Svarta vatten

Locke, Attica

En sen kväll i Houston 1981. Advokaten Jay Porter hör en kvinnas skrik i mörkret och ljudet av en kropp som faller ner i floden. Jay bestämmer sig för att ingripa för att rädda kvinnan från att drunkna och dyker ner i det dunkla, svarta vattnet. Ett beslut som visar sig få oanade konsekvenser då Jay, mot sin vilja, finner sig indragen i en mordutredning som snart visar sig ha kopplingar till Houstons absoluta maktelit.Attica Lockes kriminalroman Svarta vatten utspelar sig i en stad i förfall; befolkad av korrupta poliser, mäktiga oljedirektörer, fackföreningspampar och rävspelande politiker. I denna miljö kommer Jay bli tvungen att välja; ska han stå upp för solidaritet och rättvisa, eller vika sig för pengarnas lockelse?

2018-08-08

Svårt att sätta ett helhetsbetyg då jag upplevde första halvan som otroligt seg och icke tilltalande medan andra halvan tog fart och blev riktigt spännande. Jag satte ändå en fyra eftersom boken känns väl genomarbetad och underbyggd. Tycker om att få del i den utbredda rasismen från ett annat perspektiv än jag är van vid. Huvudkaraktären går från att upplevas som trist till absolut mer tilltalande under berättelsens gång. Oromantiserat och mörkt.

2015-11-29

USA, Houston, 1980-1990-tal, segregation, korruption, maktmissbruk, svart advokat med en bakgrund som aktivist i medborgarrättsrörelsen. Jay ställs inför moraliska och fysiska ställningstaganden som inte går av för hackor. Boken är ytterst välskriven, spännande och tankeväckande. Jag gillar Jay och hans Bernie. En mycket stark fyra.

2014-10-22

På utgåvan som jag har så finns det en blurb av Dennis Lehane och någon har beskrivit boken som en blandning av The Wire och Dallas. Det ena ser jag som positivt och det andra som negativt. Detta är ett förhandsexemplar som jag fått från förlaget och det betyder att här finns en hel del stavfel och annat konstigt. Med det sagt så kan jag bara hoppas att boken som släpps ska vara rättad. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/10/svarta-vatten-av-attica-locke.html