Sugar : kvinnan som steg ut ur mrkret

Faber, Michel

| 2003

"Ett msterverk som hller lsaren fast i sitt grepp till sista sidan." Publishers Weekly Romanen tar sin brjan p Londons gator r 1874 dr den 19-riga Sugar lever som prostituerad. Hennes kvickhet, intelligens och ambition gr att hon skiljer sig frn sina medsystrar: hon har ett ml och strvar att bokstavligen ta sig upp ur rnnstenen och in i salongerna. En frg- och doftrik skildring av det viktorianska London som oskt fr tankarna till Dickens vrld, men som hr bjuder p betydligt mer mustiga och nrgngna skildringar. De fattigas armod, de rikas arrogans, sexuell frustration och ohmmad erotisk njutning fyller denna storslagna och mngfacetterade roman som slog den engelsksprkiga vrlden med hpnad nr den utkom hsten 2002. Originaltitel: The crimson petal and the white

Maritha .

2014-04-01

Inte en enda av de mnga sidorna var trkig! Levande och med en genuin sakkunskap som grund fr historien. Jag gillar skarpt frfattarens stt att involvera lsaren i det som sker.

Erika Lindblom

2013-04-22

Otroligt bra miljbeskrivningar - bsta Dickensstil. Ibland r miljerna s ptagliga att jag mr illa. Boken brjar lovande, men efter ungefr hlften knns det som om frfattaren tappar greppet. En bra bok, men den hade varit nnu bttre om den varit kortare.

Izabela Horn

2012-03-09

En tegelsten till bok men vrd att lsa, sprket r intelligent och handlingen fngslande.

Charlotta CG

2011-08-22

Pendlar mellan stark trea och svag fyra. Boken brjar lovande med ett nytt grepp att bertta som fullstndigt suger in dig i boken. I mitten r den sedan ganska seg ett tag fr att sedan inbjuda till strcklsning i slutet. Boken r p tok fr lng fr sin handling och kunde kortats ner men den strks av det fina sprket. Det r spnnande skildringar av 1800-talet som lyfter boken och det gller bde gatuskildringar och synen p kvinnan som framkommer. Visst vill man veta hur det ska g fr Sugar och har sympati fr hennes stllning men en del av hndelserna knns lite vl konstruerade och orealistiska. Samtliga mn i boken framstlls alla som hemska eller svaga p ett eller annat stt vilket jag har svrt att tnka mig att alla var trots att jag vet att tiderna inte var kvinnans. Skildringarna av London gav mig mest.

2010-05-09

I "min" bokcirkel lste vi Fabers roman. Vi fngslades av handlingen och miljbeskrivningarna - vldigt engelsk p flera stt. Men vi hade nskat att boken varit lite mer kompakt, frfattaren bredde ut sig lite vl mycket. Romanen hade tjnat betydligt p att vara kortare/koncentrerad.

Annelie S

2010-02-26

Jag sgs in i berttelsen frn frsta meningen och kunde inte slppa boken sedan. Lste den under en campingsemester och jag satt utanfr tltet i en solstol mitt i natten med ficklampa och lste medans alla andra sov fr lnge sedan.... Hrligt nr man drabbas av sdan lsfeber!!!!

Tove Skarstedt

2010-02-16

Fullkomligt lskade den hr boken! Har lst allt av Faber eftert, men inget toppar den hr!

Den hr boken lskade jag. Michel Faber startar genom att ppet locka en in i berttelsen som en slags guide. Ett grepp som roade mig mycket. Efterhand s sgs jag in i handlingen och atmosfren i London p 1800-talet och fljde Sugars framgngar och motgngar med bultande hjrta. Nr jag lade ifrn mig boken var det med saknad och nnu idag kan jag undra ver vad som hnde henne senare.

Annika Carlson

2009-09-09

Sugar r en prostituerad 19 ring i 1800 talets London.Hon trffar William som blir frlskad i henne. Han skaffar en lgenhet till sig och Sugar s han kan leva ett dubbelliv. Han ktenskap r olyckligt. Sugar gr s att William blir beroende av henne, ven i arbetslivet. Hon blir hans dotters guvenant. Sugar flyr med han dotter.