Svara om du hör mig

Schulman, Ninni

| 2013

Det är tidig oktobermorgon och utanför slaktboden i Uvanå samlas byns jaktlag för ännu en dag bland björn och varg i Tiomilaskogen. Några timmar senare hittas en av älgjägarna, Pär Sanner, död på sitt pass medan hans fjortonåriga dotter som varit med honom är försvunnen.Vem av jaktkamraterna har velat Pär så illa? Finns det någon koppling till den tjuvskjutna vargen som hittades några veckor tidigare? Eller har hans tvivelaktiga affärer blivit hans död? Att Hagforspolisens nya krimchef, Petra Wilander, är lika misstänkt som alla andra i jaktlaget gör mordutredningen än mer komplicerad.Journalisten Magdalena Hansson är föräldraledig när Värmlandsbladet kommer med sitt stora sparpaket. För att försöka rädda sitt arbete och sin lokalredaktion undersöker hon fallet och tar risker som sätter hela familjen på spel.Livet i den lilla byn blir en mardröm för Pärs änka när deras...

2021-06-26

När jag läste förra boken i serien så konstaterade jag ju, lättat, att det inte alls var någon tillfällighet att jag verkade gilla de här böckerna. Jag såg riktigt fram emot att läsa Svara om du hör mig och den bekräftar ytterligare den insikten. Vilket egentligen är lite märkligt, med tanke på innehållet, eller snarare fokus, i dem.

Fokus, vågar jag nog påstå nu, ligger inte på brottet, utan på människorna, relationerna. Här är det mycket privatliv och personliga problem. Nästan hela spektrat. Det är något jag inte alls brukar gilla. Jag skulle nog närmast jämföra detta med böckerna om Ruth Galloway av Elly Griffiths. Man, eller jag, blir tillräckligt intresserad och involverad i karaktärernas liv för att bry mig. Även om det ibland retar mig till vansinne. Trots allt så blir det en bra balans.

Svara om du hör mig är spännande och det är ovisst, men helt seriöst... författarna måste sluta utsätta sina karaktärer för livsfara. Jag är så sjukt less på det och det är oftast inte bara helt osannolikt utan också totalt onödigt.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/06/svara-om-du-hor-mig-av-ninni-schulman.html

Bokslukerskan

2017-10-08

Den tredje i serien om dessa värmländska karaktärer, som man vid det här laget lärt känna rätt väl. Jag måste vara uppriktig, den här boken kunde med fördel varit 100 sidor kortare. Drygt 400 sidor blev för mycket, för långdraget, lite väl tilltaget med, enligt mig, onödig utfyllnad. Det kändes lite som om man stod o stampade ibland, inte kom någon vart. Att man ville forcera. Dock får själva storyn tummen upp 👍🏽 Men dessvärre åker betyget ett halvt pinnhål ner jämfört med föregående bok. Hur är nästa bok i serien? Kan det bli en revansch tro?

Aimy Tisell

2017-10-05

Inte lika bra som de andra böckerna, men helt klart läsvärd.

Marina Pedersen

2016-10-13

:-)

2016-09-03

Serien fortsätter och i mina ögon blir den starkare. Intensivare.

Marléne S

2016-02-05

Ännu en bra bok av Ninni Schulman. Trovärdiga karaktärer och vardagssituationer och underbart att det utspelar sig i Värmland. Snabbt slut även i denna bok. Lite för snabbt för min smak. Men helt klart läsvärd.

Helt okej

Maria Jacobsson

2015-07-04

Läste denna som e-bok, min första. Det var ganska praktiskt att ha med sig boken i mobilen, att kunna läsa lite då och då. Bra också att den var lättläst och inte så invecklad handling, å andra sidan inte så jättespännande heller, men en bra bok helt enkelt. Jag läser gärna fler av författaren!

2015-04-23

Jag gillar Ninni Schulmans böcker om teamet i Hagfors. Det är välskrivet och trovärdigt. Saknar kanske den riktiga spänningen men det vägs upp av trovärdiga karaktärer och mänskiga relationer.

Jan Svensson

2015-04-15

Bra slut, lite tjatigt på mitten, men klart batter än den föregående men inte lika bra som den första "Flickan med snö..."

Anneli Johansson

2015-01-08

Spännande från första till sista sidan.

Katarina Danielson

2014-11-08

Tycker boken var helt ok, mammans och dotterns känsla av utsatthet var bra beskriven,
Håller med Andromeda om att det var för mycket relations- och barntjafs som drog ner betyget.

