Supernova

Öhnell, Åsa

| 2014

Det är första skoldagen efter ett regnigt sommarlov. Men det börjar inte alls bra. Snarare riktigt uselt. Det håller faktiskt på att bli den värsta dagen i hela Märtas åttaåriga liv. Då dyker någon upp. En räddare i nöden. En hjälte. En superhjälte till och med: Supernova!

2017-11-23

Jag älskar verkligen böckerna om Supernova av Åsa Öhnell och de charmiga teckningarna av Katarina Vintrafors. Boken är utgiven på Idus förlag.

Supernova är en charmig flicka som alltid vill göra gott, men oftast blir det alldeles tokigt. Till sin hjälp har hon Märta.

Den här gången letar de spännande äventyr och upptäcker då en lapp om en försvunnen hund. Den ska de hitta! De tar hjälp av Nisse och Dante och alla ger sig av åt olika håll för att hitta den försvunna hunden.

När de möts igen har de hittat tre borttappade hundar...

Det här är verkligen en charmig berättelse, en sådan jag älskade att läsa som barn. Enkel och rätt förutsägbar, men ändå helt underbar. Det är en trygghet att läsa den här typen av berättelse, för man vet att det i slutändan alltid ordnar sig, även om det kan vara läskigt vissa stunder när man läser.

Ännu en helt magisk bok av Åsa Öhnell! Läs den!

2015-04-23

Åh, vilken underbar bok. Jag skrattade högt när jag läste och hade ett brett leende genom hela boken.

Det här är en hjärtevarm bok om vänskap och dråpliga saker som förvandlas till något bra.

Boken handlar om Märta som längtat hela sommarlovet efter att skolan ska börja. Äntligen kommer dagen, men ingenting blir som hon har tänkt sig och hon vill bara gå hem.

Då kommer Supernova, en riktig hjälte som stiger in i Märtas liv och skakar om det.

En helt underbar bok. Läs den om och om igen!

2015-04-23

En helt underbar bok. Läs den om och om igen!