Svart kod

Carling, Magnus

| 2021

Carl Leonard lever i ensamhet, nedkopplad från allt vad internet och sociala medier heter. En gång i tiden levde han helt i den digitala världen. Som VD för ett framgångsrikt säkerhetsföretag hjälpte han andra företag att skydda sina IT-system från cyberattacker. Framgångarna fick sitt pris och när han till slut blivit utbränd bestämde han sig för att koppla ner för gott. När han en dag får ett oväntat dödsbud är det ett besked som tvingar honom att lämna sin nedkopplade värld. Det tar inte lång tid innan han blir misstänkt för en rad cyberbrott, och efter att ha rymt från häktet blir han förföljd av en hänsynslös mördare. Allt på grund av den svarta koden, ett datorvirus som hotar hela världen. Magnus Carling, född 1973, bor i Göteborg och arbetar som Informationssäkerhetschef på ett globalt företag. Han har sedan 1995 arbetat med IT och sett utvecklingen som både fascinerande...

Pernilla Lövgren

2023-05-30

En spännande bok som fångade mitt intresse redan från början. Gillar sättet författaren berättar och förtydligar saker på (eftersom jag inte kan något om datorer och koder). Kanon bok 😊

Charlotte Angelhoff

2022-12-19

Vissa böcker överraskar. "Svart kod" är en sådan bok. Detta är inte alls den genre jag brukar läsa men jag blev helt uppslukad. Berättelsen fångade mig direkt och bladen vände sig nästan av sig själva. Det är spännande, småklurigt, fyndiga dialoger och historien förs fram i ett bra tempo. Dessutom gillar jag karaktärerna. Rekommenderas!

O

Oskar Ig

2022-10-09

Ett bra stycke hackerfiction i god thriller anda. Ett spännande grepp på en högintressant fråga inbakad i en bra berättelse. De tekniska aspekterna är trovärdiga och berikar men det är hela tiden berättelsen som är i fokus.

Jag rekommenderar boken varmt.

Mats Carlsson

2022-08-21

Jag har läst romanen Svart kod av Magnus Carling. Den är mycket välskriven och ytterst läsvärd. Mitt ringa intresse för datorer, internet och cybersäkerhet, fick mig till en början att undra om det här verkligen var en bok för mig. Boken är full av tekniska beskrivningar av just detta, men trots min okunnighet i ämnet hänger jag med i berättelsen utan problem. Författaren guidar mig skickligt mellan olika termer, och det märks att han själv har bakgrund i branschen.

Det är en rapp berättelse med många oväntade vändningar där Carl Leonard, bokens huvudperson, dras in i en mordhistoria där hans egen bror är offret. Trots att Carl i berättelsens början lever ett tillbakadraget liv, på grund av sin tidigare utbrändhet efter hektiska år som VD för ett säkerhetsföretag, bestämmer han sig för att gå till botten med orsaken till broderns mord och även ställa den ansvarige till svars. Med sig på vägen till San Francisco- i sökandet efter sanningen, får han Elisif Fridriksdottir, den döde brodern Stefans flickvän. Hon är en orädd och hårdkokt polis som kompletterar Carl Leonards lite trötta och bistra personlighet på ett utmärkt sätt.

Från San Francisco in i México, får läsaren bli bekant med hans tidigare liv, vänner och livserfarenhet. Det förflutna tvinnas på detta sätt skickligt samman med nutiden. Läsaren förstår också att författaren själv är bekant med trakterna han berättar om, eftersom detaljerna i beskrivningarna är trovärdiga och mångsidiga.
Språket är utmärkt med en jämn rytm, och handlingen innehåller något nytt på varje boksida. Trots slutet som var oväntat, rekommenderar varmt denna roman till dig som gillar en god mordhistoria.

Rebecka Carling

2022-07-26

Bästa boken jag läst👏🏻

Richard Ornemark

2022-07-26

Smart och mycket aktuell. Magnus Carling skriver på ett sätt som gör att man hela tiden vill veta mer. Ser mycket fram emot att läsa fler!

tommy Kindhult

2021-10-24

Mycket bra bok

Robert Lember

2021-10-24

Riktigt bra om ett hot vi inte alla ser.

Hanna Ingvarsson

2021-10-23

Spännande och välskriven bok! Helt klart värd att läsa!

John Svärd

2021-09-13

Otroligt svårt att lägga ifrån sig. Spännande berättelse om ett mycket aktuellt ämne.