Svart hmnd

Gissy, Peter

| 2000

Inom loppet av ett par veckor ptrffas tv kvinnor brutalt mrdade i vstra Gteborg. Mordplatserna ligger bara ngra kilometer frn varandra och allt pekar p att det handlar om samma frvare. I polisjakten deltar Jessica Anehammar frn Eskilstuna, en ung psykolog som knutits till spaningsgruppen. Kent Mortland engagerar sig i hennes arbete. Nr han av en tillfllighet blir indragen i skandet efter en sedan fem, sex r sprlst frsvunnen direktr, tar han med sig Jessica till Jersey i Engelska kanalen. Bda hndelsefrloppen fr vldsamma urladdningar dels p Jersey, dr Mortland hotas till livet, och i Gteborg dr Jessica r p vg att bli mrdarens tredje offer. Gteborgaren Peter Gissy har tidigare givit ut tre bcker med Kent Mortland i huvudrollen (Rd dd, 1996, Vit sorg, 1997 och Bl tr, 1998).

2021-06-23

Sista boken om Kent Mortland och ocks den bsta.

2010-11-19

Den hr var ngot bttre n de tre frra, men jag tycker fortfarande dr finns p tok fr mnga logiska kullerbyttor och rena fel. Kent Mortland mste fr vrigt vara en av de mest naiva, vuxna mn jag lst om. Han r rent ut sagt dum. Det knns inte som att det blir ngra fler bcker om Mortland fr mig, men man vet aldrig.