Svampkungens son

Hermanson, Marie

| 2007

Han växer upp i skuggan av sin blomstrande far - den berömde svampexperten som har en sådan hand med kvinnorna. Maktlös bevittnar han hur fadern under sina exkursioner i svampskogen vanligen förför någon av de vackraste kvinnorna i gruppen medan han själv får hålla till godo med de Lektyr-flickor som han lirkar loss ur häftklamrarna och nålar upp på väggen. Och när fadern gifter sig med den vackra och utmanande Madeleine kompliceras situationen ytterligare. Men när svampkungens son för första gången i vuxen ålder söker upp sin mor på hennes ö på västkusten förvandlas hela hans liv - nästan som i sagan. Till sin förvåning märker han att han inte är rädd för havet och han upplever den sällsamma känslan av att vara ny för sig själv. Och han hittar fram till en ung kvinna som han många gånger sett och ändå inte sett. Svampkungens son är ett både lekfullt och allvarligt far- och...

Kim M. Kimselius

2019-08-16

Marie Hermanson är en mästare på att beskriva olika karaktärer. Att läsa hennes böcker är ren njutning från början till slut. Den här gången var det Svampkungen son, som förutom att ge några timmars underhållning också gav en hel del intressant fakta om svampar.

En liten pojke väljer sin far när föräldrarna skiljer sig. Svampkungens son får på så sätt växa upp djupt inne i skogarna, med en far som har en magisk dragningskraft på de kvinnliga kursdeltagarna som kommer för att lära sig allt om svampar. Samtidigt som fadern lär sonen allt om skogen och svamparna talar han illa om havet varifrån modern kommer. Fadern säger att havet är farligt, det är bara i skogen pojken kan känna sig trygg. Under många år träffar pojken inte sin mor, eftersom fadern förbjuder det.

Under svampexkursionerna förför fadern diverse kvinnor och faller till slut för ännu en som han gifter sig med. Pojkens mor var bara en av alla i en lång rad av erövringar. Den vackra och utmanande styvmodern Madeleine har redan som kursdeltagare erövrat pojkens hjärta. Han är numera ingen liten pojke, utan en ung man med allt vad det innebär.

Styvmodern visar sig inte vara riktigt den som fadern och sonen tror. Något som får ödesdigra konsekvenser för pojken.

En bok som verkligen griper tag och är helt omöjlig att sluta lyssna på. Rekommenderar dig varmt att läsa boken, inte bara för spänningen, utan för språket, miljöerna och karaktärerna.

Lars Brandström

2015-10-03

Underhållande, och fick mig att längta både ut i skogen och till havet.

Lars Willfors

2014-06-16

Inte en av Hermansons bättre. Grundingredienserna finns där: god personteckning, inkännande relationsdrama, stämningsskapande naturscener, tillräckligt med material ur folkloren för att ge stark lokalfärg och en halvkuslig atmosfär emellanåt. Men "Svampkungens son" visar sig till större del bestå av ett dramatiskt crescendo som slutar i väl banal ton, och den obalanserade intrigen matchar det vagt irrelevanta omslaget väl. Ändå: en halvdålig Hermanson är bättre än de flesta.

Jakob Nylin

2013-07-03

Märklig historia trevlig att fördriva några lediga timmar med. Fina miljöbeskrivningar med pappan ("svampunkgen") i torpet i skogen, och mamman på västkusten. Svampkungens son får träffa sin mamma först i vuxen ålder och det är först då han finner sig själv. Innan dess händer det mycket. En förunderlig vuxensaga.

sonja rosin

2012-07-17

Kul knepig kort

Amanda Kinnander

2012-07-01

Bra skriven bok, som alltid när det gäller Hermansson. Dock något förutsebart. Men boken är läsvärd!

2012-02-17

marie hermansson skriver ofta om udda människor och med psykologikt djup där det undermedvetna och fantasin spelar en stor roll. denna roman lyckas dock inte riktigt få mig att känna med karaktärerna i boken. Det är inget riktigt driv eller spänning. Långt från "Musselstranden" och "Mannen under trappan" Lättläst tidsfördriv under några timmar. En stark 2:a

Marinett Målberg

2012-01-07

Första boken jag läser av Marie Hermanson , men det blir fler.

Janna Vestberg

2011-10-11

Boken är inte dålig, men den ger mig inte heller så mycket. Inte en bok jag kommer att minnas... En tvåa eller en trea? En starkare tvåa får det bli.

Cherstin Juhlin

2011-08-10

Överraskande bra, ovanlig och härlig story, spännande slut!

Anna-Karin L

2011-01-18

Gillar Marie Hermanssons böcker och detta var väl inte den bästa jag läst, men annorlunda och läsvärd! Egentligen en stark 3:a.

Rätt okey och annorlunda

Camilla Eriksson

2010-09-10

En bok som handlar om en man som har en kurs i Svampplockning och Kvinnorna som dras till denna man. Läsvärd och humoriskt.

Margot Sehlstedt-P

2010-08-09

lite småkul och annorlunda läsning

Maria Klamas

2010-05-06

Nej jag gillar inte den här... det var inget driv ingen spänning ingen lust ingen längtan, mer än efter att den skulle ta slut... jäsp!!!

Merja A

2010-02-11

Hade svårt att sätta betyg på den här boken. Tyckte så mycket om "Mannen under trappan"(4*) att "Svamp-
kungens son" kändes klen i jämförelse. Marie Hermanson skriver bra, så något större fel är det inte,
lättläst och underhållande.

Jacob Lamne

2009-09-07

Hermanson gör det igen. Alltid samma höga klass med fingertoppskänsla, levande intressanta karaktärer och spännande historier. Lyckades t o m få mig att bli sugen på svamp och då är man inte dålig.

Karin D

2009-07-12

Svampkungens son var en jättetrevlig bok att slå ihjäl några lata sommartimmar med! Det var fina skildringar av att växa upp i skuggan av en mäktig fader och en del dramatik. På slutet vändes det till en helt anna skildring; full av hopp och upprättelse. Boken kom inte i närheten av Musselstranden som hade ett helt annat djup och som är en av mina absoluta favoritböcker.

Elise A

2009-06-15

Denna bok är en underbar blanding av vardagsrealism och vuxensaga. Makalöst bra!

Inger Mårtenson

2009-06-12

En lågmäld förunderlig historia som är mycket läsvärd.

Veronica Robin

2009-06-11

Skum bok, men författaren har en skön fantasi.