Surt sa räven om rabarberna

Karin Brunk Holmqvist humoristiska berättelser om att det aldrig är för sent att förändra sitt liv har gjort henne till en av Sveriges mest lästa och uppskattade författare. I Surt sa räven om rabarberna får vi träffa ett nytt persongalleri på Österlen. Berta och Gunnar, som fått en kolonilott i Simrishamn. Österlensviten fortsätter! En varm berättelse om mördarsniglar, äppelträd och drömmande damer i sann Karin Brunk Holmqvist-anda! Berta och Gunnar har haft en ryslig tur som lyckats förvärva en kolonilott i Simrishamn alldeles intill de nyvunna vännerna Hjördis och Konrad. Men samtidigt som Berta och Hjördis odlar sin vänskap genom trädgårdsplanering, saftstunder och hemliga planer, trasslar Gunnar in sig i ett nät av lögner och pinsamheter. Allt för att han velat ge sin kära Berta en liten blomma.

Jan Banan

2023-07-22

Inte någon av hennes bättre, nästan lite småtråkig.

2020-04-08

Fantastiskt bra uppläsare!
Får mig att fortsätta lyssna på en beskrivning av 70-åringar, förhoppningsvis i en annan tid. Så sorgligt inskränkt, fördomsfullt och prudentligt.
Men plötsligt, i mitten av boken, blir jag lite positivt överraskad. Småtrevligt puttrande.

Solveig Andersson

2016-08-06

Jag ler boken igenom. Och igenkänningsfaktorn är åter hög. Karin B Holmqvist har på kort tid blivit ett måste för mig pensionerad 70 plussare. Läs den!

Inger Jonsson

2015-09-16

En smårolig bok om trofast vänskap och gammal körlek som inte rostat. De förvrängda talesättet ger en extra knorr åt berättelsen.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

En lättläst, mysig bok men inte så mycket mer. Boken handlar mycket om rutiner och det känns som de blir förstärkta ju äldre man blir och det lyckas författaren skildra bra. Trots att boken var ganska tunn tog det längre tid att läsa den än vad jag trodde eftersom den inte riktigt var tillräckligt gripande.

Jenny Majgren

2014-09-11

Tråkig och långt ifrån så underhållande som en del andra av Brunk Holmqvist's böcker.
Platta karaktärer och snäv historia.

Jenny Jansson

2014-08-11

Mysig bok som handlar om några pensionärer och deras kolonilotter. Lättläst och smårolig.

2014-03-25

Trodde att jag kommenterat den här boken tidigare, tydligen var så inte fallet. Den här var något bättre, men fördomarna finns där under ytan.

Maria Olofsson

2014-01-15

Väldigt mysig bok! Härlig beskrivning av de två äldre parens vänskap.

Sanna Lindgren

2013-08-01

Underbar historia . Man vill hela tiden återvända till koloniområdet för att se hur det går

Nettan Holmér

2013-07-24

Härlig sommarläsning. Jag är förtjust i hennes varma sätt att beskriva äldre människors liv. De är helt klart i minoritet som huvudpersoner i dagens litteratur.

Anki Lektorp

2013-03-10

Älskar alla hennes tidigare böcker så jag blev lite besviken. Fick inte alls samma härliga känsla som tidigare.

Pia Stendahl

2013-01-28

Som förväntat levererar författaren en mycket charmig bom med fantastiska karaktärer och miljöskildringar. Författaren är duktig på att porträttera den vanliga människan och det gör hon med bravur. Det är lätt att karaktärerna mer blir karikatyrer men detta är något som författaren undviker helt.

Det är kanske inte författarens bästa bok. Den är nämligen inte riktigt lika rolig och underfundig som de tidigare. Men det är en charmig bok som förmedlar värme och kärlek och livets små glädjeämnen. En bok som får mig att må riktigt gott med andra ord. :-)

På www,bokbrus.se finns fler recensioner av ljudböcker.

My.loved.books

2012-12-21

Rolig handling, men härliga karaktärer :)

My.loved.books

2012-10-25

Rolig handling, men härliga karaktärer :)

Karin Brunk Holmqvist är kanske mest känd för böckerna "Potensgivarna" och "Rapsbaggarna", hon skriver mestadels om pensionärer och miljön är Österlen i Skåne.
Berättelsen om Berta och Gunnar är småmysig och trevlig, men når inte upp till samma humor som i tidigare böcker. Men för några timmars avkoppling passar det bra.