Svärmaren

Bovaller, Anna

| 1900

Det är mycket ur det mörka förflutna som kommer i dagen i den andra kriminalromanen om advokat Petra Wester. Hennes kollega Victoria hittas mördad och det visar sig att hon har band till Petras egen syster och deras barndom. En tidig junimorgon hittar Petra Wester sin biträdande jurist, Victoria Fors, död på advokatbyrån Adelsohn & Strands Stockholmskontor. Victoria är festklädd och det står snart klart att hon inte dött en naturlig död. En polisutredning tar vid under ledning av kriminalkommissarie Ted Söderberg. Stämningen på advokatbyrån är tryckt efter Victorias död och flera av delägarna är rädda för att byråns goda rykte ska smutsas ner. Vem kan lita på vem och vad finns det egentligen för kopplingar mellan den döda Victoria och advokaten Lars Bromander? I sin ambition att hantera Victorias ärenden och klienter nästlas Petra in i Victorias privata historia. Efterforskningarna leder...

Linn Lagerström

2014-12-13

Dålig handling + dåligt skriven = dålig bok

Glada Gunvor

2014-01-21

Ganska tråkig faktiskt. Ettan var betydligt bättre. Men jag fortsätter ändå med trean.

Lisa Hoffstedt

2013-10-08

Tyckte den började bra och var spännande men det kändes som slutet bara hafsades ihop.

Lotta Strandberg

2013-08-16

Ok men inte mer. För att lösa en geocachingmyst måste jag läsa Äppelkyrkogården, och eftersom jag läst Svinajakten innan var jag bara tvungen att läsa 2an. Jaja, lite spännande på slutet men emellanåt rörigt och konstruerat. Handlar om advokat Petra Wester, hennes förhållande med en annan av delägarna, hennes dyster Paula som dog tidigt och en kollega Viktiria dom blir mördad. Finns också en polis som heter Glenn som det säkert blir lite love med framöver, och ganska märklig beskrivning av "Gamle" som är en allsvensk fotbollsklubb och deras "2" huliganer. Som i många deckare hänger allt ihop även om det är folk från Stockholm, Göteborg och Skåne inblandade.

2013-06-08

Så tråkig.....

Maria Johnson

2011-07-09

Betydligt bättre än den första. Här håller historien även om Bovaller krånglar till intrigen bitvis.

Tycker att det var en bra bok... en av de bättre även om jag ångrar att jag inte läste Svinajakten först. Var dock lite långsam i början, sen är det ju många historier i ett.

Sam Andersson

2011-02-08

Stark etta för att det inte var så mycket stavfel.

Maria Wiksten

2010-12-19

3,5 - även om jag rätt snabbat räknade ut hur det låg till var den underhållande att läsa. Ingen fantastisk litteratur, men lite mer än okej som en avkopplande deckare.

Pia Stendahl

2010-09-15

Jag läste för ett tag sedan Anna Bovallers första bok Svinajakten. Det var en spännande bok som var ett bra tidsfördriv utan några stora störande moment. En bok som man ganska snart glömt vad den handlade om. Innan jag började läsa Svärmaren var jag tvungen att kolla upp vad den första boken handlade om. Jag minndes i princip bara namnet Petra Westman, att hon var advokat och att hon hade ett sommarställe i Österlen. Jag tror att om någon månad är det samma sak med Svärmaren. Jag kommer ha glömt detaljerna men jag kommer minnas att den ändå var rätt okej.

Svärmaren är en mer klassisk pusseldeckare där ledtrådar och små stycken om karaktärernas liv presenteras en efter en vilket är något jag gillar. Denna bok tar upp många hemska och jobbiga ämnen som anorexi, våldtäkt, incest, huliganer och tyranni. Jag kan tycka att det blir lite väl många olika komponenter men det fungerar trots allt. Till min stora lättnad så grottar inte Anna Bovaller ner sig i någon av dessa tunga ämnen. Då hade det blivit väldigt jobbigt att läsa den. Vid sidan av själva mordhistorien skildras också människors utsatthet på ett träffande sätt.

www.bokbrus.se kan du läsa mer om mina ljudboksrecensioner.
/Pia

Rasmusmatte .

2010-07-09

Det bästa på länge. Intensiv spänning och bra tempo. Kan varmt rekommenderas!

Kristina Simar

2010-07-06

Recension av Anna Bovallers bok Svärmaren
Boken är utgiven på Norstedts förlag och är på 363 sidor.

Anna Bovaller är född 1963 i Trollhättan, men bor numera i Nacka. Hon har arbetat som advokat och är idag, förutom deckarförfattare, verksam som chefsjurist. Hon debuterade hösten 2009 med Svinajakten, där hon introducerade advokat Petra Wester. Svärmaren är den fristående fortsättningen och finns även inspelad som ljudbok.

Handling: En tidig morgon hittar Petra Wester sin biträdande jurist, Victoria Fors, död på advokatbyrån Adelsohn & Stands kontor i Stockholm. Det står snart klart att Victoria inte dött en naturlig död och en polisutredning inleds under kriminalkommissarie Ted Söderbergs. Utredningen leder ända till Victorias barn- och ungdomstid. Det finns många frågetecken kring Victoria. Ingen verkar känna henne ordentligt. Vem är hon egentligen? Varför har hon ingen kontakt med sina föräldrar? Och vad har hon att göra med det Göteborgska fotbollslaget Gamle?
Det är bara några frågor som man ställs inför i denna i denna händelserika och mycket spännande bok. Vem kan man lita på, och kan man lita på någon överhuvudtaget!

Tyvärr har jag missat att läsa Anna Bovallers första bok Svinajakten, och är den lika bra som denna måste jag snarast kasta mig över den också. Detta var en riktigt underhållande och välskriven bok. En riktig pusseldeckare där man får tänka mycket själv. Det var även en sträckläsarbok, jag kunde inte lägga den ifrån mig utan låg och läste hela natten. Jag var bara tvungen att veta vem som mördat Victoria. Anna Bovaller kan nu räknas som ännu en av Sveriges deckardrottningar. Jag längtar redan till hennes nästa bok kommer.

Betyg 5/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Anna Ljungdahl

2010-04-22

Ett snäpp bättre än Svinajakten.