Stygga flickor kommer till himlen

En feelgoodthriller om guld, ondska och mördarsniglar, men också om mod och jävlar anamma: ?Thelma & Louise goes Värtahamnen!?I en dammig butikslokal i Värtahamnens industriområde sitter den lata men ovanligt vackra Alice och dricker gin & tonic fast klockan inte ens slagit tolv. I lokalen bredvid sitter Sofia och gråter, utarbetad och på gränsen till sammanbrott. De två har aldrig sagt ett ord till varandra, den bortskämda bitchen och den utslitna städerskan, bara sneglat på den andra med ömsesidig avsmak.Ingen av dem anar att de är utnyttjade och omgivna av lögner. När den obehagliga sanningen kryper fram finns det bara en sak att göra: svälja stoltheten och börja samarbeta. Frågorna hopas: Varför dyker det upp dementa människor hela tiden, vem ser på dem genom övervakningskameror och vad vill den obehagliga plastikkirurgen? Under ytan finns något som är farligare än de tror och...

Helena R

2018-01-18

Det är väldigt spännande att läsa böcker som man inte har hört talas om innan. När jag vann denna bok var det enda jag visste det som stod här på Goodreads: författarens beskrivning och någon enstaka recension. Då är det lättare att läsa en bok med öppet sinne, tycker jag.

Författaren sparar ingen tid på att introducera karaktärer i boken och efter ett tag kändes det som om det enda som hade hänt var att ett persongalleri hade byggts upp. Det är väldigt många karaktärer i denna bok, och även om de alla hänger ihop, var det svårt att hålla isär dem. Samtidigt händer massa saker, så osannolika att det till slut känns sannolikt, för det känns som om historian inte utspelar sig riktigt i vår reella värld, utan i en fiktiv. Detsamma gäller för Copenholm, att kunna köra en halvtimme och hamna i Danmark är verkligt för oss som bor i Skåne, men för folk i Värtahamnen funkar det inte så. Inte i vår värld i alla fall.

Historian är spännande och lurig, det går en röd tråd genom hela boken och den är lätt att följa (även om mängden karaktärer rör till det ibland). Författaren lyckas också reda ut det mesta av alla lösa trådar som lagts, men det är uppenbart att det planeras fler böcker i denna serie. Vänskapen mellan de båda kvinnorna Alice och Sofia skildras bra, deras olikheter, vad de tänker om varandra, men sedan lyckas se sina likheter istället. Språket i boken är också bra.

sara Engström

2017-10-22

En välskriven bok som slukar en. Man vill inte sluta läsa. Spännande, rolig och lite kaxig bok. Man längtar efter fortsättningen!!

Amanda Larsson

2017-10-20

Feelgood för semestern! Lättsam bok med mycket roliga karaktärer och detaljer som får en att skratta till högt bland folk! Svårt att lägga ifrån sig när man börjat läsa! Rekomenderas!

Josefin Persdotter

2017-10-20

En ovanlig, supermysig och spännande läsupplevelse. Tänk Bron + Thelma och Louise + guldnagelack + mördarsniglar. Kan inte bärga mig till uppföljaren!

Jesper Nilsson

2017-10-20

I boken får man dyka in i en något glammig uppmålning av Värtahamnen i Stockholm. Man dras mellan den lutheranska, hårt arbetande Sofia och den bortskämda, men livsnjutande, Alice.
Underbara dialoger och uppmålningar av livet som det kan te sig. Storyn, om än skruvad, känns på något vis väldigt självklar och framför allt realistisk. Även Copenholm känns självklart.
Längtar till nästa bok och skulle vilja dyka ner ännu mer i begreppet Copenholm. Best thing ever!
Om man även gillar spänning är den given!!

Fyra av fem får boken, underbar läsning :)

Klara Persdotter

2017-10-19

Grym! Längtar redan till uppföljaren!
En galen historia om lyx, bedrägeri, slit och power! - Stygga flickor kommer till himlen var precis vad årets sommar behövde. Helena Stjernström lyckas dra in en mitt i Alice och Sofias kanske tuffaste tid i livet och gör det ärligt men samtidigt på ett galet och humoristiskt sätt. Om hur två helt olika människor lyckas med både ett och annat - allt från en inledande inspiration från guldigt nagellack.
De sista kapitlen var fantastiska att läsa - trådar jag inte ens hade uppfattat knöts samman på ett helt briljant sätt. Längtar redan till uppföljaren!

Annika Lindskog

2017-09-27

Denna bok bjuder på skratt och spänning i en skruvad blandning. Handlingen är präglad av en mild form av galenskap och är verkligen oförutsägbar, men allt får sin förklaring mot slutet. Persongalleriet är rikt, med många väl utmejslade karaktärer. Att de många gånger mycket excentriska figurerna ändå framstår som trovärdiga kan nog bero på att replikskiftena upplevs som autentiska. Det är en konst att skriva fungerande dialoger, en konst som debutanten Helena Stjernström behärskar till fullo. Att läsa boken är som att ha en nyöppnad godispåse i handen, den är svår att lägga ifrån sig och man vill bara ha ”lite till”; läsa även nästa kapitel.
Det var visserligen med ett stort leende på läpparna som jag slutligen lade igen boken, men också med en hunger efter mer. Stygga flickor kommer till himlen är en roman som tigger om filmatisering – och om en del två!

2017-09-16

Vilken positiv överraskning! Jag lockades tidigt av titeln och det vackra omslaget, men jag hade nog inte förväntat mig en sådan bra bok. Boken som är en blandning av thriller, feelgood och ren fars är dråpligt underhållande skriven, jag inbillar mig själv att författaren måste ha haft väldigt kul när hon skrev den. Karaktärerna är härliga och mycket udda personligheter som jag snabbt tog till mitt hjärta. Boken är välskriven, engagerande, spännande och mycket lättläst. Det här är tydligen den första boken i en planerad serie och jag längtar redan tills nästa bok kommer. Hoppas bara inte att det dröjer allt för länge. Feelgood-böcker finns det mängder av, men böcker som faktiskt lockar till skratt finns det skamligt få av i Sverige. Och där lyckas verkligen Helena Stjernström- stå ut på ett mycket positivt sätt.
Jag kan riktigt varmt rekommendera boken!
Mitt slutbetyg blir, en mycket stark 5:a!

Rolig, spännande och härlig!