposten "Svartfågel är välskriven glesbygdsnoir, där relationer snarare än våldsamheter och mord bygger upp spänningen, stadigt och lagom invecklat. Karaktärerna är originella, komplexa och trovärdiga, och romanen ska ha ett särskilt plus för att upplösningen inte känns krystad, utan autentisk och övertygande." Christine Karlsson, BTJ nr 15, 2022"Utmärkt är också persongestaltningen. Där briljerar Skybäck." Sophie Lossing, Skånska DagbladetEn kall vintermorgon jagas en ung kvinna ut på isen på Vombsjön där hon går igenom och drunknar. Hon är nyinflyttad i skånska Harlösa och ingen verkar veta vem hon är eller varför hon kommit dit. Polisutredaren Fredrika Storm, som är uppvuxen i den lilla byn, tar sig an fallet tillsammans med sin nya kollega Henry Calment. Men utredningen blir komplicerad...

Monica Bäckelin

2023-03-22

Spännande, välskriven och intressant. En bladvändare, fortsätter gärna följa karaktärerna.

2023-03-13

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, kriminalromanen Svartfågel, är författaren Frida Skybäck tionde roman. Jag har bara läst en bok tidigare av henne, och det var spänningsromanen De rotlösa, som jag tyckte mycket om, och som fick 4,5 i betyg från mig. Den här boken, hennes nyaste, var nästan lika bra, och den får 4 i betyg från mig. Välskriven och inte helt förutsägbar, och absolut läsvärd, så jag kan rekommendera den. Jag lyssnade på den som ljudbok, inläst av Katarina Ewerlöf, som tyvärr inte är en av mina favoritinläsare. Hon är lite för teatralisk, tycker jag.

Bokdjungeln

2022-09-30

Det har tagit tid för mig att ta mig igenom denna ljudbok. Då kanske en kan tro att det har med ljudboken att göra. Men så är absolut inte fallet. Det har bara varit annat som kommit ivägen. Men trots att det gått nästan en vecka mellan gångerna jag lyssnat så har jag med lätthet kommit in i boken direkt. Det tycker jag är en fördel. Jag tycker också att handlingen är bra. Det rör sig om mord men den känns ändå inte så rå som en del böcker kan göra. Jag gillar att detta var den första delen om Fredrika Storm för jag ser verkligen fram emot att läsa fler böcker om henne.

2022-09-26

Alltså, det här måste vara Fridas bästa bok! Jag slukade den, vägrade släppa när jag väl börjat läsa, längtade efter att få sätta mig och läsa!

Frida har ännu en gång skrivit en bladvändare, en grymt spännande roman där man bara måste läsa en sida till, måste få veta hur det ska gå.

Jag gillar allt med den här boken, storyn, karaktärerna, miljön, hur Frida bygger upp sin berättelse. Jag tycker om att karaktärerna får ta plats, gillar att jag får lära känna dem ordentligt. Det är oförutsägbart, det kryper in under huden och framför allt så berör berättelsen. Jag blir ”lurad” som läsare och tror mig veta hur det ligger till, men då vänds allt på ända igen.

Tack och lov så ska det komma fler delar om karaktärerna Fredrika och Henry, för jag är definitivt inte klar med dem! Vill läsa mer!

Missa inte, läs och njut! Den här boken kvalar in på min lista över årets bästa böcker!