Svalornas lek

Abirached, Zeina

| 2010

Svalornas lek r en sjlvbiografisk serieroman frn inbrdeskrigets Beirut. Zeina Abirached vxte upp bara ngra meter frn demarkationslinjen, en plats dr granatbeskjutning, utegngsfrbud och grannar som ddades var en sjlvklar del av vardagen. Fr att skydda barnen frn krigets verklighet frskte Zeinas frldrar gra hndelserna runt omkring till en spnnande saga, eller en lek. Men ibland kom verkligheten alltfr nra.Svalornas lek utspelar sig under en enda natt, i hallen till Zeinas barndomshem. I detta lilla rum, som r hyreshusets skraste plats, har alla grannar tagit skydd undan de pltsligt uppblossande striderna. Hr berttar de sina historier, visar sin sorg och skrck samtidigt som de gr allt fr att upprtthlla den krackelerande illusionen av vardag infr Zeina och hennes lillebror, vars frldrar fngats i granatregnet p vg hem.I starka, kontrastrika teckningar som...

Kristina Simar

2010-08-11

Recension av Zeina Abiracheds Svalornas terkomst

Boken r utgiven p Galago frlag, innehller 185 sidor och r en illustrerad serieroman.
Zeina Abirached r fdd i Beirut 1981 och bosatt i Paris. Efter avslutade studier vid lAcadmie Libanaise des Beaux-Arts tecknade hon sin frsta seriebok, Catharsis. Hon har drefter skildrat sin barndom i inbrdeskrigets Beirut i ytterligare tre serieromaner.

Handling: Svalornas lek r en sjlvbiografisk serietecknad bok i svartvitt. Den handlar om inbrdeskriget i Libanon 1984. Boken utspelar sig under en natt och p en enda plats hallen i Zeina Abiracheds barndomshem. Detta lilla rum r hyreshusets skraste plats och alla grannar har tagit skydd dr. Nr som helst kan det uppblossa nya strider. Mnniskorna som befinner sig i hallen berttar sina historier, visar sin sorg och skrck samtidigt som de mste hlla sig lugna infr Zeina och hennes lillebror. Deras frldrar har inte kommit hem och de kan troligen ha fngats i granatregnet p vgen hem. Alla bara sitter dr i mrkret och nskar att striderna ska ta slut och att de ska leva i morgon.

En serietecknad bok om inbrdeskriget i Beirut. Bilderna r bara i svartvitt eftersom berttelsen tilldrar sig i en mrk hall. Det finns bde en hel del vanlig text och text skrivna i pratbubblor. Teckningarna r vldigt fina och innehllet intressant, men som jag skrivit tidigare r jag inte s frtjust i tecknade eller illustrerade bcker. De r fr rriga i mitt tycke. Jag hade ftt ut mycket mer av berttelsen om den var skriven som en vanlig bok. D hade frfattaren kunnat utveckla de mest hndelserika berttelserna s man som lsare frstr krigets innebrd p ett bttre stt.

Betyg 3/5 Kristina Simar