Sturmhöhe

2019-12-16

Tråkig

villa-freja.se

2019-05-04

Berättelsen är nyanserat, skickligt och suggestivt berättad. Karaktärerna är målande, liksom miljöbeskrivningen. Det är på samma gång en stark kärlekshistoria som en skräckberättelse om hämnd.

Lollos Bokhörna

2019-04-07

”Svindlande höjder” av Emily Brontë ses som en klassiker. Jag älskade boken ”Jane Eyre” som är skriven av Emilys syster Charlotte och hade därför höga förväntningar på denna. Men nej, jag gillade den inte alls. Tycker att boken är rörig och mörk i sin handling. Det är jobbig att läsa och jag känner inte alls att jag gillar den.

Lollos Bokhörna

2019-04-07

Cecilia Jensgård

2018-12-30

Jag förstår inte hur människor ger betyg efter sina förväntningar om bokens ”romantiska” natur? Är ni också från 1847? För då hade också jag satt kaffet i halsgropen av chock av Emily Brontës smakrika röst av käftsmällskaliber.

Romeo & Julia är väl inte heller en skildring av romantik? Snarare en lidelsefull berättelse om unga människors förtvivlan och hormonsprätt och lockande innerlig dumhet tillsammans i en värld av tragiska konflikter och bra-dåliga förutsättningar. Ganska självupptagen - faktiskt som denna! För hur naivt och känslostyrt det än må vara: det är ju makalöst skildrat!

Förvänta er ingen kärlekshistoria. Då kan jag säga att ni kommer att bli besvikna.

Berättelsen är sin egen. Den går inte att försvara sig emot. Och den är fängslande och lagerrik som en stor, god, sur, svidande och söt lök!

Lena Jansson

2018-01-24

Håller med de som skrivit att den passar bättre som en historia om frihet/ofrihet än kärlekshistoria, men tycker oavsett mycket om den.

Lena Jansson

2018-01-24

Inger Jonsson

2017-03-22

Annorlunda mot vad jag förväntat mig. Vad inspirerade Emily till denna underliga "kärlekshistoria"?

Alva Brogren

2017-02-16

Hedvig Marklinder

2017-01-22

Inte alls vad jag väntat mig. Mycket märklig historia, håller med kommentaren nedan om att den är överskattad som kärlekshistoria och att den är bättre ur ett frihet/ofrihet-perspektiv. En tvåa, tyvärr Emily.

Sanna Carlborg

2016-12-27

En stark trea. På plussidan finner man att boken är intressant berättad, att karaktärerna är ganska komplexa och miljöbeskrivningarna lockande. På minussidan finns en lite knepig dramaturgi (Catherine dör ju redan efter halva boken - sedan går den liksom på tomgång) och att den inte fick mig att känna så mycket som jag hoppats. Som kärlekshistoria tycker jag den är överskattad men som skildring av frihet och ofrihet lite bättre.

jennie Violet

2016-08-27

Älskar den ?? läst 3 gånger

Angelica Råberg

2015-11-21

Strålande, jag kan förstå att vissa ansåg den för extrem när den kom. Kärlek, avund, hämnd och så mycket annat. Mycket spännande läsning.

I.P. Freely

2015-09-02

Hanna Melin

2015-08-27

Förväntade du dig en kärlekshistoria à la Heathcliff och Catherine? Tänk igen. Detta är ingen kärlekshistoria. Detta är en spökhistoria.

Dan Tilert

2015-07-20

Vet ni, den här är inte alls som Pride & Prejudice! ...um.
Den har ett tungt gung bitvis funkar bra. Stundtals skulle "vicious" vara en bra beskrivning. Men den bygger också delvis på att karaktärer agerar korkat. I alla händelser illustrerar den väl urbaniseringens välsignelser för ungas romantiska prospekt. Pro tip: vill du inte att din avkomma ska bli kär i sin kusin, se till att hen träffar någon annan jämnårig, någonsin.

Venti .

2014-07-19

Var den bra? Var den dålig? Jag. Vet. Inte.

Sara Eriksson

2014-05-18

Mycket bättre på engelska!

Felicia Dahlqvist

2013-09-05

Bättre än jag förväntat mig. Det jag tycker är häftigast med boken är att den är skriven av en kvinna som verkar ha levt ett ganska tråkigt och ensamt liv, avskilt från omvärlden. Ändå skriver hon nyanserat och med stor inlevelse och skildrar komplicerade karaktärer och relationer.

Anneli Gustavsson

2013-09-04

En klassisk Bronte bok. man blir sällan besviken på dem, kanske lite seg att komma in i men sedan blev den kanon!

