Styx märke

Blixt, Hanna

| 2016

På flykt undan Styx soldater söker de båda syskonen Sofia och Leo skydd i en ihålig ek.Trädet sluts omkring dem och de märker när hålet öppnar sig igen att de befinner sig i en helt annan värld. Kvar finns inga mörka gator och betonghus i spillror. Grönskan som omger dem badar i ljus. Rakt under deras fötter finns frodigt grönt gräs och färgglada blommor. Framför dem en sommaräng. De har kommit till Sagofallen. Med hjälp av enhörningen Månstråle ger sig barnen ut på ett hisnande och farligt äventyr, samtidigt som en ryslig kamp rasar mellan de svarta och vita pjäserna på schackbrädet!Styx märke är den första delen av kommande sju i den populära serien Äventyren i Sagofallen, där varje bok är riktiga bladvändare och som håller läsaren i sitt grepp till sista sidan. Böckerna riktar sig huvudsakligen till 8-12 år, men läses av både yngre och äldre tjejer och killar. Flera...

Karin Järpemark

2024-01-17

Kan förstås på flera plan. Spännande!

Karin Järpemark

2024-01-17

Kan förstås på flera plan. Spännande!

Detta är en välskriven bok som fångar en direkt och i Sagofallen kan verkligen vad som helst hända. Boken är lagom lång för egen läsning och högläsning. Miljö och personbeskrivningarna samt illustrationerna är fina och gör att man enkelt ser det hela framför sig. Den parallella handlingen på schackbrädet var spännande och gillades av oss alla tre som läste. Det gick bättre eller sämre på schackbrädet beroende på hur karaktärerna klarade sina uppdrag. Att killarna vill läsa nästa bok direkt är ett gott betyg.

Min åttaårige son och jag har läst Styx Märke av Hanna Blixt med illustrationer av Therése Larsson, boken är utgiven av Bornelings förlag 2016. Styx Märke handlar om syskonen Leo och Sofia som måste fly från Styx soldater och gömmer sig i en ihålig ek. Plötsligt har de hamnat i en annan värld som heter Sagofallen. Med hjälp av enhörningen Månstråle ger de sig ut på ett spännande men farligt äventyr där de utsätts för frestelser och prövningar. Styx märke är ett riktigt äventyr och en kamp mellan de goda och det onda, i bakgrunden sker en kamp mellan svarta och vita schackpjäser. Min son tycker att boken är bra och spännande och han ville hela tiden läsa mer. Vi tycker om illustrationerna som förstärker Leo och Sofias äventyr, teckningarna i blyerts ger oss en tydlig bild av hur figurer och miljöer i Sagofallen ser ut. Ibland kunde jag som högläsare tappa flytet och jag tror därför att boken skulle göra sig ännu bättre för tyst läsning. Boken riktar sig till åldern 9-12 och jag tycker att det är en bra riktlinje. Jag tror dock att både yngre och äldre läsare kan uppskatta detta spännande fantasyäventyr! Styx Märke är den första boken av sju i serien om äventyren i Sagofallen, än så länge är tre böcker utgivna och en fjärde kommer i höst.

Joseph Davis

2018-07-14

Styx märke - vilken bok! Att läsa den var som att kliva in i barndomen och återuppleva gamla äventyr i Underlandet och Narnia, fast på ett helt nytt sätt. Jag ser fram emot att läsa resten av den här serien.

bokmoster

2018-05-22

Gav sonen (10 år) boken Styx märke när vi åkte till Österlen på semester. Han älskar den! (han egna ord 👌🏼😊) Han tycker dock det är lite jobbigt när jag säger att han bara får läsa ut just det kapitlet han är på för att det är läggdax, för kapitlena slutar så spännande att han bara måååste läsa vidare 😄

Systrarnaböcker

2018-05-02

Jag tycker boken är bra! Handlingen är bra och spännande. Men jag har lite svårt för vissa ord. Det är ett ganska svårt språk för att en 9-12 bok. Men jag som lite äldre uppskattar språket men som sagt lite för svårt i en barnbok. Handlingen blir lite upprepande men den är ändå bra och det händer spännande saker hela tiden.

Vi har läst första delen i fantasyserien som handlar om syskonen Sofia och Leo som flyr undan Styx's anhängare i den verkliga världen.
Deras föräldrar är redan försvunna och Styx invasion av deras land är ett faktum.
Under en flykt gömmer sig syskonen i ett ihåligt träd som plötsligt börjar sluta sig omkring dom.
På något sätt så transporteras de till den magiska världen i Sagofallen där syskonens öde är att hjälpa till med ett farligt uppdrag för att rädda Sagofallen från att tas över av mörkret genom den svarta kungen. De olika världarna är på något sätt sammankopplade - så för att besegra Styx behöver syskonen besegra Svarta kungen.
A gillade boken väldigt mycket. Dels för att den var spännande och mycket som händer i den. Han gillade också detaljen att händelserna i boken avspeglas sig i det schackspel som utspelar sig samtidigt paralellt i boken. När mörkret börjar ta över så faller en vit pjäs, men när Sofia och Leo i slutändan lyckas så faller en svart pjäs.
Jag tyckte att mycket i boken är bra, men störde mig lite på att de prövningar som barnen utsattes för var kring att tjejen fick frestas av att vara vacker, förevigat ung och populär. Samtidigt som pojkens olika prövningar bestod av att motstå rikedom och makt. Hade gärna sett det lite mer uppblandat då de ändå utsattes för flera prövningar var. Boken var stundvis svår att få till ett bra flyt med högläsningen, men det störde nog mig som högläsare mer än A. Även om texten förmodligen skulle kunna vara mer bearbetad så gillar jag ändå sättet Blixt väver in svårare ord och sätt att tala på i boken. För A som har ett väldigt stort ordförråd så var sen aspekten givande då vi kunde pausa och diskutera några nya, och de svårare han kunde fick han ändå höra och hålla "ajour" i huvudet.
I slutändan var jag vacklade kring betyget men det blir ändå 4 av 5 då A faktiskt gillade historian väldigt mycket och direkt ville börja läsa på del 2 i serien - nämnligen "Svarta damen". Det finns även en trea släppt och om jag förstår det rätt så kommer en fyra i höst.

Gullis lästips

2017-09-06

"Styx märke" är första boken av 7 böcker i serien "Äventyren i Sagofallen". Det är en helt magisk bok fylld med olika fantasifulla karaktärer, berättelsen tar en genom ett trollbindande landskap och har det ena äventyret efter den andra. Boken är fylld med cliffhangers så det blir svårt att lägga ifrån sig boken.
I början av boken får man ta del av en illustrerad karta över Sagofallen, så man kan följa syskonens resa genom delar av landet. Kartan och alla andra illustrationer är vackert skapade bilder i svart vita blyerts illustrerade utav Therese Larsson och illustrationer ger verkligen liv åt texten till kapitlet.

Boken får fem 🦋🦋🦋🦋🦋 av fem möjliga fjärilar.
Då boken riktar till så bred ålder då texten är skriven med luftig text och korta kapitel, men kan även innehålla lite svåra ord. Boken är härligt fantasifulla, de är inte ofta man hittar barn och ungdomsböcker som har sådan fantasi kvar, då får man söka bland de äldre titlarna. De fantasifulla färgglada framsidan lockar till läsning och bilderna hjälper till så att boken passar ypperligt som högläsningsbok och då kan man även läsa den för yngre elever.

Ett magiskt, spännande och fängslande äventyr!