Svält

Hamsun, Knut

| 2009

Hamsuns Svält "Det var på den tiden jag gick omkring och svalt i Kristiania, denna förunderliga stad som ingen lämnar utan att ha fått märken av den." Så börjar Knut Hamsuns delvis självbiografiska genombrottsroman Svält. Det är berättelsen om en ung blivande författares svåra kamp och misär i det sena 1800-talets Oslo, hans förhoppningar och illusioner, kärleksdrömmar och diktarfantasier. Romanen får sin heta färg av de snabba pendlingarna mellan livsdyrkande övermod och djup förtvivlan. Knut Hamsun var av en gammal nordnorsk bondesläkt - en förankring som återspeglas i hans verk. Hans författarskap, som kom att bli ett av Nordens mest betydande, belönades 1920 med nobelpriset i litteratur.

Felix Hedin

2023-01-17

Hittade denna först nu och blev gripen av handlingen! Snudd på 5 i betyg. Norrmännen har fått fram så många stora författare!

Philip Stenström

2019-02-09

I det sena 1800-talets Oslo - Kristiania - driver en ung man omkring och beklagar sig om livet. Desperat letar han efter mat, husrum och arbete. För att behålla sin värdighet och stolthet tackar han ödmjukt men bestämt nej till allmosor från främlingar. Men, i sina tankar, beklagar han sig för sin envishet och sin trots. Hans tankar svävar i förhoppningar och illusioner om publicering av skrivna artiklar och avhandlingar medan hungern tär honom itu. Svälten tillkännager sig all starkare under dagarna som han fördriver.

I romanklassikern Svält av Knut Hamsun förtäljs en ung mans hårda ungdomsår i Kristiania. Den unga mannen lever med förhoppningen och illusionen om att publiceras. Han lever på randen till fattigdom och svälter, men han vägrar vika sig för allmosor. Värdighet och stolthet överväger mer än chansen till föda och belåtenhet. Han väljer hungern för att bevara en uns av självrespekt. I egensinnig blandning av poetisk kraft och realistisk skärpa lyckas Knut Hamsun fängsla och hänföra läsaren. Det finns, oändliga anledningar, att hylla och uppmärksamma Svält som sannerligen blivit en nordisk romanklassiker. Det är en banbrytande roman som placerar sig högt upp i kulturfernissan.

Batuhan

2019-01-14

Vad händer med en människa när denne inte kämpar med något annat i livet förutom oundvikligheten av att svälta? Vad blir påföljden av en människa när denne går runt och svälter? Och viktigaste av allt, varför svälter man?

Knut Hamsuns roman ”Svält” är nog det första skönlitterära mästerverket inom den filosofiska grenen av existentialism. Han har avskalat allt annat en människa är, genom samhällets definitioner; och återvänt till det mest grundläggande för en människas överlevnad – mat.

Samtidigt slåss han med sin egen moral genom att konstant försöka vara en ärlig och anständig person, enda in till gränslandet mellan liv och död. Han vägrar att be, tigga, belåna sig och vara ett offer. Tvärtom, han kan göra allt dessa för att hjälpa andra att få i sig lite mat i magen!

Han känner sig bestraffad, utpekad av ingen annan än Gud, vandrar runt mållös på gatorna av dåtidens Oslo och träffar på människor vars öden han kommer bli en del av – för det bättre och det sämre.

Samtidigt är boken en självgranskande kritik över människans psyke, av viljan till liv, överlevnadens instinkter och moralens makt. Av hur en människa skapar sig själv även i de värsta av situationer och drömmer om de bästa.

Romanen, från början till slut, är en enda känslomässig resa. Det är som om han suttit ner och på några timmar och spytt ut orden som definierade hans svält. Den är så kraftig, rolig, sorglig och ärlig att läsaren nödvändigtvis får en helt annan syn på svält.

Innan du någonsin gnällt på att du är hungrig, läs denna bok först.

Zack Simone

2017-04-14

Wow!

Hanna Melin

2015-03-10

Svävande, febrig och hetsig med hysteri förklätt till enkla passager. Och den ständiga hungern får den mesta LCHF:are att längta ihjäl sig efter bröd.

rojo Z

2013-09-16

länge sedan jag läste den men det var en kanonbra bok

Edwin Bywater

2013-08-19

Mästerverk. Man blir stundtals så där underbart förbannad på huvudpersonen. Engegerande, sorgligt och på något sätt så nära.

Edith Lata

2012-09-26

Mästerligt skriven. Och dessutom ganska rolig, vilket troligtvis inte var tanken men ibland kan man inte låta bli att skratta åt hans överspändhet. Älskade stycket: "Jag känner mig förd ombord, dragen ut till havs, svävande bland molnen, sjunkande, sjunkande..."

Sara Wall

2012-08-13

Mycket imponerande läsning. Ett svårtytt förhållande mellan berättarjag och författare. Men än mer ett paradoxalt förhållande mellan svält orsakat av fattigdom och misär, och svält orsakat av skam och förnedring gentemot det egna jaget. En riktig roman.

2011-10-10

Fattigdom och elände. Én berättelse om en ung författares svåra liv för att försöka försörja sig. Jag trodde att det skulle vara lite trögt att läsa en så gammal bok (skriven 1894) men denna berättelse engagerar verkligen. Jag känner att jag både hoppas och känner med händelser i boken. Jag blir ibland irriterad på hans sätt att förhålla sig till tillvaron och det tyder i mitt fall på att jag blir engagerad av berättelsen. Ytterligare en klassiker som verkligen håller måttet. Bara att rekommendera.