Svart som silver

Öijer, Bruno K

| 2008

Nominerad till Augustpriset 2008 för Årets svenska skönlitterära bok Allt sedan debuten för trettiofem år sedan har Bruno K. Öijer intagit en unik position i den svenska poesin --  få andra poeter har lyckats att i så hög grad entusiasmera såväl läsare och kritiker som scenpublik. Det stora genombrottet kom med Medan Giftet Verkar 1990, diktsamlingen som inledde den numera klassiska Trilogin, där även Det Förlorade Ordet (1995) och Dimman Av Allt (2001) ingår. Superlativerna vad gäller Öijers poesi är sedan länge uttömda -- det räcker egentligen med att konstatera att det är en starkt efterlängtad diktsamling av en av våra främsta samtida poeter som nu utkommer, sju år efter att Trilogin avslutades. I Svart Som Silver ljuder Bruno K. Öijers omisskännliga stämma med dess kombination av klarhet, enkelhet och magi -- allt i bilder omöjliga att värja...

Carl Euler

2023-08-21

Mycket levande och vackert språk! Jättefin läsupplevelse, på många sätt.

Sara Gren

2015-04-29

Vackert bildspråk! Och fina budskap till människor i utsatthet.

Anna Widerberg

2011-07-12

Den stora fyren som lär ha funnits har plundrats för länge sedan. Varje människa bär omkring på sin egen lilla ljusskärva. Vilseleder sig själv och andra.

Svart som silver tar sig rätt in i mitt hjärta. Jag trodde inte att jag tyckte om Bruno K Öijer. De gånger jag sett honom på scen har jag tyckt att han varit överpretentiös. Eller kanske som om han bara är en bild av den han försöker vara. Men så kom min goda vän X på att hon ville ha en poesikväll och jag hittade en ny författare att tycka om.

Det är svart och ganska sorgligt men också det ger en slags tröst. Visst är jag ensam och det är ganska kallt men jag är inte ensam om att vara ensam och ha det kallt.

Jag sökte inte tröst hos någon. Jag visste mycket väl att det inte finns någon tröst att få. Var och en av oss är en ö och måste kratta sitt eget mörker Ta hand om sin egen hjälplöshet.

Conny J

2011-05-14

Har läst denna bok två gånger och nu var det helt andra dikter jag gillade bättre än förra gången.
Helt klart en samling dikter att läsa vid olika tillfällen i livet och beröras av. Mästarklass!
Femma i betyg sommaren -09 och en femma nu maj -11!

Jenny Li

2010-12-07

En finstämd diktsamling med vackra ordbilder och tankar. Funkar också för en lyrikovan!

Frank Berglund

2009-09-14

Jag stör mig otroligt mycket när författare och poeter skriver mej istället för mig och så vidare, det drog ner betyget rejält. Annars fanns det många riktigt fina dikter, främst i den andra halvan av boken.

Samuel Karlsson

2009-07-23

Undebrar läsning när man bara vill njuta en sida eller två.

Niklas Lövgren

2009-07-22

BKÖ gör upp med vår samtid och sitt eget förflutna. Eller "gör upp" är kanske fel. "Gör upp" låter för våldsamt. BKÖ säger sitt om vår samtid och sitt förflutna. Och han gör det med så mycket känsla, litterär precision och uppriktighet att jag närapå krossas. Hans poesi går inga omvägar, utan kliver rakt in i mig och mitt innersta. I synnerhet i mästerliga dikter som Bakom Dörren, Sången, Så Få (det bästa jag läst om vår samtid. Någonsin?) samt Märket.