Svart fjäril

Jansson, Anna

| 2005

Örebro härjas av bränder. Som vore det en dokusåpa med en grandios artist i huvudrollen följer hela Sverige de dramatiska händelserna vid sina tv-apparater. Det är uppenbart att mordbrännaren vill meddela sig. Se mig! Jag finns! När en kvinna hittas mördad på en rastplats i Kronviken dras kriminalinspektör Maria Wern in i utredningen. Kvinnans kropp är svårt bränd, kläderna i trasor och den blå syntetmössan har smält ned över hennes ansikte. Vem är hon? Och finns det ett samband med pyromandåden?

Anna Jensen

2015-04-15

...och så fick Per en egen bok och Maria hamnade i skymundan, fast i centrum ändå. Mycket bra! Och kul att Jansson vågar vara annorlunda och inte följa den standardiserade deckarlinjen.

2014-09-10

I sjätte delen i serien om Maria Wern fortsätter tyvärr trenden från den femte delen. Faktum är att jag i stort sett skulle kunna kopiera det inlägget till detta. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/09/svart-fjaril-av-anna-jansson.html

Denna hör inte till den bästa i serien, inte heller den sämsta. Mordstoryn är helt okej, och jag lyckas inte med en gång lista ut det. I denna bok är inte förhållandet mellan Maria och Christer det bästa. Så därför vill man helt klart läsa nästa bok i serien.

Sussie S

2014-03-20

Har läst flera andra böcker av Anna Jansson och jag har tyckte jättebra om dem och de har fått bra betyg här, men denna var ett sånt bottennapp. Jag ska erkänna att jag bara läste halva eftersom den inte kändes värd att lägga min tid på. Den kändes inte alls som hennes tidigare böcker, eller senare heller för den delen.. jag har inte altid läst dem i ordning.

Katarina Johansson

2014-03-11

Boken står i bokhyllan, vet att jag läst den, men det var ingen bok som fastnade.

O

Olga Lund

2014-02-01

Det som gör att jag tycker så mycket om Anna Jansson är att hennes språk blir bättre för varje bok.
Sedan har jag faktiskt blivit lite blindsided av vem den skyldige var så det var extra kul.
Jag hade nog gett boken en 4 om inte slutet var så abrupt.

Denna bok var en Omläsning och det jag kan säga är att Anna J fortfarande håller måttet =)

Jenny Jansson

2012-11-06

Bra bok som jag läste med spänning, men jag tycker ändå att man ganska så fort listar ut vem gärningsmannen är.

Detta var en bra deckare tycker jag =)

Jessica Nilsson

2012-10-03

Anna är den deckardrottning jag gillar bäst. Hon har ett fantastiskt språk.

Annelie Andersson

2012-09-04

Spännande till sista sidan Jag var osäker in i det sista vem den skyldige var

Carina Svensson

2012-08-01

Velade mellan en trea eller fyra. Hade velat ha med mera av Maria Wern i handlingen. Spännande upplösning.

Marina Trenkoska

2011-12-31

Spännande handlinga, men som någon skrev tidigare så avslutade hon boken för snabbt. Ville veta mer om några karaktärer.

Annione H

2011-09-01

Bra bok. Gillade storyn och hur gissningarna vandrade fram och tillbaka i huvudet på mig.

Rasmusmatte .

2011-07-31

Den klart sämsta Anna Jansson jag läst. Sällan jag blir irriterad på en bok men så blev det med Svart Fjäril.

Helt okej deckare men det som drar ner betyget är att Anna Jansson, som vanligt, avslutar boken alldeles för snabbt. Hade gärna fått veta mer om gärningsmannen...

Anette Marcusson

2011-03-15

Mia Sjöberg

2011-02-02

en av de bästa

Liselotte Johansson

2010-11-19

Kanske inte hennes bästa men ändå bra och man vill absolut läsa den klart

Ann-Sofie Carlsson

2009-08-24

Kanske Anna Janssons bästa.