Submission

Houellebecq, Michel

| 2015

Hugo Nabo

2019-06-06

Vad blir konsekvenserna när ett samhälle, en individ, ett yrke, inte har någon värderingsmässig grund att stå på utöver den liberala driften? Många verkar tycka att det här är en nationalistisk skräckroman men jag undrar om dessa personer ens läst boken? Min slutsats är snarare att styrelseskick ändå inte spelar någon roll för de mänskliga drifterna inom systemet är ändå de samma.

Per Englund

2018-05-01

En sådan besvikelse! Jag älskade flera andra av författarens böcker men här verkar det som om han har tagit anställning hos franska Nationella Fronten eller Sverige Demokraterna. Väldigt många av dem händelser som enligt boken skulle inträffa inom några års tid är helt löjliga, men det värsta är att huvudpersonen är så trist och livlös.

Björn Öijer

2016-11-10

Efter Donald Trumps seger i presidentvalet kan uppenbarligen vad som helst inträffa i den politiska verkligheten. Därför har jag inget att invända mot Muslimska brödraskapets fredliga maktövertagande i Frankrike i valet om sex år. Michelle Houllebecqs dystopi Underkastelse argumenterar något så när trovärdigt för en sådan utveckling. Synd bara att huvudpersonen, litteraturprofessorn, är en så ointressant och blasé karaktär.

Zack Simone

2016-08-13

APPLÅD!

Vilken resa, att få känna sig så smart och närvarande i tiden.

Erika Granholm

2016-03-10

Jag är väldigt kluven till dem här boken. Idén och många av frågorna är intressanta, och tidvis är samhällsbygget väldigt genomtänkt. Samtidigt är övergången lite för snabb för att bli trovärdig (vad hände med Nationella fronten? Med Frankrikes feminister?), och jag har svårt att se hur den extremgnälliga, torra, socialt oframgångsrika huvudpersonen skulle kunna få ligga så mycket som han gör även före maktskiftet.

Lars Willfors

2015-10-29

Houellebecq i högform. Roande, oroande och framförallt: ungefär dubbelt så bra som Kartan och landskapet. Den som på grund av infantil rättfärdighet inte kan njuta av den här romankonsten känner jag medlidande med.