Svartenbrandt - Sveriges farligaste man

Fridell, Daniel

Om brotten och mannen som skakade Sverige.Han kallades för Sveriges farligaste brottsling. Under fyra decennier var Lars-Inge Svartenbrandt en av Sveriges mest omskrivna brottslingar. Han begick spektakulära rån, sköt med automatvapen mot poliser och rymde flera gånger från landets hårdaste fängelser. Svarten var en närmast mytomspunnen person, ett monster som föräldrar skrämde sina barn med och som kriminella såg upp till. Samtidigt var han beläst, högutbildad, djupt religiös, minglade med kändisar och hade en barndom få kände till. Pojken som från unga år blev misshandlad och sexuellt utnyttjad av fosterföräldrar formades till en våldsam karaktär och började slå tillbaka mot världen som svikit honom.  En fängslande och dramatisk berättelse, om ett liv i brott och våld, men också ett livslångt sökande efter kärleken och meningen med livet som han aldrig slutade hoppas på.  Boken...

Bokslukerskan 93

2019-07-27

Intressant bok som skildrar vad barbmksshandel skapar för typ av människor. Är glad att boken skrevs

ElinsBokhylla

2019-07-13

Boken börjar med att man får hoppa in direkt i händelsens centrum med rån, polisjakter och den ännu inte så berömda Svartenbrandt som nu sitter i häktet efter en händelserik jakt.
Man får under tiden bokens gång tas sig vidare fram i Svartenbrandts liv, missöden, rymningar och kriminella resa genom Sverige och delar av Europa. Det var väldigt mycket information och detaljer komponerad i en tjock och tung bok, både tung viktmässigt men även tung på grund av Svartenbrandts livsöde och uppväxt.

Brising och Fridell har på ett väldigt bra och lättläst sätt återspegla Svartenbrandts barndom, liv och tragiska öden samt kriminella liv med många rymningar från många olika institut.
Det är uppenbart att Svartenbrandt var en väldigt osäker, orolig och känslosam man när han levde, vilket jag upplever att författarna kan framföra på ett väldigt bra sätt. Det känns som att Svartenbrandt verkligen fick sin chans att berätta sin historia, historian bakom mannen och inte bara bakom "Sveriges farligaste man" som han så ofta kallades, vilket jag tyckte var väldigt bra gjort av författarna.

En sak som påverkar min läsning lite grann är att jag upplever boken lite rörig eftersom man hoppar fram och tillbaka mellan de olika åren. Det var lite svårt att hänga med när författarna hoppade mellan Svartenbrandts barndom och vuxenålder, jag hade gärna sett en kronologisk ordning, det skulle för mig ha varit lättare att läsa då.
En sak till som irriterar mig lite är att boken varvar mellan stycken i jagform och berättarröst, ibland är det Svartenbrandt som berätta om sitt liv och ibland är det författarna. Detta gör att jag upplever boken en aningen rörig och splittrad.

"Svartenbrandt: Sveriges Farligaste Man" av Ola Brising och Daniel Fridell är en otroligt bra, detaljerad och välskriven bok som återspeglar en Svartenbrandt som jag aldrig har sett honom förut. Det är tydligt att författarna har gett ett stort utrymme för Svartenbrandt att berätta sin historia på sitt sätt, visa mannen bakom alla tidningsartiklar, det uppskattar jag verkligen och det gör boken extra bra!

Mariell Person

2019-02-28

Riktigt bra bok som väckte många tankar och funderingar, framförallt kring hur våld går i arv och hur bränt barn inte skyr elden. Det är också en väldigt spännande berättelse om ett fascinerande livsöde.