Svrdet och spiran

Follett, Ken

| 1993

En storslagen ventyrsskildring om 1100-talets krigshrjade England och om en grupp mnniskor vars den sammanlnkas med byggandet av en praktfull katedral. En berttelse om krlek och hmnd, relystnad och hjltemod. P samma spnningsskapande stt som i sina vrldsbermda thrillers levandegr Ken Follett hr ett stycke engelsk medeltid.

Man kan tycka att det inte hnder s mycket men det gr det! Helt klart den bsta boken jag ngonsin lst.

2017-03-19

En hrlig episk berttelse frn medeltida England. En del tekniska detaljer om klosterliv och katedralbyggande kan man slarvlsa lite, i vrigt r det med fascination man lser om Tom Byggare, hans umbranden, familjefrhllanden och arbetsliv. Fortsttningen ska jag lsa snarast!

Linda Billstrm

2017-01-15

Fantastisk bok!

Lysande.

Carolina Bellenger

2015-03-27

Medeltid, katedraler och krlek. Mycket av det bsta!

Charlotte Malm

2014-12-19

Jag gillar historiska romaner men den hr orkade jag inte lsa ut. Alldeles fr lng bok och lite trkigt sprk. Historien r intressant och fr en gng skull r filmen bttre n boken.

Izabela Kosznik

2014-11-30

En historisk Roman att frdjupa dig o och glmma tid och rum. Det r en av de bsta bckerna som jag har lst!

Maria Viking

2014-07-19

Bland de bsta bcker jag lst!

erik .

2013-07-19

Spnnande bok. Hade ftt ett hgre betyg om det inte varit fr se i min smak verdrivet lnga miljbeskrivningarna.

Jonas Utterstrm

2013-05-04

Underhllande och lttlst. Kan dock tycka att han skruvar berttelsen lite vl lngt.

Sandra Katby

2013-04-12

Bok som man inte vill ska ta slut. Dok kan byggskildringarna bli lite trkiga ibland, men det vgs upp av alla intressanta livsden.

Wilhelm Fajers

2013-02-16

En sdan bok som man inte vill ska ta slut, ett msterverk helt enkelt.

emelie .

2013-01-11

OK, s jag var visserligen typ 14 nr jag lste den hr boken, men jag minns den som en fantastisk spnnande och intressant bok. PLanerar att lsa den fristende fortsttningen fr att se om Follets historiska romaner hller ven i vuxen lder.

Bjrn Math

2013-01-05

Mycket bra

Charlotta CG

2012-09-21

Jod, jag gillar tjocka, historiska romaner och om det r om England s desto bttre eftersom jag r anglofil. Dock tog det mig ratal att brja med den hr eftersom det r en fiktiv katedral som byggs och jag hade hellre lst om en riktig. Vl inne i boken s strde det mig inte s mycket som jag trott eftersom det varvas med riktiga platser och hndelser.

Fantasin r det inget fel p och det hnder mycket som gr boken till en sidvndare men t.o.m. jag tycker att den hade vunnit p att kortas ett par hundra sidor. Den r full av upprepningar som om man inte minns vad man lst ngra kapitel tidigare och det r lnga beskrivningar av katedralarkitektur (frfattarens passion). Dessutom r det vldigt stereotypa goda och onda i boken s ingen blir vidare komplex i sin personlighet och huvudpersonernas knsla fr att vara p rtt tid vid rtt plats r enastende gng p gng trots att vi talar medeltid med lngsamt resande och dliga kommunikationer. Inte srskilt realistiskt. Sammantaget allts en trea fr blandningen av absolut toppen och botten.

Mathias Sundin

2012-07-28

Ibland snubblar man ver en bok som aldrig fr ta slut och som man blir evigt tacksam till frfattaren att han har skrivit. Detta r en sdan. Bttre blir det inte.

Helena Lind

2012-06-28

ver 1000 sidor p engelska och jag har inte trkigt en minut. Detta r den sortens bok dr jag blir vldigt imponerad av frfattarens fantasi och gedigna bakgrundsarbete. Follett vver ihop olika livsden i det engelska 1100-talet med historien om en katedrals byggande. Eftersom han vxlar perspektiv regelbundet och lter oss flja historien genom olika personers gon blir berttelsen mer nyanserad. Nr jag slr ihop boken saknar jag Philip, Jack, Aliena, Tom och de andra som jag ftt lra knna.

Peter L

2012-06-17

En tegelsten vrd att plja igenom!

Nettan Lslus

2012-05-23

Fantastisk!!!!

Janna Vestberg

2012-03-19

Trots att det r en tegelsten p 1077 sidor mrks det inte, jag bara slukade den och nr den var slut ville jag bara ha mer! Jag ser nu att det finns en uppfljare p den och det gr mig lycklig i sjlen!

