Svart hämnd

Gissy, Peter

| 2000

Inom loppet av ett par veckor påträffas två kvinnor brutalt mördade i västra Göteborg. Mordplatserna ligger bara några kilometer från varandra och allt pekar på att det handlar om samma förövare. I polisjakten deltar Jessica Anehammar från Eskilstuna, en ung psykolog som knutits till spaningsgruppen. Kent Mortland engagerar sig i hennes arbete. När han av en tillfällighet blir indragen i sökandet efter en sedan fem, sex år spårlöst försvunnen direktör, tar han med sig Jessica till Jersey i Engelska kanalen. Båda händelseförloppen får våldsamma urladdningar dels på Jersey, där Mortland hotas till livet, och i Göteborg där Jessica är på väg att bli mördarens tredje offer. Göteborgaren Peter Gissy har tidigare givit ut tre böcker med Kent Mortland i huvudrollen (Röd död, 1996, Vit sorg, 1997 och Blå åtrå, 1998).

2021-06-23

Sista boken om Kent Mortland och också den bästa.

2010-11-19

Den här var något bättre än de tre förra, men jag tycker fortfarande där finns på tok för många logiska kullerbyttor och rena fel. Kent Mortland måste för övrigt vara en av de mest naiva, vuxna män jag läst om. Han är rent ut sagt dum. Det känns inte som att det blir några fler böcker om Mortland för mig, men man vet aldrig.