Svart bälte i föräldraskap : att lösa vardagen i npf-familjer

"Den här innehållsrika och välskrivna handboken vänder sig till alla föräldrar men framför allt föräldrar till barn med npf-diagnos. ---Svart bälte i föräldraskap är briljant, pedagogiskt skriven, har en lättnavigerad innehållsförteckning och layout. " BTJKanske oroar du dig för att ditt barn har svårt med kompisar? Kanske vill ditt barn inte gå till skolan? Eller sitter bara framför datorn? Kanske är du orolig över att ditt barn inte äter tillräckligt? Eller tvärtom inte verkar vilja sluta äta? Har du fått en nattuggla som aldrig kommer till ro? Har din lilla unge plötsligt blivit tonåring och din oro och era konflikter handlar om alkohol, droger eller riskfyllt sex?Vardagen med barn kan vara svårnavigerad och i familjer där någon har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (npf) kan det vara extra utmanande. För att hantera tillvaron har många npf-föräldrar hittat strategier och...

Mat, sömnproblem, skola, läxor, tjat, skärmtid, risktagande etc, det finns många områden att hantera som förälder. Varje familj har sina förutsättningar men i familjer där det finns barn med NPF diagnoser är ofta föräldraskapet extra krävande. Den här boken är för dig som känner att vardagen med barn är svårnavigerad, det finns tips och råd som kan hjälpa till.

Det här är en grymt bra bok, den är pedagogisk och konkret. Boken är tydlig och enkel att förstå och läsa - boken är uppdelad i olika kategorier som sömn, beteende, konflikter, skola, fritid, mat, alkohol, droger med mera. Varje kapitel avslutas med en sammanfattning i punkform, tips på var du kan hitta mer information från t ex böcker, poddar och organisationer. Det här en bok som borde finnas på alla platser där man möter barn för att öka förståelsen och kunskapen om barn/ungdomar som har en NPF diagnos. Trots att jag själv har en del kunskap kring detta ämne så lär jag mig något nytt och jag får en ögonöppnare, får mer förståelse för hur det kan vara att leva med ADHD eller Autism. Kunskapen kring detta ämne är ofta låg och den bör spridas och ökas så mycket det går, för dessa barn/ungdomar blir ofta missförstådda. Jag rekommenderar också Lotta Borg Skoglunds tidigare bok "Adhd - från duktig flicka till utbränd kvinna".

Ellinor Isfors

2021-12-07

Äntligen!! Respektfull och konkret bok. Ingen bok passar precis alla så klart, men det här kommer hjälpa väääldigt många!

Stina Hindström

2021-09-02

Nu har jag läst mer än halva boken och är stormförtjust! Grym varvning av information om npf och handfasta, användbara tips. Märks verkligen att det är folk som har koll som delar med sig. Kommer hjälpa många. En hel del neurotypiker får en chans att förstå hur vardagen kan vara med funktionsnedsättning.
Tycker också mycket om språket. 🙏

D

David Edfelt

2021-08-26

Mycket bra och viktig bok med ett djupt humanistiskt tilltal och en massa bra och viktiga exempel och tips för ett föräldraskap som ständigt snubblar. Det här kommer bli en viktig guide till en massa NPF-familjer. Välskrivet och verkligen att rekommendera.

NPF Mamma

2021-08-25

Wow vilken bok! Utan tvekan får Svart bälte i föräldraskap Att lösa vardagen i npf-familjer högsta betyg av mig.

I den här boken lyfts mycket viktiga och ständigt aktuella ämnen som t.ex. sömn, skola, mat, skärmtid, tonårstid osv. Något som varje familj kämpar med i olika perioder av barnets uppväxt. Boken varvar fakta med familjeberättelser och erbjuder olika tips på hur föräldrar kan få vardagen att fungera. Det som är unikt är att vi får barns perspektiv på olika svårigheter som t.ex. problematisk skolfrånvaro som gör att läsaren får en ökad förståelse för barnets upplevelse av skolans bl.a. prestationskrav.

Jag önskar att denna bok fanns för några år sedan när mitt barn fick sin autismdiagnos men jag är glad att jag kunde läsa den nu eftersom den innehåller en hel del som jag inte var så insatt i som t.ex. PANDAS/PANS, könsdysfori, Twice exeptional osv. Boken förklarar, vägleder, tipsar och stöttar som en mycket kompetent vän med stor kunskap av npf.

Denna bok vänder sig till alla som på något sätt kommer i kontakt med npf både privat och i arbetslivet. Jag rekommenderar boken till föräldrar, anhöriga, rektorer, lärare, specialpedagoger, speciallärare, elevassistenter, kuratorer, socionomer, psykologer, arbetsterapeuter, logopeder, sjukvårdspersonal och alla LSS-handläggare.
Tack Lotta och Martina för en bra bok.

Emma Nilsson

2021-08-24

Boken rekommenderas verkligen! Som mamma till ett barn med adhd känner jag igen mig i flera av de berättelser man läsa om i boken, det gör att man känner sig mindre ensam. Dessutom har jag fått flera tips och idéer på saker att prova när vi stöter på problem. Tack för en bra bok!

