Styckerskan frn Lilla Burma

Nesser, Hkan

| 2012

Detta r den femte och sista boken om polismannen Gunnar Barbarotti i staden Kymlinge. Det r samtidigt den frsta och enda boken om Ellen Bjarnebo, knd som Styckerskan frn Lilla Burma. Den av privata skl arbetsofrmgne kriminalinspektren Gunnar Barbarott stts p ett av Kymligepolisens "cold cases", som emellertid tinar upp i Barbarottis vrd. Om inte Ellen Bjarnebo var skyldig till det hon anklagats och suttit 11 r i fngelse fr, vem var det d som mrdade och styckade sitt offer 1989? Ett allt hetare fall med frvecklingar leder Barabarotti p en resa genom Sverige, frn jordbrukshemmanet Lilla Burma utanfr Kymlige till ett fjrran belget fjllpensionat, och utgr en snygg sorti fr Gunnar Barbarotti och mjligen ven fr vr Herre. Det sistnmnda dock en tros- eller tolkningsfrga. Hkan Nesser, fdd 1950 och uppvuxen i Kumla, debuterade 1988 med krleksromanen Koreografen....

Erika Heden

2019-08-14

Ovntat bra & spnnande.

Helena Rasmusson

2017-12-01

Superb avslutning i Nessers Barbarotti serie! Fantastiskt sprk & fngslande hostoria!

MaPa

2017-05-23

Carina B

2016-01-12

En historia som delvis blir medryckande p grund av Barbarottis familjesituation. Den slutar s vackert, grt och njt.

2016-01-02

Efter mitt frsta och inte s positiva mte med Gunnar Barbarotti fr ngra r sedan s har han nu blivit ngot av en favorit. Och det r lite vemodigt att lsa denna, som r den sista i serien. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2016/01/styckerskan-fran-lilla-burma-av-hakan.html

Magdalena Hanell

2015-12-29

r vldigt frtjust i Barbarottiserien och tycker det r Nessers bsta bcker, men denna r den smsta av dem. Med det inte sagt att den r dlig.

Kerstin Hellgren

2015-04-26

Bra och underhllande. Jag gillar srskilt Hkan Nessers hrliga dialekt!

Jennifer Tydn

2015-04-26

Kan verkligen rekommendera de fem bckerna om kriminalinspektr Barbarotti.

Gunnel Lindstrm

2014-11-23

Tyckte s mycket om den hr boken. Tankevckande, annorlunda deckare.

Hkan Nesser hller greppet och stilen om lsaren; vardagsnra och med dialoger som sitter. Klar 4:a.

Marita Ryen

2014-07-12

Bok nr fem och den sista om polisen Gunnar Barbarotti. Som vanligt ett underbart språk och Nesser själv läser boken så bra. En bra historia men inte den bästa i serien.

Helena S

2013-10-25

Lste inte klart. Tyckte Barbarotti var s himla jobbig och deppig, och blev less p hans religisa grubblerier. Synd. Nesser kan verkligen vara bra nr han r bra, men det r han inte hr.

Emma Griph

2013-10-22

Glada Gunvor

2013-10-09

En av Hkan Nessers smsta bcker, den r bara s trkig och intetsgande s man orkar knappt lyssna. Jag ger den en 1:a. Upplsaren som r Hkan Nesser sjlv lter ganska trkig och inte speciellt engagerad. Han fr en 2:a i betyg av mig.

2013-09-29

Utan tvekan Nessers smsta bok. Tvingade mig sjlv genom boken, men det var inte ltt. Det r han sjlv som lser boken, och jag tycker inte att han r ngon vidare upplsare. Men storyn? Det hnder ingenting. Segare n seg!

Lars B.

2013-07-28

Stark avslutning p Barbarotti-kvintetten. Bortsett frn Nessers (medvetna?) veranvndning av "det var som det var", "i alla hndelser" och "inalles" - uttryck som satts i mun p karaktrer i alla hans bcker - r hans sprk verlgset de flesta andra deckarfrfattare. Man fr vl g tillbaks till Drrenmatt fr att hitta ngon som kombinerar spnning och sprklig briljans p samma stt. Ett underbart exempel r nr Barbarotti filosoferar kring anvndningen av ordet ?frst?. Jag kommer att sakna Barbarotti, glds t att jag fortfarande inte lst alla van Veeteren, men rds det faktum att Nesser hotat med att sluta skriva om ngra r?

