Svart flicka, vit flicka

Oates, Joyce Carol

| 2007

Det är femton år sedan Minette Swift dog ? dagen då hon fyllde nitton år, den 11 april 1975. Det var ingen naturlig död, och ingen stilla död. Varje dag sedan dess har jag tänkt på Minette och hennes ångest de där sista minuterna, för jag var den som kunnat rädda henne, och jag gjorde det inte. Och det vet ingen. Genna Meade och Minette Swift är rumskamrater på Schuyler College. Genna är ättling till grundaren av detta prestigefyllda college och dotter till en radikal ?hippieadvokat?, känd för att ha försvarat revolutionära Vietnamdemonstranter. Hon har under hela sin uppväxt matats med liberala plattityder, avskyr privilegier och är stormförtjust över att få möta den djupt religiösa dottern till en svart pastor.    Men den välmenande vita flickans försök att komma den svarta flickan inpå livet är förgäves. Minette visar sig vara snarstucken och självupptagen....

Therese

2020-03-31

Spännande och välskriven. Språket är fängslande och berättelsen känns nyskapande. Handling och personrelationer vävs ihop på ett snyggt och väl avvägt sätt.

2019-11-12

Pendlar mellan en 2:a och en stark 4:a. Jag tyckte att hela första halvan och det komplicerade förhållandet mellan rumskompisarna, Genna och Minette, en vit och en svart flicka var väldigt intressant, underhållande och lite småspännande till och från. Första halvan påminner också väldigt starkt om Oates, Djur som jag tyckte väldigt mycket om och ett tag var det nära en femma i betyg från mig. Sen svänger boken och det börjar handla alldeles för mycket om Gennas förhållande till sina föräldrar och desto mer det handlade om dem desto tråkigare tyckte jag boken blev. Fram på slutet var enbart den döda Minette något av en bifigur och Gennas patetiska far som hon såg upp till fick alldeles för mycket utrymme i boken. Den sista timmen var faktiskt extremt tråkig. Synd, eftersom den var så bra den första halvan av boken.
Slutbetyg, en medel 3:a!

Henrik Johansson

2017-09-27

Nja. Brukar gilla Oates men denna fastnade inte alls. Känner inte riktigt igen hennes sätt att skriva och berätta

Izabela Horn

2017-05-23

Joyce Carol Oates är en fantastisk författare, jag har läst flera av hennes böcker och älskar hennes sätt att skriva Svart flicka vit flicka är inget undantag. Denna bok tar upp ämnet klass och ras, utspelar sig på ett college i USA.

Matilda Jurell

2014-09-11

Jag har svårt att specificera varför jag tyckte så mycket om den här boken. Egentligen händer det inte så mycket, och det är långt mycket mindre en så spännande bok som jag trodde det skulle vara. Istället cirkulerar boken kring Genna, en vit flicka som får dela rum med en svart flicka, och vad som försegår i hennes huvud. Men det är genom Gennas tankar och osäkerhet som man som läsare lär känna sig själv. Att boken också bjuder på kristallklara karaktärer som etsar sig fast i mitt inre gör att jag måste sträckläsa boken.

2013-08-07

En bok med flera bottnar. Rasdiskriminering och urspårad vänsterradikalism beskrivs omväxlande i denna starka roman. Oates är mästerlig på att skildra det amerikanska samhället och att beskriva människans underliggande psykologiska beteende. En svag 4:a.

eva arkelid

2012-10-05

boken är bra skriven, spännande utan att vara en spänningsroman

Elias Chougui

2012-04-29

Jag blev helt förtrollad av den här boken.

Merja A

2011-08-25

Stora delar av romanen utspelar sig i collegemiljö där två flickor från väldigt olika uppväxt delar boende. Genna, flickan som berättar har ett väldigt speciellt förhållande till sin far. Andra halvan av "Svart flicka, vit flicka" är ganska spännande. Om det var möjligt skulle jag ge en halv stjärna till.

Lotta Strandberg

2011-04-30

Handlar om Genna en "vit ficka" med radikala förädrar och Minette en "svart flicka" som kommer rån en religiös famlj. Genna försöker på alla vis komma MInette nära men MInette verkar helt ointrsserad. Minette mår inte bra, blir säkert trakasserad, men Genna och läsaren förstår att det är hon själv som iscensätter en del. Slutar naturligtvis med en katastrof. Den sista delen av boken handlar mer om Grenna och hennes relation till pappan. Oates andra böcker är bättre men som vanigt är det en fängslande historia med spännande människor och relationer dem emellan.

Elin Stenblom

2011-02-20

Jag blir som vanligt fångad av Oates språk och historien som hon broderar.

Laura T

2011-02-15

jag orkade inte läsa ut den... för seg

Kristin Larsson

2010-11-07

Den här gillade jag verkligen! Lite inslag av Den hemliga historien och Fördjupade studier i katastroffysik. En smula obegriplig, många utkastade trådar som inte följs upp, men jag gillar det också!

Jessica Bengtsson

2010-07-27

Lite seg, tyckte inte alls lika mycket om den här som hennes övriga böcker. Svag trea.

Karin D

2010-04-21

Joyce Carol Oates är otroligt ojämn - vissa böcker är fantastiskt fängslande - andra mer sega, som denna, men ändå finns det sekvenser som gör mödan värd. På slutet blev det en riktigt intressant vändning.

123 Linnea

2010-03-13

Spänd på att läsa en av de mer kända amerikanska författarna, gav jag mig i kast med Svart flicka, vit flicka.
Det är en historia om två unga kvinnor på ett elevhem i sjuttiotalets USA. De är rumskamrater men som natt och dag på mer än ett sätt. Minette är en tjurig och egensinnig svart flicka som kommer att utsättas för rasism i olika former. Gemma är hennes vita motsats. Osjälviskt blir hon utsatt för sin rumskamrats kränkande behandling - rasism det med, fast åt andra hållet, skulle jag vilja säga.
Kvinnorna i boken känns oerhört overkliga. Det känns främmande med den sortens beteende - Gemmas slösande kärlek till en totalt okänd flicka som sätter klacken på hennes hjärta, gång på gång; och Minette som inte ens känner igen sin rumskamrat eller minns hennes namn. Det är det som sänker boken.

För övrigt är det ett bra flyt mellan då och nu; mellan tankar och händelser; mellan verklighet och fantasi.

Boken är "godkänd" men jag kommer inte rekommendera den till släkt och vänner, precis. Och inte längta efter att läsa om den.

E P

2010-02-16

Lite intresseväckande eftersom jag orkade läsa ut den, men jag tyckte att den var väldigt dryg och seg.

Ingrid Selnes

2010-02-02

En som vanligt av Oates knivskarp skildring av människor i det amerikanska samhället. Spännande och otäckt om rasproblematik och unga kvinnors identitetsproblem, sprungen ur olika samhällsklasser. Rekommenderas varmt

2010-02-02

Romanen har en intressant och utmanande ansats. Det är roande att läsa om Gennas radikala föräldrar. Särskilt hennes far är träffande beskriven, jag känner igen typen från sjuttiotalet. Det är en slö berättelse, inget händer.