Sturmhöhe

| 2011

Flag from de

Mikaela86

2022-07-26

Denna klassiker från 1847 är nu utläst. Jag tycker den är välskriven och jag tycker om hur den beskriver naturens skiftningar och detaljerna från en tid sen länge förbi. Det finns egentligen ingen karaktär som är lätt att tycka om. Heathcliff är ett riktigt svin/känns som odjuret och Catherine är inte långt efter. Jag trodde det skulle vara mer fokus på deras förbjudna kärlekshistoria vilket var lite av en besvikelse? Slutar på en stadig trea där jag uppskattade läsupplevelsen.

Bokdjungeln

2022-06-19

Då kan jag bocka av ännu en klassiker som funnits på min "att-läsa-lista". Jag skulle säga att den är speciellt skriven men att historien växer på en.
Från början kunde jag inte förstå hur den skulle kunna fylla alla närmare 400sidor. Men jo då, det gick.
Berättelsen är väldigt mörk och stundvis kändes den nästan jobbig att läsa på grund av det. Men den innehåller också hopp och även lite kärlek.
Hur historian är berättad är inte helt klockrent då det inte direkt framkommer ur vems perspektiv kapitlet berättas. Hade det stått namn inför varje kapitel hade det varit mer tydligt.
Men en får ändå säga att det är en helt ok bok för att vara en debutant. Dock blev det även Emilys sista bok då hon dog endast 30år gammal.

Anna Björk

2021-10-04

Terese Johansson

2020-09-30

Nej, vad f*n var detta?? Världens konstigaste bok! Kan inte förstå varför så många gillar den!

För det första var det konstigt att man kom in i boken i "nutid" och det var svårt att få grepp om historien först. Författaren har låtit hushållerskan/tjänaren, eller vad hon nu är, Ellen/Nelly berätta det mesta av historien och det är helt okej när man fattar hur det ligger till med den saken. Men ibland är det svårt att förstå när det är någon annan som berättar för det framgår inte och man får läsa om ett stycke på grund av det.

Men den enda karaktären som var vettig i skallen var väl Ellen/Nelly, kanske möjligen Lockwood också, det var svårt att få grepp om honom eftersom han förekom så lite. Alla andra karaktärer är bara ett gäng idioter som hatar varandra, slåss och skriker. De flesta var drama queens och tramsiga i största allmänhet.

Och hur detta kan kallas för kärlekshistoria fattar jag verkligen inte! Det finns f-n ingen kärlek i boken! Alla hatade varandra och både Heathcliff och Catherine I verkade vara psykopater och de var extremt osympatiska.

Nej, slösa inte bort tid och/eller pengar på att läsa denna bok!

Andreas Danielsson

2019-12-16

Tråkig

villa-freja.se

2019-05-04

Berättelsen är nyanserat, skickligt och suggestivt berättad. Karaktärerna är målande, liksom miljöbeskrivningen. Det är på samma gång en stark kärlekshistoria som en skräckberättelse om hämnd.

2019-04-07

”Svindlande höjder” av Emily Brontë ses som en klassiker. Jag älskade boken ”Jane Eyre” som är skriven av Emilys syster Charlotte och hade därför höga förväntningar på denna. Men nej, jag gillade den inte alls. Tycker att boken är rörig och mörk i sin handling. Det är jobbig att läsa och jag känner inte alls att jag gillar den.

2019-04-07

Cecilia Jensgård

2018-12-30

Jag förstår inte hur människor ger betyg efter sina förväntningar om bokens ”romantiska” natur? Är ni också från 1847? För då hade också jag satt kaffet i halsgropen av chock av Emily Brontës smakrika röst av käftsmällskaliber.

Romeo & Julia är väl inte heller en skildring av romantik? Snarare en lidelsefull berättelse om unga människors förtvivlan och hormonsprätt och lockande innerlig dumhet tillsammans i en värld av tragiska konflikter och bra-dåliga förutsättningar. Ganska självupptagen - faktiskt som denna! För hur naivt och känslostyrt det än må vara: det är ju makalöst skildrat!

Förvänta er ingen kärlekshistoria. Då kan jag säga att ni kommer att bli besvikna.

Berättelsen är sin egen. Den går inte att försvara sig emot. Och den är fängslande och lagerrik som en stor, god, sur, svidande och söt lök!

Lena Jansson

2018-01-24

Håller med de som skrivit att den passar bättre som en historia om frihet/ofrihet än kärlekshistoria, men tycker oavsett mycket om den.

Lena Jansson

2018-01-24

Inger Jonsson

2017-03-22

Annorlunda mot vad jag förväntat mig. Vad inspirerade Emily till denna underliga "kärlekshistoria"?

