Surrounded by Psychopaths: How to Protect Yourself from Being Manipulated and Exploited in Business (and in Life)

Erikson, Thomas

Part of the bestselling Surrounded by Idiots series #1 internationally bestselling author Thomas Erikson shows readers how to identify and avoid the psychopaths around them. Charming, charismatic, and delightful or manipulative, self-serving, and cunning? Psychopaths are both and that's exactly what makes them dangerous. Bestselling author of the international phenomenon Surrounded by Idiots, Thomas Erikson reveals how to identify the psychopaths in your life and combat their efforts to control and manipulate. Using the same simple four-color system of behavior classification that made Surrounded by Idiots so popular, Surrounded by Psychopaths teaches readers how to deal with psychopaths in their lives by becoming aware of their own behavior and their weaknesses. Vivid example stories illustrate ways that psychopaths can take advantage of various behavior...

Jessika

2021-08-15

En väldigt bra bok som går in på mycket bra info gällande psykopater och hur man kan lära sig skydda sig från dem. Det finns verkligen fler psykopater och personer med psykopatiska drag än vad man tror, så denna bok är väldigt användbar att läsa. Intressant att få ta del av författarens egen upplevelse med denna typ av människa med.

Julia Gedin

2020-07-27

Sandrolinen

2020-05-21

Bra bok som alla borde läsa för att undvika manipulation och för att förstå att en psykopat går inte att ändra på.

Johanna Runevad

2019-08-12

En bra bok som tar upp hur man ser att någon är en spykopat och hur man undviker dem.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Robin Johansson

2018-11-27

Istället för att förklara "varför alla andra är psykopater" tycker jag ett bättre tema hade varit att förstå oss själva. Denna boken är en psykologi guide för "psykopater" eller barn. Spara 120kr genom att göra ett själv test på understandmyself . com istället som kommer ge dig en betydligt bättre inblick i hur DU tänker som dessutom har vetenskaplig grund.

Bokdjungeln

2018-06-25

Enligt mig är denna bok inte alls lika bra som Thomas Eriksons 'Omgiven av idioter'. Kanske ska denna inte vara lika lätt och rolig som föregångaren men den når ändå inte hela vägen. Självklart så är det toppen att veta hur man kan skydda sig mot en psykopat, men jag undrar om någon verkligen kan bli räddad av att ha läst boken. Jag motbevisas mer än gärna, men utgår ifrån mig själv och hur jag upplever boken. Jag slår därmed hellre ett slag för 'Omgiven av idioter' där man både skrattar och får en del självinsikt. Men självklart kan denna bok också den vara en ögonöppnare, den var bara det inte för mig i samma utsträckning som 'Omgiven av idioter'.

Charlie Lindén

2018-03-09

Det går inte att toppa den första boken, men det här är en intressant bok som faktiskt kan göra en mindre påtaglig för manipulation. Ett måste att läsa efter den första boken!

Nja. Läste Omgiven av idioter och tyckte mycket om den. Underhållande och lärorik med de olika färgerna och den var mycket träffsäker. Denna kändes inte alls lika grundad/underbyggd eller genomtänkt. Dessutom var vissa delar och formuleringar på gränsen till, om jag nu får kalla det, psykopatiska. Fick en hel del dåliga vibbar av vissa partier i boken.

Marc Moore

2018-01-07

Psykologi for dummies. Den är medvetet skriven på ett mer lättsamt och underhållande sätt än vanliga psykologiböcker och verkar passar både offren och den som vill lära sig hur man själv manipulerar, det ena kanske inte kan existera utan det andra.
Jag har väll inte själv så stor nytta av att boken utgå från dom fyra färgerna då jag har tre färger i min profil. Det som var bra var dom sista kapitlen om allmänna manipuleringsstrategier, bla om love bombing.
Kan tycka att det är lite lustigt att författaren hänger ut sin ex-fru i boken och att ett vapen mot manipulering är att själv ljuga.
Om boken kan uppmärksamma människor på att psykopater verkligen finns så har ju boken varit till nytta, men själv föredrar jag lite lite torrare vetenskapliga böcker med fotnoter och tydliga referenser till vetenskapliga studier.