Elin Ekaterina

2013-08-28

Efter år av oförstådda referenser från min omgivning läste jag till slut faktiskt Wuthering Heights. Varje natt drömde jag om de vidsträckta yorkshirehedarna och jag passerade genom mina dagar i djupa grubblingar över mina nya bekantskaper och hur deras öden skulle te sig i slutändan. Precis som det var att läsa Wuthering Heights för första gången, precis så skall den perfekta läsupplevelsen vara. Man förälskar sig i karaktärerna; deras liv och öden blir ofantligt viktiga och skulle någon av deras handlingar inte få sin tydliga förklaring, så skapar man sina egna mycket sannolika slutsatser. Detsamma gäller tiden emellan de händelser som berättarkaraktären, Miss Dean, redogör för. Jag får inte ett tydligt grepp om varför Catherine och Heathcliff hyser en sådan gränslös kärlek inför varandra och jag har inte heller ett tydligt grepp vad som sker under tiden för hans försvinnande och återkomst; men det gör inte någonting. Jag vet ändå, för jag har varit där hela tiden.

För mig är det karaktärernas skitighet; det excentriska som övergår till fullkomligt vansinne, som gör att de känns just så genuina. Det finns ingenting som beskrivs i förskönande ordalag annat än den vidsträckta heden. Livet på Thrushcross Grange och Wuthering Heights fortgår långt utanför det övriga samhället och långt från städer och människor. Karaktärerna skapar sina egna regler och sitt eget ganska perverterade samhällsskikt; där bara utomstående i några få stunder släpps in för att rätta till den desperata oreda som deras avskildhet ställer till.

Förmodligen är det många personliga livserfarenheter som gör att jag känner en sådan förståelse och en sådan fascination för Emily Brontës sätt att skildra det ödsliga, avskilda livet och kärleken som kräver all sans så till den grad att moraliska värdegrunder helt utplånas; men jag tror inte att man behöver kunna förstå Wuthering Heights för att kunna älska den.

Den här boken lär ligga som en tung slöja över min vardag under väldigt lång tid framöver (precis som riktigt bra böcker ju alltid gör) och min uppfattning om kärlek är från och med nu en aning förändrad; en aning förfinad men en aning förbittrad. Jag kommer att återvända många gånger till Wuthering Heights.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Superromantisk klassisk bok!

Jessica Bohrn

2012-10-06

En underbar favorit som jag läst flera gånger! Den är både mörk och romantisk!

Pernilla Lindholm

2012-08-12

Bra bok, men inte så bra som jag hade hoppats. Kanske har jag väntat för många år med att läsa den och byggt upp alldeles för höga förväntningar.

Felicia Cedergren

2012-07-25

Skit bra!

2012-06-25

Hoppsan där ser man denna bok har jag visst redan läst. Det jag kan minnas av den är att den var bra & därför får den en 4a av mig =)

Alekzandra K.

2012-06-17

Jag fullkomligt älskar den här berättelsen, den må vara omodern och hänsynslöst aggressiv och hemsk många gånger, men det är det jag gillar. Misären och den kalla atmosfären, man dras med i Emilys text och man kan se Wuthering Heights framför sig och känna den kyliga vinden medan man läser. Vi får lära känna de olika karaktärerna och lära oss deras natur. Det är så bra böcker är, de får en att känna det som står där i. Historien är som sagt hemsk, men också fin på sitt sätt. Absolut min favorit-klassiker.

Emma Hortlund

2012-05-28

Wuthering Heights gavs ut 1847 och är Emilys Brontës enda bok. Hon dog året därpå. Wuthering Heights blev ingen direkt succé när den kom, men har ökat i popularitet och räknas nu som en riktig klassiker.

Det enda som jag kände till om Wuthering Heights innan jag läste boken var Kate Bushs låt och att det är Bella Swans favoritbok (hon läser den i Eclipse tror jag, Twilight-serien).

Jag trodde att Wuthering Heights skulle vara en klassisk kärlekshistoria, där Heatcliff var den perfekta mannen och han och Catherine får varandra och är lyckliga tillsammans. Nu i efterhand förstår jag inte alls vad jag hade fått det ifrån. Heatcliff och Catherine får aldrig varandra och Heatcliff är absolut ingen drömkille utan våldsam och odräglig. Visst kan man påstå att det är hans kärlek till Catherine som gör att han förgör både sig själv och sin omgivning, men hur kär man än är ursäktar det inte vilka handlingar som helst. Jag tycker inte om Heatcliff och jag vet inte riktigt om det är meningen att man ska känna sympati eller avsky för honom när man läser.

