Svart himmel

Arnaldur Indridason har länge varit Islands populäraste författare och hans böcker har nu utkommit i över trettio länder, tagit sig in på bestsellerlistor i många av dem och sålt i miljontals exemplar. En kvinna som anklagas för utpressning misshandlas till döds. Detta sker framför ögonen på polisen. Trots det lyckas förövaren komma undan. Allt pekar på att han är en indrivare som anlitats av en respekterad och aktad medborgare. Samtidigt försöker en ökänd kriminell få kontakt med polisen. Med mycket dunkla avsikter. Liksom i Mörka strömmar befinner sig Erlendur på resa, sökande efter klarhet i sin brors försvinnande. Huvudpersonen är denna gång Sigurdur Óli, som vi känner från de tidigare böckerna. Förutom den spännande och täta mordhistorien får vi också en kritisk inblick i det korrupta bankväsendet både på Island och i andra länder innan den stora bankkraschen ägde rum 2008.

2020-10-11

Lite segt och oengagerat från både Arnaldur och Erlendur. En av de svagaste i serien hittills.

2015-07-12

En av de sämre deckarna av Indridason. Det blir för ospännande och tråkigt. Och dessa isländska namn! Även om det bara sker i huvudet vill man veta hur de ska uttalas, inte tveka varje gång...

Ellinor Karlberg

2015-01-13

Tråkig i början och lyckades inte fånga mitt intresse. Men den tog sig när jag verkligen fick lite flyt i läsningen.

2014-03-22

Jag har i drygt tre år och många delar njutit av den isländska naturen i Arnaldur Indriðasons serie om polisen Erlendur Svensson. Detta är den åttonde (översatta) delen och i den är fortfarande inte Erlendur med alls, förutom att han nämns av de andra poliserna ibland. I stället får vi fortsätta lära känna hans kollegor. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/03/svart-himmel-av-arnaldur-indriason.html

Katarina Nord

2014-03-13

Har en förkärlek till förfatarenens långsamma berättelser som porlar fram, uppläsaren Pale Olofsson är skön att lyssna på. Trots det är detta en av de svagare böckerna i serien. den börjar bra men känns svag och lite snopen på slutet! Men jag kommer att försätta läsa böcker av Indridason!

Carina Svensson

2013-08-20

En av de sämre i serien. Vill ha tillbaka Erlendur som huvudperson!

O

Olga Lund

2013-07-13

Det är första gången som jag upplevede en bok av Ingridasson som seg. Det blev bättre framåt slutet men jag har blivit van att förvänta mig mer av denne författare. Ingen dålig bok, det ska jag inte påstå men inte alls lika bra som hans tidigare.

Kickie Boman

2013-05-01

Lite tråkig, händer inte så mycket. Saknar Erlendur... En svag trea.

Linda Abramsson

2013-04-14

Läste ut den i alla fall. Tvekade mellan att ge den en etta eller två, den tog sig lite på slutet så det blev en tvåa. Kommer inte att läsa fler böcker av denna författare nu.

Karin Löfstrand

2013-01-14

130114: Inte den bästa men Indridasson håller en jämn och hög kvalitet. Spännade att få en isländsk skildring av varför isländska ekonomin havererat.

Kristina Wiklundh

2012-11-27

Inte så bra som de tidigare men helt ok

Jan Banan

2012-05-20

En alldeles för seg historia för att jag ska gå igång. Upplever heller aldrig någon spänning. Dock ska sägas att författaren är relativt bra på att få sina karaktärer levande. Detta är i min värld inte någon deckare, vilket många helt felaktigt kallar den.

Pia Stendahl

2012-02-13

Arnaldur Indriðason gör fantastiska personporträtt och bra miljöskildringar och så är fallet även denna gång. Han skriver med ett avskalat språk som känns så rätt i förhållande till både miljön och karaktärerna.

Precis som i de tidigare böckerna skildrar författaren människans tillkortakommande. Denna gång är det fokus på sexuella övergrepp och girighet. Och vem i sin omgivning kan man egentligen lita på?

Det är en riktigt mörk mordhistoria som presenteras med ett lätt och ledigt språk. Det är bra flyt i boken. Tempot är lite långsammare än andra böcker i samma genre. Men det lite långsamma tempot känns inte segt utan snarare understryker det den melankoliska känslan i boken.

Jag gillar att Indriðason byter fokus på vem som är huvudkaraktär i böckerna. Denna gång är det huvudfokus på Sigurdir Oli. I Mörka strömmar var det i stället fokus på Elinborg. Men Erlandur, Siurdir och Elinborg jobbar alla på samma polisstation och det blir den gemensamma nämnaren.

Jag gillar som sagt att vi fått följa lite andra karaktärer på polisstationen men nu börjar jag sakna Erlandur och jag tror inte jag är ensam om det. Så jag hoppas att vi snart får träffa honom igen.

Svart himmel är inte Arnaldur Indriðasons bästa bok i serien om Reykjavikspolisen men den är helt klart läsvärd.

www.bokbrus.se finns mina ljudboksrecensioner samlade.
/Pia

Annicka Olsson

2012-01-04

Inte alls lika bra som hans övriga böcker en besvikelse

Linda Jönsson

2011-12-28

Njae, inte lika bra som de andra han har skrivit.

Maria Johnson

2011-11-28

Inte den bästa han skrivit men ändå klart läsvärd.

Jonna

2011-11-04

Tyckte inte den var lika bra som de andra men helt okej.