Claes Tovetjärn

2021-08-24

Mycket bra bok om föräldraskap i allmänhet och att vara förälder till barn med funktionsnedsättning i synnerhet.

Snygg och användbar balans mellan familjers erfarenheter i verkligheten och klinikers praktiska arbete för att ge stöd. Alltihop enkelt och tydligt uppbackat av olika vetenskapliga stöd (SBU-rapporter, populärvetenskap, metodhandböcker och artiklar) med konkreta tips för den som vill veta och lära mer.

Kapitelindelning och omfattning är bra. Det är bra teman som hanteras och det görs på ett rimligt och relevant sätt. Både den inledande förklaringen av diagnoser och differentialdiagnostik liksom det rättframma sättet att ta sig an och skriva om variation, nedsättning, hinder och olika problem förtjänar att lyftas. Det är bra.

Jag brukar ha svårt för när den här typen av böcker envisas med sida upp och ner med påhittade exempel och dialoger för att levandegöra materialet. Sådant finns i den här boken också, men det stör inte min läsning (och jag är medveten om att många uppskattar det fiktiva greppet mycket).

Boken är bra och det bästa är de lila sidor som avslutar varje kapitel med en slags sammanfattning, referenser och förslag på t.ex. bok- och poddtips för både barn och vuxna. Det gör boken tacksam att läsa, ögna, bläddra i och återkomma till.

Högsta betyg. Fem ninjor av fem möjliga.

Claes

Jenny Karlsson

2021-08-04

5/5 till ”Svart bälte i föräldraskap – att lösa vardagen i npf-familjer” av Lotta Borg Skoglund och Martina Nelson, utgiven av Natur och Kultur. Wow! Vilken omfattande och gedigen handbok till familjer som kämpar med svårigheter och anpassningar varje dag. Jag kan tänka mig att den här boken är efterlängtad då den erbjuder förklaringar och teoretiska modeller för en ökad förståelse, men framför allt konkreta tips på formuleringar, hacks, frågebatterier, hjälpmedel, appar, stödgrupper, organisationer, boktips och exempeldialoger. Budskapet är klart och uppmuntrande, just att det inte finns perfekta föräldrar, vilket är en viktig påminnelse för alla familjer som kämpar. Det finns ett ”good enough”-tänk man kan anamma. Barn gör rätt om de kan.

Jag uppskattar kombinationen av föräldraröster samt Nelson och Borg Skoglunds egna tankar som är evidensbaserade. Det är även värdefullt att de har inkluderat barnets eller ungdomens syn på problematiken med unika inifrånperspektiv.

Jag tyckte att ordvalet ”hemmakämpare” i innehållsförteckningen var intressant då jag endast hade hört ”hemmasittare” innan. Det förstnämnda säger mer om hur det är en kamp och inte att barnet eller ungdomen är passiv pga ett val. Detta ”nya” uttryck för mig kommer jag själv att använda framöver.

I slutet av varje kapitel finns det en referenslista för vidare läsning som gjorde mig extra glad och inspirerad att fördjupa mig ytterligare. Kapitel 2-14 har två stycken fallbeskrivningar (en eller två personer) som följs av ”Rekommendationer och tips”, ”Här kan du få mer stöd och information” och ”För dig som vill veta mer”. Boken är grafiskt tydlig med tipsrutor och enhetlig layout. Författarna erbjuder pedagogiska sammanställningar med förklaringar som är tydliga och oftast innehåller olika exempel för en vidgad förståelse.

Trots att jag som pedagog, mentor och psykologiintresserad har läst varierade faktaböcker om specialpedagogik och psykologi innan så har jag lärt mig otroligt mycket från denna handbok. Här är några exempel på innehåll som jag blev extra nyfiken på att lära mig mer om: skuggsyskon, IF (Intellektuell Funktionsnedsättning), PANS/PANDAS, MI (Motivational Interviewing), PDA (Pathological Demand Avoidance), känslosmitta, affektutbrottsmodellen, orostid, säng-googlande, sömnhygien, hemmakämpare, energiplanera, stress- och kravkänslighet, psykopedagogisk behandling, SIP (Samordnad Individuell Plan), skärminnehåll, tidshjälpmedel, perceptuella avvikelser, ARFID (Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder, könsdysfori, deadname, icke-dömande samtalsklimat, 2e (twice exceptional), m.m.

Denna handbok bör köpas in och användas som referenslitteratur till personal på BUP och vuxenpsykiatri, EHT inom skola, lärarutbildning, familjemottagning, ungdomsmottagning, KBT terapeuter. Den bör självklart rekommenderas till familjer vars medlemmar har fått diagnoser och kanske även familjer som genomgår utredning. Jag kommer att be vår kurator, skolsköterska och specialpedagog på vår skola att läsa denna.

Jag är så tacksam för möjligheten att få förhandsläsa manuset. Det har varit en ära och ett lärorikt tillfälle. Tack, Lotta Borg Skoglund, Martina Nelson och Natur och Kultur.