Jag tycker att handlingen i boken är lite väl mycket "fram och tillbaka". Historien utspelar sig till största delen på godset Wuthering Heights, men också på granngodset Thrushcross Grange. De som bor på respektive gods får inte besöka varandra, och sedan gör de det i smyg, och de blir påkomna, och slutar träffas, fler förbud, blir jobbigt och börjar smyga över igen osv. En förenkling helt klart, men så upplever jag handlingen.

Eftersom den här boken är skriven i England i mitten av 1800-talet så var språket något svårt att hänga med i på sina ställen, men trots det tyckte jag att det gick bra att läsa den.

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Lite trög läst på engelska men en klassiker :)

Alva Ordnörden

2012-04-01

Nä...

jag verkar vara den enda som inte förstår grejen med Heathclipp och Catherines kärlek..?

Martha Wottle

2012-03-22

Helt fantastisk bok. Beskrivningarna av den dimmiga kalla heden och deras kalla känslor är otroligt gripande.

Amanda S

2012-03-18

Blev besviken. Visst var den välskriven och hade en hel del intressanta karaktärer men misslyckades att ta mig med storm. Tyckte snarare att den blev långdragen och lite trist.

Maria Lindén

2012-03-03

Förstår inte att jag väntat så länge med att läsa denna klassiker. Jag tyckte den var fantastisk! Karaktärerna berörde verkligen på både gott och ont!

Patrik Van ginhoven

2012-02-25

En fascinerande bok om kärlek, hämnd ,begär och ondska, eller kanske mycket mer. Det här boken kommer att läsas om och följa med mig hela livet.

Ally Regins

2012-01-21

En fantastisk berättelse som bara blir bättre för varje omläsning. Har en del otroligt vackra passager.

Hanna Persson

2012-01-11

Fantastiska klassiker

Maria Jönsson

2011-12-11

Detta är en tung och långsam bok. Krävande i sin tunghet.

Emma Utter

2011-11-21

En klassiker jag missat och upptäckte oläst i bokhyllan. Inte alls vad jag förväntat mig. Föreställde mig stormande kärlek på englands hedar - istället blev det mest grym hämnd, hat och ondska. Helt ok roman och språket är jättefint. En medelmåttig trea.

Kamali 

2011-10-11

Det är bara så... Engelskt. Och det är inte något positivt. Men det vackra språket gör den ändå värd en trea, om än svag. Vill ni läsa om vindpinade hedar och olyckligt trånande är detta Boken!

Sofia S

2011-10-05

Hu en sån förskräcklig berättelse. Själva mr H:s kärlek får jag inte ihop. Helt oemottaglig för kärlek och värme och samtidigt passionerad? Ja det var en mörk historia som var ganska plågsam att ta sig igenom.

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Nåt av det bästa jag läst i mitt liv!

Sofie Petersson

2011-05-14

Svindlande höjder är en av de stora klassikerna och är namnet på det engelska gods där stora delar av handlingen utspelar sig. Hittebarnet Heathcliff växer upp tillsammans med tvillingsjälen Catherine under svåra förhållanden men deras öden skiljs åt efter ett tragiskt missförstånd. Åratal senare möts de återigen och de upptäcker att känslorna finns kvar, men allting blir oerhört komplicerat. Heathcliffs sinne har förmörkats och Catherines raseri och självplågeri väcks till liv. Intrigerna tätnar. Släktfejder blandas med galen romantik och sorliga människoöden, Svindlande höjder dukar upp konflikterna på rad. Boken bjuder på ett smörgåsbord av onda planer, hämnd och självklart även kärlek. Jag finner personligen boken mer som en manual i hämnd, ondska och galenskap snarare än en kärleksfull roman, därför tycker jag om den. Utmärkt för mörka vinterkvällar.

Sanna Holm

2011-04-15

Hur kan den här skiten ha blivit en klassiker? Helt sjukt?

maja vestlund

2011-04-15

förstår inte vad det är som ska vara bra med den här boken. att man är så uttråkad att man kan somna när man läst ett stycke kanske?

Eva Bohman

2011-03-29

En klassiker som jag länge tänkt läsa. Hade fått för mig att det skulle handla om kärlek men ack så fel jag hade. Det är bara misär, hat och hämnd. Visserligen pga kärlek, men det är inte den som står i fokus utan lidandet. Lägg till det namn och släktband som jag aldrig riktigt lyckas reda ut eftersom alla är släkt med alla. Nej, inget för mig.

