Sunset Park

Auster, Paul

| 2011

Sju år har passerat sedan Miles Heller hastigt flydde både college och familj i New York. Nu arbetar han i stället i Florida med att tömma bostäder där familjer har blivit vräkta. Efter en kärlekshistoria med en brådmogen tonåring och med styvbroderns död ständigt hängande över sig som ett spöke, återvänder han till sist hem. Där hamnar han i Sunset Park, ett ruffigt område i Brooklyn, i ett hus som har ockuperats av en grupp konstnärer. Där finns Bing, den missnöjde musikern, Ellen, den melankoliska illustratören, samt Alice, den uttråkade doktoranden. I staden finns också Morris Heller, Miles pappa, en bokförläggare som förtvivlat försöker rädda både sitt förlag och sitt äktenskap, samtidigt som han hoppas på en återförening med sonen.Sunset Park är en roman om ett USA i förändring, om hopp, drömmar och kärleken till konsten trots tillvarons förutsättningar. Sunset Park befäster Paul Auster...

Izabela Horn

2016-10-16

Paul Auster är en jätte bra författare, porträt av olika människor är hans starka sida. Sunset Park är inte hans bästa roman, den är klart läsvärd, karaktärerna är levande och gör en inte besviken men själva handlingen är svag. Har man aldrig läst Paul Austers böcker så ska man inte börja med denna roman , gillar man honom sedan tidigare böcker så ska man så klart även läsa Sunset Park.

2016-07-12

Första boken jag läser av Auster men visst ger den mersmak. Bra persongalleri och en duktig berättare. Den är dock lite för lättsmält och lämnar inga djuoare avtryck. Stark 3:a

Gunnel Lindström

2014-07-31

Andra boken jag läst av Paul Auster. Kommer att läsa fler av denne drivne berättare.

Lena L

2013-04-26

Auster är en av mina favoritförfattare och jag blev inte besviken denna gången heller. Härligt driv, bra persongalleri och den röda tråden kring vad små händelser kan göra för att förändra ens liv.

Lars Brandström

2013-03-25

Blir inte lika indragen i berättelsen och karaktärerna som jag brukar bli när boken är skriven i jag-form, men grundhistorien är intressant och även kommentarena kring samhällsutveckling, resonemang om yttrandefrihet och slutligen den oundvikliga försoningen mellan far och son.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Jag har läst alla böcker jag lyckats komma över av Paul Auster. Han är en stor favorit, helt enkelt. Men denna gång gjorde han mig besviken. Kanske på grund av mina ständigt höga förväntningar på honom... Persongalleriet tilltalade mig, men inte händelseförloppet.

Maria Klamas

2011-11-21

Medelbra bok som jag köpte av misstag, glömde avboka från min bokklubb. Det var ändå en positiv överraskning som helhet räknat. Boken handlar om ett antal personer och deras liv och hur dessa hänger ihop med varandra med Miles i huvudrollen runt om vilket alla andra kretsar. Jag gillar berättelser där persongalleriet får stort utrymme, där man lär känna personerna. Gillar det att personerna är speciella i all sin vanlighet. Men det finns dock partier som blir lite tråkiga eller för mycket... och sen gillar jag inte slutet, men helt klart värt en trea!

jan dalgren

2011-08-10

Som alltid visar mr Auster att han kan berätta om personer så att man fastnar i hans värld. Ofta på ytan ganska vanliga personer bland oss där han visar hur speciella vi alla är.Denna gång om fyra personer, och deras anhöriga, som hamnar i ett ockuperat hus i Sunset Park i New York(så klart). Mästare på att väcka sina läsares intresse för dem och deras liv. Denna gång lite spretigare och mindre sammanhållet,men också mer jordnära, än när han är på verkllig topp. Men språket och berättarförmågan ger ändå en fyra i betyg.

Ola Janåker

2011-05-02

Auster har koll på det här med att berätta en story. Så är det.