Svarta näckrosor

Bussi, Michel

Turister flockas dagligen i den charmiga byn Giverny där Claude Monet målade sina berömda Näckrosor. Men när Jérôme Morval, en man lika besatt av konst som av kvinnor, hittas död i närheten av den vackra trädgården visar byn upp en mörkare sida. I hans ficka återfinns ett vykort av Monets Näckrosor med orden: "Elva år. Grattis på födelsedagen." Tre kvinnor visar sig på olika sätt vara involverade i hans död: en ung, konstnärligt lovande flicka, en vacker byskolelärare och en gammal änka som huserar i den gamla kvarnen. Alla tre bär på en hemlighet. Och alla tre söker efter en väg ut.

2019-10-24

Det är ju förstås spektakulärt att använda sig av Monets trädgård med de berömda näckrosorna i Giverny, men jag är ändå tveksam. Dessutom blev jag lite förvirrad av årtalet 2010 i kapitelrubrikerna, trots att det visade sig vara flera olika årtal i det förflutna som det visade sig handla om.

Jan Banan

2019-08-06

En storslagen och väl genomtänkt historia som inledningsvis upplevs som lite rörig, men som växer för varje kapitel. Författaren använder sig av en annorlunda berättarteknik som tar ett tag att vänja sig vid, men jag kan inte annat än att strö lovord över detta mästerverk. Rekommenderas!

En otrolig historia med ett fantastiskt språk och väldigt målande i sin text kring miljöer och personer. I boken skrivs det en hel del om konst, ett plus om man är intresserad av det. Tycker själv dock att boken stundtals är seg men andra halvan av boken tar den sig ordentligt. Boken rör sig mellan tidsepokermen det vävs samman på ett bra sätt. Slutet och upplösningen är förbluffande och imponerande, en otrolig tvist som jag inte hade förväntat mig.

Spännande, suggestiv & stark!

2019-04-07

Det här är en bok du inte får missa! ”Svarta näckrosor” av Michel Bussi. Det är En spännande historia som spelas upp framför mina ögon. En konstintresserad man hittas död i den franska byn Giverny och tre kvinnor visar sig på olika sätt vara involverade i hans död. Som med Michels förra bok måste man vara koncentrerad när man läser då det är många personer involverade. Det händer mycket och boken är spännande från första stund. Jag uppskattar författarens språk väldigt mycket då det är gestaltande och mycket målande. Jag hade svårt att släppa boken ifrån mig. Alla händelser vävs ihop och det finns en grymt intressant och spännande twist i handlingen. ”Svarta näckrosor” är mycket bättre än hans föregående bok ”Trollsländan”. Rekommenderas!