Stig Svren

2013-04-20

Nesser befster sin position som min favoritfrfattare.

Karin Lfstrand

2013-03-11

130310: Jag r svag fr Nesser och kommer verkligen att sakna figuren Gunnar Barbarotti och hans samtal med "Vr herre".

Ulla G

2013-02-08

Har tyckt om att lsa om Barbarotti s lite synd r det allt att det inte kommer fler, men jag hoppas p annat bra av Nesser, en av mina favoritfrfattare.

Lotta Karlsson

2013-01-21

Jag gillar ju Nesser, s ven denna. Men insg nr jag lste den hr att jag glmt det mesta i de tidigare bckerna ven om jag vet att jag tyckte de var bra nr jag lste dem.

A H

2013-01-08

Bra. Synd att det inte blir fler..

Ullis N

2012-12-19

Jag gillar verkar Barbarotti. Klagomlet jag hade p hans frra finns inte med hr - alldeles fr mycket munhuggande med Backman.
Jag gillar ocks samtalen med Gud och nrvaron av en avliden, MEN nr de brja prata blir det lite fr mycket fr mig.

Michaela Schuller

2012-12-05

Min favoritfrfattare men blev inte verfrtjust denna gngen! Men kommer att sakna Barbarotti och Eva Backman.

Lotta Norn

2012-12-03

En av Nessers bsta tycker jag. Tycker om hans sprk, gillar historien och lskar att lyssna p nr han sjlv lser sina bcker. Funderar p hur jag hade upplevt den om jag hade lst den?

Lotta Lettenstrm

2012-11-25

Underbare Nesser! Hans bcker har en tvist som man inte rknar med. Helt msterligt styr han i oss p det vi vill tro fr att sedan kullkasta allt. I denna bok behandlas de misshandlades kvinnornas rtt att ta dd p tyrannerna. Mycket bra bok av Nesser!

Jessica Nilsson

2012-11-23

Hkan Nesser r ju i en klass fr sig sjlv.

Ida

2012-11-02

Sista boken om Barbarotti gr ett bra avslut p hela serien. Efter den frre boken, som jag blev besviken p, har Nesser gjort en vlskriven berttelse. Det jag tycker om r att mnniskan r i fokus, inte mordet eller kriminalhistorien.

Ls min recension p www.ljudboksbloggen.se

Ulrica Bjrnhag

2012-10-31

Nessers underbara sprk och briljanta funderingar gr att man bara lskar Barbarotti och hans underfundigheter. Tv berttelser vvs ihop till en p ett skickligt stt och man lser inte gtan frrn i bokens slutskede. Men som vanligt r berttelsen om mnniskorna det centrala i boken och inte morden. Jag kommer att sakna Barbarotti och hoppas att det kommer fler bcker om honom.

Marc Moore

2012-10-29

Denna gngen producerade Nesser lttmjlk...tyvrr.

Lena L

2012-10-29

Mycket spnnande kriminalhistoria. Dtid och nutid vvs ihop p ett bra stt. Jag kommer att sakna kommissarie Barbarotti.

Glin Forsberg

2012-10-29

Ovanligt bra och rik kriminalhistoria. Mordet ligger lng tid tillbaka s det blir inte blodigt. En humanistisk historia.

Erik Eriksson

2012-10-20

Inte nn av Nessers bsta!

Kristina Wiklundh

2012-10-17

Inte den bsta men helt ok

Kerstin Lundqvist

2012-10-11

Som vanligt har Hkan Nesser lyckats!

Hanna Bragberg

2012-10-07

Seg och trkig, jisses vad jag fick kmpa mig igenom historien. Och vad hade Systrarna med ngonting att gra?!

Kenneth Olausson

2012-10-05

En trtt och oengagerad Nesser lter i en ren underhllningsroman en trtt och sorgdrabbad men engagerad polisinspektr lsa ett par gamla brott. Jaha, tnker man. Det var ju duktigt gjort - av polisinspektren.

emmakicki

2012-09-30

Inte superbra men en helt okej bok att strcklsa.