Superhjälte-mamman flyger in i väggen

Bilderbok som belyser utmattning och stress ur ett barns perspektiv, skriven av psykologen Camilla Gunnarsson. Hennes böcker bidrar till att minska tabun kring psykisk ohälsa, förklarar "psykologiska saker" på ett enkelt sätt och öppnar upp för samtal.  Oskars mamma är en Superhjälte. Hon kan allt. Hon hinner allt. Hon flyger jättefort.  Men allt förändras när hon en dag flyger in i en vägg.

Kim M. Kimselius

2020-03-12

En rolig bok som förklarar hur barn ser utmattningssyndrom från sin synvinkel. Jag tycker om den humoristiska biten som förklarar hur mamman flyger in i väggen. Hon som normalt har klarat allt tidigare har nu slutat flyga.

Jag tror det här är en bra bok att sätta i händerna på barn vars föräldrar har drabbats av utmattningssyndrom. Rekommenderar dig att läsa boken!

Detta är en bok som handlar om en familj där mamman drabbad av utmattningssyndrom och tankarna kring detta. På ett tydligt sätt fångar författaren upp barnens tankar. Boken besvarar frågor samt underlättar för läsarna att ha ett gemensamt samtal kring det efteråt.
Jag känner själv flera mammor i samma situation som använt denna boken för att förklara och tydliggöra vad utmattningssyndrom är för sina barn. Dom har alla tyckt att denna boken varit kanon för detta syfte.
Författarens formuleringar är tydliga och bra avvägda för att målgruppen generellt ska kunna förstå innehållet.

Illustrationerna är hyfsat minimalistiska där varje sida har en behaglig bakgrundsfärg utöver karaktärerna. Denna illustrationsstil är inte riktigt vår favorit, men samtidigt hålla fokus på kärnan i berättelsen istället för roliga detaljer i bakgrunden. Men vi är nog ändå mer förtjusta i illustrationer med mer levande omgivning. Men det är vi och det är okej att tycka olika. Boken är bra att läsa med syftet jag inleder med, förövrigt är inte boken en storfavorit hos barnen men ändå uppskattad.

@barnbokstips

2017-12-29

Superhjälte-mamman flyger in i väggen är en bok som passar för,skulle jag säga, åldern 4-7 år. ”Oskars mamma är en superhjälte. Hon kan allt. Hon hinner allt. Hon flyger jättefort.”

Det är inte alltid kul med en superhjälteförälder. De stressar och skyndar och hinner inte vara lediga. En dag är Oskars mamma annorlunda. Hon är trött, ledsen och glömsk. Mamma får gå till doktorn och doktorn förklarar att hon flugit in i väggen. Kanske inte en bok man läser om och om igen, men en viktig bok. Boken förklarar utmattningssyndrom på ett enkelt sätt för barn. En bra bok att läsa i familjer där en förälder är sjukskriven på grund av stress. En bok som sjukvårdspersonal skulle kunna använda för att hjälpa barnen att förstå varför deras föräldrar blivit sjuka. En fin bok!

Fin, gripande och lärorik!