Sugar : kvinnan som steg ut ur mörkret

Faber, Michel

| 2003

"Ett mästerverk som håller läsaren fast i sitt grepp till sista sidan." Publishers Weekly Romanen tar sin början på Londons gator år 1874 där den 19-åriga Sugar lever som prostituerad. Hennes kvickhet, intelligens och ambition gör att hon skiljer sig från sina medsystrar: hon har ett mål och strävar att bokstavligen ta sig upp ur rännstenen och in i salongerna. En färg- och doftrik skildring av det viktorianska London som osökt för tankarna till Dickens värld, men som här bjuder på betydligt mer mustiga och närgångna skildringar. De fattigas armod, de rikas arrogans, sexuell frustration och ohämmad erotisk njutning fyller denna storslagna och mångfacetterade roman som slog den engelskspråkiga världen med häpnad när den utkom hösten 2002. Originaltitel: The crimson petal and the white

Maritha .

2014-04-01

Inte en enda av de många sidorna var tråkig! Levande och med en genuin sakkunskap som grund för historien. Jag gillar skarpt författarens sätt att involvera läsaren i det som sker.

Erika Lindblom

2013-04-22

Otroligt bra miljöbeskrivningar - bästa Dickensstil. Ibland är miljöerna så påtagliga att jag mår illa. Boken börjar lovande, men efter ungefär hälften känns det som om författaren tappar greppet. En bra bok, men den hade varit ännu bättre om den varit kortare.

Izabela Horn

2012-03-09

En tegelsten till bok men värd att läsa, språket är intelligent och handlingen fängslande.

Charlotta CG

2011-08-22

Pendlar mellan stark trea och svag fyra. Boken börjar lovande med ett nytt grepp att berätta som fullständigt suger in dig i boken. I mitten är den sedan ganska seg ett tag för att sedan inbjuda till sträckläsning i slutet. Boken är på tok för lång för sin handling och kunde kortats ner men den stärks av det fina språket. Det är spännande skildringar av 1800-talet som lyfter boken och det gäller både gatuskildringar och synen på kvinnan som framkommer. Visst vill man veta hur det ska gå för Sugar och har sympati för hennes ställning men en del av händelserna känns lite väl konstruerade och orealistiska. Samtliga män i boken framställs alla som hemska eller svaga på ett eller annat sätt vilket jag har svårt att tänka mig att alla var trots att jag vet att tiderna inte var kvinnans. Skildringarna av London gav mig mest.

2010-05-09

I "min" bokcirkel läste vi Fabers roman. Vi fängslades av handlingen och miljöbeskrivningarna - väldigt engelsk på flera sätt. Men vi hade önskat att boken varit lite mer kompakt, författaren bredde ut sig lite väl mycket. Romanen hade tjänat betydligt på att vara kortare/koncentrerad.

Annelie S

2010-02-26

Jag sögs in i berättelsen från första meningen och kunde inte släppa boken sedan. Läste den under en campingsemester och jag satt utanför tältet i en solstol mitt i natten med ficklampa och läste medans alla andra sov för länge sedan.... Härligt när man drabbas av sådan läsfeber!!!!

Tove Skarstedt

2010-02-16

Fullkomligt älskade den här boken! Har läst allt av Faber efteråt, men inget toppar den här!

Den här boken älskade jag. Michel Faber startar genom att öppet locka en in i berättelsen som en slags guide. Ett grepp som roade mig mycket. Efterhand så sögs jag in i handlingen och atmosfären i London på 1800-talet och följde Sugars framgångar och motgångar med bultande hjärta. När jag lade ifrån mig boken var det med saknad och ännu idag kan jag undra över vad som hände henne senare.

Annika Carlson

2009-09-09

Sugar är en prostituerad 19 åring i 1800 talets London.Hon träffar William som blir förälskad i henne. Han skaffar en lägenhet till sig och Sugar så han kan leva ett dubbelliv. Han äktenskap är olyckligt. Sugar gör så att William blir beroende av henne, även i arbetslivet. Hon blir hans dotters guvenant. Sugar flyr med han dotter.