Merja A

2010-12-29

En klassiker med mörka och våldsamma intriger. Romanen är till brädden fylld med romantik och olycklig kärlek, kryddat med övernaturliga inslag. Emily Bronte skrev endast den här boken innan hon dog ung.

Marc Moore

2010-11-03

Perfekt läsning för en regnig höst, skön stämning.

ninaemilia *

2010-09-19

Vad fan var så bra med denna egentligen? Jag fuskade mig igenom halva boken på grund av leda. Missade uppenbarligen storheten, och bara irriterade mig på hela uppsättningen.

Sara Johansson

2010-08-25

Bra gripande bok.. men den får lite minus för att den va lite svårt att hänga med ibland...

Elias Chougui

2010-08-21

Mycket bra bok.

Gunvi Lundqvist

2010-08-04

Fortfarande 24 timmar efter avslutad läsning plågar den mig.

louise hallberg

2010-07-30

det här är en ren klassiker. jag läser denna bok en gång om året, runt jul brukar det bli.. älskar denna..

Madelene Helgesson

2010-07-22

Jag kan hålla lmed lite om att detta direkt inte är en kärlekshistoria. Men själv blev jag genast fast i berättelsen om Heathcliff och Catherine, fastän det är en sådan sorgsen och "orättvis" sådan. Jag velade mellan 4 och 5, men det blir banne mig en femma. Det blir att läsa mer Brontë i framtiden!

Suncana Smolic

2010-04-09

Fantastisk känslomässigt medryckande bok, i alla fall när jag var ung.

Engelska Väninnan

2010-02-15

Underliga personer, dyster och mystisk miljö. Kan inte hålla med om att detta ska vara en mer modern bok än Jane Eyre, som jag tyckte mycket om. Sånt här orkar jag inte läsa.

Elin O

2009-10-21

Min gamla svensklärare Sture påpekade att man ska skaffa en bok som man inte förstår sig på, och sedan ägna livet åt att fundera över den. Det här är min bok.

Malin Tillmar

2009-10-21

Men sveps iväg till en annan tid av denna starka bok. Den bygger upp en suggestiv stämning och väcker känslor på ett sätt som man inte finner i många böcker.

Jag hade höga förväntningar på den här boken, men tyvärr infriades de inte riktigt. Jag hade förväntat mig en episk, intensiv kärlekshistoria men egentligen var det så lite man fick en inblick i. Slutet var dock väldigt starkt och kusligt, men uppväger ju inte resten av boken.

Emma

2009-09-05

Den här boken börjar lite konstigt och blir ännu underligare allteftersom... Ändå ger den mig en underbar STÄMNING hela boken igenom som får mig att känna som om jag är närvarande i den. Och sedan tar den ett helt fantastiskt oväntat slut som gör den till en otippad 5-poängare. Mycket nöjd.

Monika Holmberg

2009-08-09

Det tog många år innan jag tog mig igenom den. Första misslyckade försöket var när jag läste Engelska B tror jag. När jag väl kom igenom förstod jag inte vad som varit så svårt. Men den var rätt bra.

Sofia Åkerberg

2009-07-26

Intressant att läsa denna så snart efter Emma, inte många år skiljer dem åt men de kunde inte vara mer olika vad gäller stil. Här är det svallande känslor som regerar på de ödsliga Yorkshirehedarna. Nästan mot sin vilja blir man fascinerad av människoödena relaterade genom Nellie Dean eftersom alla beter sig mer eller mindre som idioter.

Johanna P

2009-07-09

Läste bara halva boken, ville inte läsa mer! Förväntningarna var skyhöga, men jag blev djupt besviken. Tråkig och inte alls som jag tänkt mig. Brukar läsa klart böcker, så det säger ju en del att jag inte gjorde det med denna...

Lillemor läser

2009-06-13

Det finns visserligen något som gör att jag vill veta hur den här boken slutar, men överlag är jag mest frustrerad över att jag inte känner för någon av karaktärerna. Jag tycker inte huvudkaraktärer behöver vara "goda" men jag vill kunna känna med dem. Det gör jag inte i den här boken. "en av världslitteraturens stora romantiska berättelser" står det på baksidan. Är man ute efter en romantisk historia tycker jag dock att man bör välja en annan bok.

Monica Hammarsten

2009-06-12

Jag läste denna bok efter att Sir Cliff Richard pratat mycket om den och även fixat ihop en musikal av den och den bättre varianten av film inspelning av den är den med Ralph Fiennes. Historien är ibland så grym att man bara vill kasta boken i huvudet på Heathclif!