Svart krabba

Virdborg, Jerker

| 2002

Ny bok av förra årets rosade prosadebutant Jerker Virdborg. Svart krabba är en existentiell thriller som utspelar sig i ett nordligt land som kan påminna om Sverige, i en tid som kan påminna om vår. Fyra män på okänt uppdrag över isar som knappt bär. Det råder krig i landet. På en förläggning nära kusten får fyra män uppdraget att frakta några kapslar söderut till en sambandscentral. De vet inte vad som finns i kapslarna, de känner inte varandra, de vet knappt hur kriget går, och de ska ta sig långt över isarna på skridsko. Jerker Virdborg tecknar en bild av ett nordligt land, som påminner om Sverige eller Norge, som är på gränsen till sammanbrott på grund av en väpnad konflikt. Det är en roman som både kan läsas för sin spännings skull, men också som en skildring av mänsklig utsatthet och moraliska dilemman. Vem kan de fyra männen lita på – kan de ens lita på varandra?...

Torbjörn Nilsson

2021-12-09

Ointressant för mig, men visst fanns det spänning och svåra val och tillitsproblem väl skildrade.

Johan Pihel

2014-04-22

Ok språk, men för mycket krigsklichéer utan något större djup.

Jakob Nylin

2011-03-12

Det råder krig, och sammabrottet är nära. Adrenalinet är på topp genom stora delar av boken, man kan riktigt känna romanfigurernas puls. Med samhällets sammanbrott följer existentiella frågor: Vem kan man egentligen lita på? Vad är värt att leva för?

Samuel Karlsson

2010-02-28

En riktigt bra thriller i sitt eget universum.

Henrik R.

2009-10-21

En spänningsroman om en ung man i ett svensklikt land i krig. Väldigt lättläst med ett enormt flyt och en historia som fångar en, fast det är svårt att sätta fingret på varför. Författaren låter mycket vara osagt och man svävar liksom i viss ovisshet hela tiden. En riktig sträckläsarbok... om man hade tid för sådant.