Svart is

Connelly, Michael

| 2000

Svart is är en ny sorts narkotika som smugglas från några mexikanska gränsstäder till Kalifornien. Harry Bosch, som introducerades i Svart eko hösten 1999, får hand om utredningen av en kollegas död. Han har hittats med sönderskjutet ansikte i ett motellrum. Också denna gång blir Harry romantiskt involverad, nu med den döda kollegans änka. Bosch blir alltmer personligt inblandad i utredningen och tar sig utan officiellt uppdrag till Mexiko där den dramatiska upplösningen kommer... Michael Connelly skriver också spänningsromaner utan den återkommande hjälten Harry Bosch. Norstedts gav 1998 ut Blodspår och på svenska finns också Poeten, utgiven på annat förlag. Michael Connelly har fått Pulitzer-priset och hans första Harry Bosch-deckare tilldelades Edgar Allan Poe Award.

Marita Ryen

2014-05-12

Betyg 3+. Bok nr 2 om polisen Harry Bosch. Lite seg i början men mer spännande efter hand.

Erika O

2012-12-01

Bra och spännande bok, men det tog mer än halva boken innan historien riktigt tog fart. Det kanske inte är något bra betyg... Men jag kommer att fortsätta följa Harry Bosch!

Fredrik Davidson

2011-06-06

Jag har uppskattat de övriga Connelly jag läst, 7 st skrivna senare har jag satt 4:or och 3:or på. Jag tänkte därför att det kunde vara trevligt att läsa en på originalspråk. Förutom att denna historia var ovanligt tam gillade jag inte det lite slarviga talspråket i dialoger.

Ida

2011-03-28

Det tar minst halva boken innan den kan sägas vara bra. Det är händer inget i början, historien står still och boken är allmänt rörig med alla personer och händelser. Jag får aldrig något grepp om vilka personerna är även fast de har presenterats, fast då rätt snabbt och för att sedan bara komma in i handligen igen. De sista 150 sidorna är de bästa då historien får sin upplösning. Det var en lång startsträcka men tillslut blev det en bra deckare och med ett bra slut.

Mats Olander

2011-02-18

Efter att ha läst poeten av honom (Som var kanon) var förväntningarna höga. Tyvärr levde han inte upp till dom. Ska ge en bok till i Serien Bosch chansen.

2011-01-10

Länge sen jag läste, men älskar de här böckerna!

Claes Nilsson

2010-10-05

Lite förvirrande emellanåt, många personer inblandade korta episoder, inte lika spännande som den första Bosch, orkar precis upp till en trea

Anchi L

2010-02-20

Jag älskar deckare men den här förstod jag mig inte på. Enbart tråkig.