Anette Hkerberg

2012-02-26

Riktigt bra bok, ven denna rekommenderad av min kre kollega Mats. En riktig tegelsten som man inte vill sluta att lsa. Lttlst, bra person- och miljbeskrivningar och gott om stllen att lgga ifrn sig boken en stund. Ska bli spnnande att se filmen.

Elisabeth J

2012-01-19

Den hr romanen har ju allt!

Lars Lisspers

2012-01-17

Otroligt spnnande och bra bok. Follet har en speciell frmga att trollbinda lsaren. Har lst de flesta av hans bcker p engelska och en p norska. :)

2011-12-27

Underbar bok som jag inte kunde lgga ifrn mej. 100ggr bttre n filmen d den ger en mycket mer ingende bild av personer och hndelser..

Lars Hindgren

2011-11-21

God avkoppling

Linn van Keppel

2011-10-23

Jag kunde inte sluta lsa den! Helt fantastisk!

Victoria Antonsson

2011-06-06

Bra handling med vldigt torftigt skriven, lste inte ens ut den. Massa klyschor och frutsgbar. Filmerna bttre.

Fullt betyg, trots att den sprkligt sett inte alltid r p topp.
Berttelsen och karaktrerna r den stora behllningen! Jag kunde inte lgga den ifrn mig

Ulrica Sandell

2011-04-06

Spnnande, brutal o gillar hur han vver ihop alla karaktrer i slutet.

Natasha Illys

2011-01-10

Det r inte stor prosa och ibland saknar karaktrerna djup. Men det r otroligt spnnande, och det r imponerande att fjuttiga 1000 sidor kan innehlla s mycket berttelser. Kanske r det fel att kalla det god underhllning nr det r s mycket elnde, men som lsare sugs du in i historien och det r svt att lgga ifrn sig boken.

C L

2010-12-13

Jag lste inte ens ut den. Brjade p den, men efter cirka 70 sidor ville jag spy p den. Jag avskyr hjlte berttelse dr mannen r den mest maskulina idolen som fixar allt, men r s godhjrtat och underbar. Texten hade inget djup heller. Vad som stod dr, vad det som fanns. Nej tack fr Follett!

2010-07-24

lskar den! Follet r suvern.

Mathilda Hultn

2010-06-20

Love it!
Mycket lsvrd och ppnade verkligen mitt intresse fr katedraler. r supersugen p att ka runt.
Boken har kanske inte det vackraste sprket, men kompenserar detta genom att spela p dina knslor p ett oerhrt skickligt stt. Gillar ven hur Ken beskriver sina omgivningar och personer. De materialiseras p ett mycket levande stt i mina tankar iaf.
Ls den!

[bnw] Thomas Tholn

2010-06-02

Verkligen en bok som vxer p en. Den drar verkligen frdel av sina sjukt mnga sidor, eftersom den kan bertta ett skeende som utsplear sig under s lng tid, och att man hinner fsta sig s mycket vid personerna.

Ann-Marie Storkson

2010-04-10

En fantastisk berttelse dr man som lsare kommer mycket nra mnniskoskildringarna i boken. Mycket lsvrd! Lt inte tegelstensformatet avskrcka dig.

Jrgen Karlsson

2010-04-10

Mycket lsvrd om man gillar att lsa om mnniskor och deras liv. Att den utspelar sig fr lnge sen gr den bara mer lsvrd i mina gon.

Christin Carlsson

2010-02-24

Denna bo har jag lst p danska, d heter den jordens sjler, fast givetvis med danskt . En mycke bra bok, gripande histora om medeltiden och stor spnning. Den r vlskriven, vackert sprk och mycke lsvrd.

2010-02-17

Mycket bra berttelse, som jag tycker att alla lskare av historiska romaner ska lsa. Lttlst, spnnande.

Danielle Schill

2009-12-14

Detta r en bok jag rekommenderar alla jag pratar bcker med att lsa och jag har inte hrt ngon som varit besviken n. Tyvrr lter historien vldigt trkig vid beskrivning, den handlar om mnniskorna runt byggandet av en katedral. Men personerna r s sammanvvda och bra beskrivna att lsupplevelsen r helt fantastisk. En favorit!

Inger Mrtenson

2009-06-11

En bok som jag lskade. Handlar om katedralbyggande p medeltiden nr det r kallt mycket kallt och katedralerna r hga mycket hga. Man behver bara ka till Lubeck p vintern och g in i Heligen geist kyrkan fr att knna atmosfren.

2009-05-26

Boken r fantastisk lskar tjocka bcker med mnga ord, skrivna p ett mlande stt, dr mnniskoden knyts samman p ett hrligt stt. Och att bygga en katedral... jag menar bara ordet, p engelska r det mitt absoluta favvo-ord! s vackert! sg det och lyssna, hrligt va?