Alva Brogren

2017-02-16

Hedvig Marklinder

2017-01-22

Inte alls vad jag väntat mig. Mycket märklig historia, håller med kommentaren nedan om att den är överskattad som kärlekshistoria och att den är bättre ur ett frihet/ofrihet-perspektiv. En tvåa, tyvärr Emily.

Sanna Carlborg

2016-12-27

En stark trea. På plussidan finner man att boken är intressant berättad, att karaktärerna är ganska komplexa och miljöbeskrivningarna lockande. På minussidan finns en lite knepig dramaturgi (Catherine dör ju redan efter halva boken - sedan går den liksom på tomgång) och att den inte fick mig att känna så mycket som jag hoppats. Som kärlekshistoria tycker jag den är överskattad men som skildring av frihet och ofrihet lite bättre.

jennie Violet

2016-08-27

Älskar den ?? läst 3 gånger

Angelica Råberg

2015-11-21

Strålande, jag kan förstå att vissa ansåg den för extrem när den kom. Kärlek, avund, hämnd och så mycket annat. Mycket spännande läsning.

I.P. Freely

2015-09-02

Hanna Melin

2015-08-27

Förväntade du dig en kärlekshistoria à la Heathcliff och Catherine? Tänk igen. Detta är ingen kärlekshistoria. Detta är en spökhistoria.

D

Dan Tilert

2015-07-20

Vet ni, den här är inte alls som Pride & Prejudice! ...um.
Den har ett tungt gung bitvis funkar bra. Stundtals skulle "vicious" vara en bra beskrivning. Men den bygger också delvis på att karaktärer agerar korkat. I alla händelser illustrerar den väl urbaniseringens välsignelser för ungas romantiska prospekt. Pro tip: vill du inte att din avkomma ska bli kär i sin kusin, se till att hen träffar någon annan jämnårig, någonsin.

Venti .

2014-07-19

Var den bra? Var den dålig? Jag. Vet. Inte.

Sara Eriksson

2014-05-18

Mycket bättre på engelska!

Felicia Dahlqvist

2013-09-05

Bättre än jag förväntat mig. Det jag tycker är häftigast med boken är att den är skriven av en kvinna som verkar ha levt ett ganska tråkigt och ensamt liv, avskilt från omvärlden. Ändå skriver hon nyanserat och med stor inlevelse och skildrar komplicerade karaktärer och relationer.

Anneli Gustavsson

2013-09-04

En klassisk Bronte bok. man blir sällan besviken på dem, kanske lite seg att komma in i men sedan blev den kanon!

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Superromantisk klassisk bok!

Jessica Bohrn

2012-10-06

En underbar favorit som jag läst flera gånger! Den är både mörk och romantisk!

Pernilla Lindholm

2012-08-12

Bra bok, men inte så bra som jag hade hoppats. Kanske har jag väntat för många år med att läsa den och byggt upp alldeles för höga förväntningar.

Felicia Cedergren

2012-07-25

Skit bra!

Hoppsan där ser man denna bok har jag visst redan läst. Det jag kan minnas av den är att den var bra & därför får den en 4a av mig =)

Alekzandra K.

2012-06-17

Jag fullkomligt älskar den här berättelsen, den må vara omodern och hänsynslöst aggressiv och hemsk många gånger, men det är det jag gillar. Misären och den kalla atmosfären, man dras med i Emilys text och man kan se Wuthering Heights framför sig och känna den kyliga vinden medan man läser. Vi får lära känna de olika karaktärerna och lära oss deras natur. Det är så bra böcker är, de får en att känna det som står där i. Historien är som sagt hemsk, men också fin på sitt sätt. Absolut min favorit-klassiker.

Emma Hortlund

2012-05-28

Wuthering Heights gavs ut 1847 och är Emilys Brontës enda bok. Hon dog året därpå. Wuthering Heights blev ingen direkt succé när den kom, men har ökat i popularitet och räknas nu som en riktig klassiker.

Det enda som jag kände till om Wuthering Heights innan jag läste boken var Kate Bushs låt och att det är Bella Swans favoritbok (hon läser den i Eclipse tror jag, Twilight-serien).

Jag trodde att Wuthering Heights skulle vara en klassisk kärlekshistoria, där Heatcliff var den perfekta mannen och han och Catherine får varandra och är lyckliga tillsammans. Nu i efterhand förstår jag inte alls vad jag hade fått det ifrån. Heatcliff och Catherine får aldrig varandra och Heatcliff är absolut ingen drömkille utan våldsam och odräglig. Visst kan man påstå att det är hans kärlek till Catherine som gör att han förgör både sig själv och sin omgivning, men hur kär man än är ursäktar det inte vilka handlingar som helst. Jag tycker inte om Heatcliff och jag vet inte riktigt om det är meningen att man ska känna sympati eller avsky för honom när man läser.

