Svarta korpar i Villette

Hedström, Ingrid

| 2013

Det är oktober 2008 och kaos råder i världsekonomin. På en isländsk bank i Luxemburg kliver en sekreterare oväntat in på högste chefens kontor och störtar några minuter senare mot sin död i ett hisschakt.Samtidigt vänder sig uppretade belgiska småsparare till undersökningsdomaren Martine Poirot och kräver en utredning om den isländska bank i Luxemburg som försnillat deras sparpengar. Martine börjar nysta i bankhärvan och möter i Luxemburg en gammal vän som envist påstår att hans sekreterares död inte var en olycka som polisen anser, utan att hon mördats för att hon visste för mycket om banken.I en fiskeby på Islands östkust gräver under tiden Martines man, historikern Thomas, i en gammal historia om svek och hat och brinnande längtan efter hämnd. Men vart tog hämnaren vägen?

2018-12-30

Välskriven, spännande och engagerande. Inte den bästa Martine Poirot deckaren men absolut läsvärd!
Slutbetyg, en stark 3:a!

2015-04-20

En del omotiverade mord. Men som alltid läsvärd.

2014-03-17

Den här hör till de bättre i Hedströms Villette-serie. Men jag blev lite fundersam över de sista raderna om Shanghaivisningen. Blir väl farligt för Johanna?

Glada Gunvor

2013-10-07

Välskriven är denna bok, men lite för "snackig" för mig. Dessutom smjått långtråkig. Boken hade kunnat gjorts kortare.

Karin D

2013-07-24

smart skrivet, bra miljöer och personporträtt, gav mersmak!

Marita Ryen

2013-06-15

Nja. jag tyckte den var lite seg. Tog tid att lyssna färdigt på denna bok.

Pia Stendahl

2013-05-21

Det är riktigt härligt att få återse Martine Poirot. Det är en charmig och småspännande serie som författaren skrivit.

Det tar en liten stund att vänja mig med att denna gång utspelar sig handlingen lite närmare nutid. Tidigare böcker har utspelat sig någon gång på 1990-talet. Nu är året 2008. När jag väl får in i huvudet att vi flyttat fram ett antal år så tycker jag att det känns riktigt bra.

Intrigen är genomtänkt och intressant. Fokus går mellan de tre utredningarna som givetvis har något gemensamt. Genom att hoppa mellan de olika trådarna så ökar det på drivet i boken.

Denna gång skriver författaren mer målande än tidigare vilket gör att det känns som om jag är en fluga på en vägg i ett rum där historien utspelar sig. Jag är på plats i både miljöer och i känslor.

Jag tycker nog att Svarta korpar över Villette är en av författarens bästa böcker i serien.

Kika gärna in på min ljudboksblogg: www.bokbrus.se

Tony Lundén

2013-05-05

Hennes tidigare böcker har varit bättre, men sista halvan av boken blev ändå hyfsat bra.

Louise A

2013-04-27

Inte Hedströms bästa men initierat och spännande med oväntat slut.