Svante 3 : Svante spurtar mot mål

Hagmar, Pia

Numera är Svante ganska gammal och stel, men när han var ung var det annat. Han berättar gärna historier från tiden då han flög över alla hinder och vann prisrosetter i nästan varenda tävling. Nu ska Rufus, en annan häst i stallet, ut och tävla för första gången. Svante ger gärna råd, men också varningar. För Svante vet att tävlingar kan locka fram det sämsta hos både hästar och människor. Så han berättar historien om när han själv var tvungen att välja vad som var viktigast - att vinna eller visa hur andra bör behandlas. Tredje delen i lättlästa serien om shettisen Svante.

2018-07-09

Svante berättar gärna om tiden då han vann nästan varenda tävling. Nu när han är 37 år tävlar Svante inte längre, däremot rymmer han ut hagen varje dag. Rufus, en av de andra hästarna i stallet ska ut och tävla nu och Svante vill gärna ge lite tips.
🐴
Svante spurtar mot mål är den tredje boken i serien om den egensinniga shetlandsponnyn Svante. Det är den första boken vi läser om Svante. Det här är en serie jag skulle älskat som hästgalen sjuåring. Sonen (7 år) är dessvärre inte alls intresserad av hästar och det märks när vi läser boken, intresset är måttligt för boken. Jag är den som tycker det är roligast att läsa om hästar, hinder och annat bus. Vi hästälskare känner precis igen den lilla envisa ponnyn med starka åsikter som bara vill äta över allt annat. Det är en charmig bok riktad mot 6-9 år, en ålder den passar bra till då den är lättläst om man nyss lärt sig läsa och trevlig att läsa som högläsningsbok. En bok för alla små djur- och framförallt hästälskare!