Carolina Bellenger

2014-10-21

Påminner mig om Åsa Larsson, som är en favorit hos mig.

Åse Bandling

2014-09-28

Kändes tunn, höll inte samma standard som hennes två första.

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Svara om du hör mig av Ninni Schulman. Nu har det hänt igen, jag har upptäckt en ny författare som jag vill läsa fler böcker av.

Tänk att det finns så otroligt många bra författare, jättehärligt.

Det här var en bok jag hade svårt att sluta lyssna på, jag promenerade långa promenader, jag låg i soffan och lyssnade och jag låg långt in på natten tills boken var slut. Det gick helt enkelt inte att sluta lyssna.

Inte kunde jag lista ut mördaren heller, annars brukar jag vara bra på det. Nu kommer jag att lyssna på fler böcker av Ninni Schulman!

Kim M. Kimselius

2014-08-16

Tänk att det finns så otroligt många bra författare, jättehärligt.

Veronika Mellqvist

2014-03-12

Den här boken var inte lika bra som de två första, men fortfarande läsvärd!

Y

Yngve Carlsson

2014-03-08

Ninni skriver bra och underhållande är läsvärd.

Marita Ryen

2014-01-28

Betyg 4 -. Bra skrivet. Spännande historia men ett överdrivet slut därav minustecknet.

Den var väl OK, men inte så värst spännande. Relationsproblem och barnskrik tog för stor plats i boken. Tråkigt att så många (kvinnliga mest) författare måste ha med dessa långrandiga beskrivningar av spädbarnsjoller, familjeliv och relationer som inte tillför berättelsen någonting. Schulmans tidigare böcker var bättre.

Elisabeth Andersson

2013-11-27

Lite osammanhängande, funderade ibland på om jag lyckats hoppa över några spår.

Rasmusmatte .

2013-11-04

Mycket spännande men lite lång. Tappar tempo i mitten av boken

Kickie Boman

2013-11-03

Gillade jag mycket. Inte förutsägbar. Bra!

My.loved.books

2013-10-18

Ännu en bra deckare från Ninni Schulman! :)

Adrian Greisner

2013-10-17

Äntligen! En ny toppdeckare från Ninni Schulman. Som vi har väntat på nya äventyr från bruksorten Hagfors, efter Flickan med snö i håret och Pojken som slutade gråta. Senaste upplagan är den klart bästa hittills med fördjupade persongallerier och en klaustrofobisk känsla av ond, bråd död i älgjaktsskogen. Det här bådar gott inför nästa bok.

Majja Svensson

2013-10-17

Underbart att få träffa Magdalena och de andra igen. Bästa boken i serien så här långt.

2013-10-15

En mer äcklig politiskt korrekt dussindeckare får man leta efter. Den sticker inte ut från deckarträskmängden det minsta! Det här en historia man läst hundra gånger om. Jag vet redan från första sidan hur den kommer att sluta. Ändå tvingar jag mig av någon anledning jag själv inte är hundra procent säker på varför- igenom boken, somnar till från och till av uttråkning. Hur den här kan ha fått så många lovord begriper inte jag. Kanske för att en femåring utan större svårigheter skulle kunna hänga med i historien. Nu har jag varit bitter, men jag måste slutligen passa på att fråga. Det här ska föreställa en deckare, en kriminalroman- men var fanns spänningen. Ja. Var fanns spänningen! Ett riktigt bottennapp. Inget jag rekommenderar!

2013-10-09

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är den tredje boken av Ninni Schulman, om poliserna och journalisten och deras närmaste i Hagfors.

Jag har läst båda dom två tidigare, ?Flickan med snö i håret? och ?Pojken som slutade gråta?, och tyckt mycket om dom.

Nu har den tredje fristående boken i serien kommit, ?Svara om du hör mig?, och jag tyckte att den var lika bra den också.

Jag tycker mycket om huvudpersonerna i böckerna, poliserna och även journalisten och alla runt omkring dom.

Ninni skriver bra tycker jag, det är ett skönt flyt i böckerna, och dom är absolut inte förutsägbara.

Så jag kan verkligen rekommendera den här boken, och även Ninnis andra böcker.

Helén Torstensson

2013-09-28

Ninni håller samma nivå som förut, riktigt riktigt spännande och var omöjlig att lägga ifrån sig!