Jag tycker att handlingen i boken är lite väl mycket "fram och tillbaka". Historien utspelar sig till största delen på godset Wuthering Heights, men också på granngodset Thrushcross Grange. De som bor på respektive gods får inte besöka varandra, och sedan gör de det i smyg, och de blir påkomna, och slutar träffas, fler förbud, blir jobbigt och börjar smyga över igen osv. En förenkling helt klart, men så upplever jag handlingen.

Eftersom den här boken är skriven i England i mitten av 1800-talet så var språket något svårt att hänga med i på sina ställen, men trots det tyckte jag att det gick bra att läsa den.

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Lite trög läst på engelska men en klassiker :)

Alva Ordnörden

2012-04-01

Nä...

jag verkar vara den enda som inte förstår grejen med Heathclipp och Catherines kärlek..?

Martha Wottle

2012-03-22

Helt fantastisk bok. Beskrivningarna av den dimmiga kalla heden och deras kalla känslor är otroligt gripande.

Amanda S

2012-03-18

Blev besviken. Visst var den välskriven och hade en hel del intressanta karaktärer men misslyckades att ta mig med storm. Tyckte snarare att den blev långdragen och lite trist.

Maria Lindén

2012-03-03

Förstår inte att jag väntat så länge med att läsa denna klassiker. Jag tyckte den var fantastisk! Karaktärerna berörde verkligen på både gott och ont!

Patrik Van ginhoven

2012-02-25

En fascinerande bok om kärlek, hämnd ,begär och ondska, eller kanske mycket mer. Det här boken kommer att läsas om och följa med mig hela livet.

Ally Regins

2012-01-21

En fantastisk berättelse som bara blir bättre för varje omläsning. Har en del otroligt vackra passager.

Hanna Persson

2012-01-11

Fantastiska klassiker

Maria Jönsson

2011-12-11

Detta är en tung och långsam bok. Krävande i sin tunghet.

Emma Utter

2011-11-21

En klassiker jag missat och upptäckte oläst i bokhyllan. Inte alls vad jag förväntat mig. Föreställde mig stormande kärlek på englands hedar - istället blev det mest grym hämnd, hat och ondska. Helt ok roman och språket är jättefint. En medelmåttig trea.

Kamali 

2011-10-11

Det är bara så... Engelskt. Och det är inte något positivt. Men det vackra språket gör den ändå värd en trea, om än svag. Vill ni läsa om vindpinade hedar och olyckligt trånande är detta Boken!

Sofia S

2011-10-05

Hu en sån förskräcklig berättelse. Själva mr H:s kärlek får jag inte ihop. Helt oemottaglig för kärlek och värme och samtidigt passionerad? Ja det var en mörk historia som var ganska plågsam att ta sig igenom.

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Nåt av det bästa jag läst i mitt liv!

Sofie Petersson

2011-05-14

Svindlande höjder är en av de stora klassikerna och är namnet på det engelska gods där stora delar av handlingen utspelar sig. Hittebarnet Heathcliff växer upp tillsammans med tvillingsjälen Catherine under svåra förhållanden men deras öden skiljs åt efter ett tragiskt missförstånd. Åratal senare möts de återigen och de upptäcker att känslorna finns kvar, men allting blir oerhört komplicerat. Heathcliffs sinne har förmörkats och Catherines raseri och självplågeri väcks till liv. Intrigerna tätnar. Släktfejder blandas med galen romantik och sorliga människoöden, Svindlande höjder dukar upp konflikterna på rad. Boken bjuder på ett smörgåsbord av onda planer, hämnd och självklart även kärlek. Jag finner personligen boken mer som en manual i hämnd, ondska och galenskap snarare än en kärleksfull roman, därför tycker jag om den. Utmärkt för mörka vinterkvällar.

Sanna Holm

2011-04-15

Hur kan den här skiten ha blivit en klassiker? Helt sjukt?

maja vestlund

2011-04-15

förstår inte vad det är som ska vara bra med den här boken. att man är så uttråkad att man kan somna när man läst ett stycke kanske?

Eva Bohman

2011-03-29

En klassiker som jag länge tänkt läsa. Hade fått för mig att det skulle handla om kärlek men ack så fel jag hade. Det är bara misär, hat och hämnd. Visserligen pga kärlek, men det är inte den som står i fokus utan lidandet. Lägg till det namn och släktband som jag aldrig riktigt lyckas reda ut eftersom alla är släkt med alla. Nej, inget för mig.

Merja A

2010-12-29

En klassiker med mörka och våldsamma intriger. Romanen är till brädden fylld med romantik och olycklig kärlek, kryddat med övernaturliga inslag. Emily Bronte skrev endast den här boken innan hon dog ung.

Marc Moore

2010-11-03

Perfekt läsning för en regnig höst, skön stämning.