Svarta lådan

Connelly, Michael

| 2013

Rodney King-kravallerna i Los Angeles 1992 kom att förändra staden för alltid. Offren var många. Men var verkligen en ung kvinnlig fotograf ett av dem eller mördades hon som en del i en större plan? Michael Connelly är tillbaka med en ny roman om Harry Bosch. Den ärrade polismannen undersökte ursprungligen fallet, men tvingades lämna över det till specialavdelningen som utredde kravallerna. Där lyckades man aldrig lösa det och den unga kvinnans öde föll i glömska. Tjugo år senare dyker nya bevis upp och Harry Bosch dras in i en desperat jakt på den svarta låda som kan hjälpa honom att lösa fallet.

2019-01-19

Pålitliga Bosch. Alltid spännande läsning, alltid en upproriskhet mot byråkrati och småsinthet. Det är uppfriskande med Boschs ständiga bråk med överordnade och hans kamp för rättvisa åt mordoffer.

Johan Wallin

2015-03-23

Inte hans bästa, men han håller bra lägstanivå.

2015-03-17

Connelly är pålitligt bra. Men ibland blir det lite för faktaspäckat och detaljerat. Det tar tid innan det rafflar till sig, räcker bara till en stark trea.

2014-07-04

I början slog det mig hur mycket jag tycker om Boschböckerna. De är rätt enkla men det är charmen. Tyvärr tappade den här fart mot slutet och blev inte riktigt så spännande som jag trodde men ändå en helt okej Bosch.

Thommy Stenström

2014-03-26

En av hans bättre böcker om Harry Bosch.
Den här gången handlar det om ett mord som begicks för 20 år sedan.
Men av en slump så dyker nya bevis upp som gör att mordet skulle kunna klaras upp.

Jag är övertygad om att historien är påhittad. Men den skulle verkligen kunna vara verklighetsbaserad.
Det gör den extra bra.

Connely har efter att ha läst många böcker av honom blivit en av mina absoluta favoritförfattare.
Läs den!

Jan Banan

2013-10-27

Connelly är stabil och levererar alltid hög kvalité...stark 3:a!

Pia Stendahl

2013-10-11

Svarta lådan är en spännande, väl uppbyggd intrig. Att den dessutom bottnar i en händelse, kravallerna 1992, som hör till nutidshistorien gör att boken får lite mer verklighetsanknytning. Jag tycker att Connolly alltid levererar och så gör han även denna gång.

Som vanligt kommer inte Bosch överens med sina överordnade och att så mycket av polisarbetet styrs av politik har vi läst många gånger i Connellys böcker. Jag tycker att jag borde tycka det blir tjatig men icke. Jag köper det bok efter bok. Att jag köper det beror nog på att Connelly är bra på att blåsa liv i sina intriger, att göra dom riktigt spännande.

Titeln på boken, Svarta lådan, refererar till den svarta låda som finns på flygplan. En svart låda som ska ge svar på vad som har hänt. Harry menar att varje mordfall har en sådan svart låda men då i form av ett bevis. I fotografmordet har inte denna ledtråd hittas. Den svarta lådan för fallet saknas och den måste hittas för att lösa fallet.

Jag ser redan fram emot nästa Harry Bosch-bok. Jag hoppas att han blir kvar på Cold-case enheten ett tag till eftersom jag tycker att den passar Bosch utmärkt.