Svarta damen

Blixt, Hanna

Kampen mellan schackpjäserna fortsätter. Svarta damen är tillbaka och nu vill hon åt Tidens bok.Om hon lyckas kommer Svarta kungen och mörkret ta över Sagofallen och den ondskefulle Styx ockupera Sofia och Leos egen värld. Sofia och Leo måste förstöra boken en gång för alla! Leo blir anförtrodd en hemlig karta med platser som undervattensstaden Vatombia och Sagornas äng. Målet är att ta sig fram till Stjärnfallens kulle. Men vem kan de egentligen lita på och kommer de hinna förstöra boken i tid?

Joseph Davis

2018-07-14

Ännu bättre än ettan!

bokmoster

2018-05-22

Nu har sonen, 10 år, läst ut Svarta Damen av Hanna Blixt. Andra delen i Äventyr i Sagofallen.
Han älskade den och bad mej hälsa Hanna Blixt att du måste skriva fortare...!!! 😉 Perfekt läsa-själv-bok!!!

Nu har vi läst del 2 och 3 i serien "Äventyren i Sagofallen" som handlar om syskonen Sofia och Leo som reser till en annan värld - Sagofallen som är fyllt av magi och äventyr. Där är deras öde att i varje bok utföra uppdrag för att rädda folken som befolkar Sagofallen från mörkret som gestaltas via olika schackpjäser i varje bok.
För varje bok så tycker jag att texten blivit
bättre och mer välskriven, nu till tredje boken är den riktigt behaglig att läsa högt och man får lätt in ett bra flyt.
Något jag framförallt gillar är att Blixt väver in lite mer advancerade ord som utmanar språkligt. Det kan jag sakna i många kapitelböcker för åldrar 6-12 år då A redan har ett fantastiskt ordförråd - men denna boken utmanar och vi får återigen diskutera vad nya ord betyder - roligt!
Även bra hur schackpjäser är invävt i berättelsen - något A facinerad över i berättelsen och som också introducerar barn till schackpjäser och väcker ett intresse för Schack hos barnet. A har börjat bygga schackbräde i lego - ska nog köpa ett bräde så jag kan introducera honom i spelet nu när intresset är aktuellt.
Första boken gav jag kritik pga av bristande genusperspektiv, och den kritiken tycker jag även del 2 och 3 förtjänar tyvärr.
De kvinnliga huvudkaraktärerna som sägs vara starka krigare misslyckas ändå eller knappt försöker innan Athrian från skogsfolket glider in som en hjälte och räddar dagen. Berättelsen är hyfsat normativ rätt genomgående. Men det finns även starka kvinnliga karaktärer i form av ledaren Meredith från visornas folk och berättelsen markerar att man aldrig kan ha en kvinna som ett pris efter en tornering.
Om man värdesätter genusperspektiv i kapitelböcker så är det tveksamt om man gillar böckerna. Men om det känns mer viktigt att det är en bra fantasybok som utmanar språkligt så lär man gilla böckerna. För historian och upplägget är spännande och texten härlig!
Vi gillade den fortfarande! För böckerna är bra i övrigt enligt oss.

Gullis lästips

2017-09-06

Den fristående uppföljaren "Svarta damen" är andra boken av 7 st i serien "Äventyren i Sagofallen".

Vi får återigen följa syskonen Sofia och Leo när de dras tillbaka in i Sagofallens värld och denna gång med nya äventyr. Kampen mellan schackpjäserna fortsätter och återigen har ondskan tagit sitt grepp om landet Sagofallen och denna gång är det Svarta damen. Syskonen måste förstöra Tidens bok innan Svarta damen får tag på den och återinsätter ondskans mörker så ondskans makt kan sprida sig över landet tillsammans med Svarta kungen och den ondskefulla Styx kan ockupera Sofia och Leos land. På sin vandring mot målet Stjärnfallets kulle möts de av både ond och goda figurer. Till denna gång får de sällskap och hjälp av flera nya vänner.

"Svarta damen" är verkligen helt klart en magisk barn- och ungdomsfantasy. Även denna bok sträckläste jag som jag även gjorde med första boken, då varje kapitel var fyllt med spännande äventyr som syskonen möte på sin väg och att få läsa om de helt underbara fantasifulla små platser som Ljusets stad i Hemliga dalen, var så magiskt att man önskade att de finns på riktigt.

Boken får fem🦋 🦋🦋🦋🦋 av fem möjliga fjärilar.
Boken fortsätter med en massa fantasy och dolda budskap som vad är rätt och fel, är de ok att lita på allt och alla och när ska man förlåta. I varje kapitel händer det alltid något som gör det svårt att sluta läsa.
Denna bok är uppbyggd på samma sätt, även om den innehåller färre bilder, men på så sätt får ens egen fantasy fantisera fritt.

Jag är helt klart imponerad hur mycket fantasy som författaren Hanna har inom sig och det välgjorda och detaljerade bilderna som illustratören Therese har gjort. Det ska bli spännande att ta del av kommande böcker och fler äventyr i Sagofallen.

Spännande, underhållande och magisk!